בראיון לאתר הידען במהלך כנס אילן רמון שהתקיים בשבוע שעבר אמר מנהל סוכנות החלל האיטלקית, פרופ' רוברטו בטיסטון כי האיטלקים רואים חשיבות במחקרי תרופות בחלל, כצעד ראשון לקראת ייצור כמויות מסחריות בחללית הרב פעמית Space Rider של סוכנות החלל האירופית. פרופ' בטיסטון גם דיווח על התקדמות בפיתוח הלוויין שלום
סוכנות החלל האיטלקית וסוכנות החלל הישראלית חתמו במהלך כנס החלל ה-13 לזכרו של אילן רמון על שיתוף פעולה בבנייה, שיגור ועריכת ניסויים בלוויין השני של ספייס פארמה.
בראיון לאתר הידען, אמר מנהל סוכנות החלל האיטלקית, פרופ' רוברטו בטיסטון : "הכרזנו על פרויקט חדש בשיתוף עם החברה הישראלית-שוויצרית ספייס פארמה לשימוש בננו לווינים בהמכילים מעבדה מיניאטורית לביצוע ניסויים במיקרו כבידה של ריאקציות ביו כימיות. מדובר בהתפתחות חשובה שתאפשר לחקור מולקולות חדשות המעניינות את תחום הרפואה.
ספייס פארמה כבר שיגרה כזכור לווין אחד בתחילת 2017 והוא משמש את לקוחות החברה לביצוע ניסויים בגבישים של מולקולות בעלות תכונות רפואיות, דבר הניתן לעשות ביתר קלות בסביבה בעלת כוח משיכה קטן,.
"הלוויין המשותף ישמש ארבעה צוותי חוקרים איטלקים וישראלים לביצוע ניסויים ביוכימיים בחלל. בחודש הבא נוציא קול קורא לבחירת הצוותים הזוכים. זו תהיה הזדמנות לקהילה האיטלקית להצטרף לתחום מחקרי הרפואה בחלל וליצור התקדמות בתחום הביוכימיה במיקרו כבידה, עם פוטנציאל ליישומים. עשינו זאת משום שבצד האיטלקי אנחנו משוכנעים שזו מהפכה קטנה המתרחשת עכשיו, בזכות טכנולוגיה שפותחה בישראל. מנקודת המבט הישראלית, הם רוצים להגיע עם הטכנולוגיה הזו לשוק גדול ככל האפשר. זו הזדמנות עבורם להכנס לשוק האירופי שאיטליה מייצגת.
בעתיד אנו רואים את ספייס פארמה כשלב הראשוני של ייצור בחלל – ביצוע הניסויים והפקת כמויות קטנות של חומרים ביוכימיים. לקראת האפשרות לייצר בחלל כמויות גדולות – קילוגרמים ולא גרמים, נוכל לעשות זאת בעתיד בפרויקט משותף שלנו עם סוכנות החלל האירופית – Space Rider . מדובר במעבורת קטנה שתעלה לחלל, תשהה שם מספר חודשים ותנחת בחזרה בכדור הארץ. הטיסה הראשונה צפויה ב-2021-22 .איטליה היא החוקרת הראשית של הלוויין. שיתוף הפעולה עם ספייס פארמה יוכל לעזור לנו לפתח יכולות ייצור של מולקולות ספציפיות שיהיה בהן עניין מסחרי ולפתח את כלכלת החלל.
מנכ"ל ספייס פארמה: התהליך של הקשר עם ממשלת איטליה היה מהיר
מנכ"ל ספייס פארמה יוסי ימין אומר בתגובה לדבריו של פרופ' בטיסטון: "התהליך עם הממשלה האיטלקית היה מהיר יחסית לסדרי גודל כאלה של הסכמים כאשר בפרק זמן מאוד קצר גם עשינו סדנה ברומא בהשתתפות עשרות מדענים איטלקים ועוד מפגש לקוחות בישראל, עבודת הציוות מצאה עשרה זוגות של מדענים משתי המדינות שיציעו מחקרים. שיתוף הפעולה טוב לשני העמים."
בהתייחסו לפיתוח יכולות ייצור מסחריות אומר ימין: "אנחנו כרגע בשלב המחקר. אני מעריך שבעוד שנתיים יהיה אפשר לייצר מסות על בסיס הטכנולגויות הללו בספייס ריידר. זה כלי נפלא — מיני מעבורת באורך 4 מטרים, הנבנית בשיתוף פעולה בין איטליה ללוקהיד מרטין – שתוכל להמריא ולנחות מספר פעמים. תחילה באוקיאנוס האטלנטי אבל בעתיד – היא תוכל לנחות בכל שדה תעופה בעולם. התוצאות של הלוויין הראשון לא רק מבטיחות אלא גם מקיימות ספייס פארמה השלימה מעגל ייצור שלם של גיבוש קריסטלים בחלל והתוצרים מרשימים."
התקדמות בפיתוח הלוויין שלום
בראיון התייחס פרופ' בטיסטון גם ללויין שלום: "יש לנו שיתוף פעולה עם ישראל משנת 2009-2010 כאשר החלו חילופי הרעיונות על הלוויין שלום, משימה מולטי ספקטרלית שתפותח לאחר מכן במשותף על ידי שתי המדינות. כיום אנחנו בשלב ב' של התהליך כאשר אנו בוחנים את הדרישות של לווין זה. לאחר מכן נמשיך לשלב ג' של התכנון ובסופו של דבר גם נבנה אותו (לפי התוכנית המקורית, השיגור מיועד לשנת 2021 א.ב.). היום דנו בהתקדמות לשלבים הבאים, בהתחשב בעובדה שעבור איטליה מדובר בלוויין חשוב מאוד. אנו בונים כיום צנרת של לוויניי חישה מרחוק לצרכים מדעיים, וכן בניטור שינויי האקלים. עבורנו שלום הוא צעד קדימה בכיוון הזה. גם בישראל רואים חשיבות ללוויין שלום. היום אישרנו את הרצון להתקדם ואת העובדה שאנחנו מתקדמים היטב בשלב ב'. "
2 Responses
גאוני , כל הכבוד לחברה ספיס פארמה , כל הכבוד למנהל יוסי ימין .
מעניין. ואהבתי שיש שיתוף פעולה עם ישראל