הצוות ה-45 של תחנת החלל נחת בשלום בקזחסטן – לראשונה נחיתה לילית

חברי הצוות קייל לינגרן האמריקני, אולג קונוננקו מרוסיה וקימאיה יואי מסוכנות החלל היפנית שהו בחלל 141 יום. ב-15 בדצמבר תמריא חללית סויוז עם שלושה חברי צוות חדשים

חברי הצוות ה-45 מתיישבים בחללית הסויוז שלהם לפני שובם לכדור הארץ. משמאל לימין: קייל לינגרן האמריקי, אולג קונוננקו מרוסיה וקימאיה יואי מסוכנות החלל היפנית. צילום: NASA TV

שלושת חברי הצוות ה-45 של תחנת החלל הבינלאומית נחתו אתמול בשעה 13:12 שעון ישראל בחללית מדגם סויוז. בקזחסטן השעה היתה כבר 19:12. הם עשו הסטוריה קטנה, זו הנחיתה הראשונה של חללית סויוז בשעות החשכה (לפי אתר נאס”א).
השלושה, קייל לינגרן האמריקי, אולג קונוננקו מרוסיה וקימאיה יואי מסוכנות החלל היפנית בילו על סיפון תחנת החלל הבינלאומית 141 ימים. ללינגרגרן ויואי זו הטיסה הראשונה, קונוננקו צבר 533 ימי חלל.
בתחנה השתתפו אנשי הצוות בתצפיות על כדור הארץ וערכו מחקרים וניסויים בתחומי הפיזיקה ומדעי החיים. תחנת החלל היא שדה ניסויים שנועד להדגים טכנולוגיות חדשות. לינדגרן ויואי נטלו חלק בניסוי גידול הצמחים Veggie שהניב חסה טריה אותה אכלו אנשי הצוות באוגוסט. כאשר תבשיל הטכנולוגיה שהודגמה בניסוי Veggie, ניתן יהיה לספק לטסים לחלל העמוק מזון בר קיימא – דבר שהוא קריטי במיוחד במסע למאדים.
האסטרונאוטים יוכלו להתשתמש במצע שלהם לפעילות גינון בשעות הפנאי. התובנות שיתקבלו בניסוי גם עשויות לשפר את תהליך הצמיחה וייצור הביומסה על כדור הארץ, כך שכל אדם יהנה מכך.
מחקר חשוב נוסף שביצע הצוות ה-45 הוא המשך השהות של שני חברי צוות – סקוט קלי מנאס”א ומיכאיל קורניינקו מסוכנות החלל הרוסית במטרה לקבל תובנות על ניהול בריאות האדם במסע ארוך בחלל. השניים עדיין שוהים בתחנה כחלק מהצוות ה-46.
אנשי הצוות גם קיבלו שלוש חלליות מטען – HTV היפנית – חמישית במספר שהביאה אספקה לתחנה באוגוסט, פרוגרס הרוסית שהגיעה באוקטובר, ורק לפני ימים אחדים ב-9 בדצמבר 2015 הוביל לינגרגרן את תהליך התחברות החללית סיגנוס של חברת Orbital ATK לתחנה (ראו “חללית האספקה סיגנוס חוזרת לתחנת החלל, הפעם על טיל חלופי). זו החללית הרביעית של אורביטל שמגיעה לתחנת החלל עם אספקה, כאשר לפני כשנה התפוצץ משגר אנטרס ועליו חללית סיגנוס, הפעם השתמשו אנשי אורביטל במשגר דלתא 5 של חברת ULA (שירותי שיגור מאוחדים).
במהלך שהותו בתחנה יצא לינדרגרן פעמיים להליכות החלל מתכוננות. הראשונה כללה משימות תחזוקה –וכן להובלת כבלי ניתוב כהכנה להקמת תחנת עגינה חדשה. בפשעם השניה הוא טיפל במערכת קירור האמוניה.
סקוט קלי, אחד משני האסטרנואטים שמתוכננים לשהות שנה בחלל, קיבל את הפיקוד על הצוות ה-46 ויחד איתו קורניינקו וסרגיי וולקוב, שניהם רוסים. הפעם הם יישארו במתכונת המצומצת ארבעה ימים בלבד, ב-15 בדצמבר אמורים להצטרף אליהם טים קופרה האמריקני, טים פיק האירופי ויורי מאלנ’צנקו הרוסי.