האם היקום שלנו נשלט ע"י תבונה מלאכותית?

מדען בנאס"א מציע לחפש רובוטים חייזרים ולא את החייזרים עצמם שכבר מזמן עברו את השלב הביולוגי

פרייזר קיין, עורך יוניברס טודיי

רובוט חייזר

המדע הבדיוני מלא בחייזרים מסוגים שונים אך פרט לרובוט מקרי כזה או אחר, החיים הביולוגיים שולטים בכיפה. ואולם מדען בנאס"א, ד"ר סטיבן דיק, רואה יקום עתידי שהתפתחותו עברה את שלב הביולוגיה. כאשר כל התבונה היא תבונה מלאכותית.

האם תבונה מלאכותית מתקיימת מחוץ לכדור הארץ? זו אחת השאלות המאתגרות ביותר שבני האדם שאלו אי פעם. ההשלכות של גילוי תבונה מלאכותית שאינה מתוצרת כדור הארץ, יתפשטו לכל תחומי החיים והחברה אנושית, ומפגש עם תרבות שונה יהיה אפילו מאתגר יותר. ואולם האם התבונה המלאכותית נפוצה ביקום, או שמא החיים הביולוגיים על כדור הארץ הם רק שלב אחד בהתקדמות הטכנולוגית?

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת אקטה אסטרונאוטיקה, תחת הכותרת "היקום הפוסט-ביולוגי" מעיר דיק כי כל חיפוש אחר חיים תבוניים יוצא מתוך הנחה שהחיים יהיו ביולוגיים ועדיין, כאן על כדור הארץ אנו יכולים לראות כי החיים התבוניים מפתחים כלים יותר ויותר מתקדמים במשך הזמן וכלים אלה יובילו בסופו של דבר לתבונה מלאכותית שתעלה על יוצרה.

אם החייזרים נמצאים שם, הם קרוב לודאי יחיו בתרבות עתיקה בהרבה מזו שלנו ויעברו מהביולוגיה לטכנולוגיה. מרבית העולמות שם הם כבר פוסט-ביולוגיים. מדענים רבים טוענים כי ישנן תרבויות עתיקות מזו שלנו. הכוכבים הראשונים העשירים במתכות, שמקיפים אותם כוכבי לכת ארציים נוצרו מיליארד שנים לאחר המפץ הגדול, כלומר לפני 12.5 מיליארד שנים. אם נדרשו לחיים התבוניים על כדור הארץ כ-5 מיליארד שנים להתפתח, והמצב יהיה זהה בכוכבי לכת אחרים, עדיין ישנו טווח רחב של 7.5 מיליארד שנים שבהם היה לחייזרים זמן להתפתח לפנינו. הרבה זמן בשביל ליצור תבונה, ולעבור לשלב התבונה המלאכותית.

ההתפתחות התרבותית היא תוצאה בלתי נמנעת של האבולוציה, לא רק בני אדם אלא גם בעלי חיים רבים כגון השימפנזים הרו כי הם מסוגלים לפתח טכנולוגיה, לשפר אותה ולהעביר אותה מדור לדור.

להלן כמה ציטוטים מהמאמר: "האנס מואראבק, מחלוצי התבונה המלאכותית ומומחה לרובוטיקה בקרנגי מלון, צפה כי 'מה שמצפה לנו הוא עתיד שמנקודת המבט של ההווה יכול להיות מתואר בדרך הטובה ביותר כ-פוסט ביולוגי, או אפילו על טבעי. זו מילה שבה בני האדם נסחפו בזרם השינויים התרבותיים, וצאצאיהם הסתגלו טוב יותר'. המכונות, חוזה מוראבק, יחליפו בסופו של דבר אותנו וישתחררו מהקצב האיטי של האבולוציה הביולוגית."

כיצד יכול הדבר לשנות את דרך החיפוש של חייזרים? ובכן, כאשר מחפשים רובוטים אפשר לחפש בכל מקום, ולפיכך מציע דיק כי קהילת SETI תשקול לחפש אותות גם במקומות שאינם נוחים לחיים אך יש בהם מצאי משאבים מתאים לרובוטים, ולאו דווקא על כוכבי לכת אחרים. רובוטים יחפשו מקומות שיספקו להם חומרי גלם ואנרגיה, חישבו על קוואזרים ולאו דווקא על כוכבי לכת מיושבים.

יצורים פוסט-ביולוגיים לא יתעניינו בשיחה איתנו, היצורים הביולוגיים אך יהיה לנו קל ליירט את התקשורות שלהם אם נדע היכן לחפש. דיק גם סבור כי היצורים הפוסט-ביולוגיים עשויים גם להתעניין בקליטת התקשורות שלנו שילמדו אותם עלינו. אנו צריכים לשקול מהם התכנים שכדאי לכלול במסרים המיוחדים שנרצה לשדר לתרבות תבונה מלאכותית. כמובן ההבדלים בין המוח שלנו לבין המוחות שלהם עשויים להיות כה גדולים עד שתקשורת תהיה בלתי אפשרית. אך לא מזיק לנסות.

למאמר בכתב העת אקטה אסטרונאוטיקה

1. אנחנו לבד ביקום !

חשבתי שזה רע עד שהבנתי שאני לא לבד ואני נמצא על כוכב ביחד עם אותו כותב המאמר ואז באמת נהיה לי רע!!!!!!!!!!!!!

2. כל תבונה היא תבונה מלאכותית, כולל בני אדם, לא מחייב שתבונה כפי שאנו מכירים תתקיים אך ורק במארז אורגני,

3. חייזרים בראו אותנו ,המדענים קוראים להם חייזרים והדתיים קוראים להם אלוהים

4. מעניין אותי דבר אחר, איך זה שישנם הרבה סרטים שמבוססים על מדע בדיוני… הרי הדמיון של האדם לוקח דברים מהחיים (ויש בעולם לא מעט דברים מעניינים שמתרחשים) אז אולי אנחנו באמת לא לבד בגלקטיקה??? אני די בטוחה שיש עוד מקומות שאנושות אפילו לא חשבה עליהם ואני בטוחה ששם יש יצורים או אולי אנשים שלא יודעים על קיומינו….

5. מיכאל מיכאל ! בוא לפה מהר , אני רואה חייזרים והם אומרים לי שאתה חנון ממורמר שחייב למצוא בת זוג

6. הקוד הגנטי נוצר על ידי טכנולוגיה ברמה גבוהה מן המחשב שלכם על ידי צורת חיים אחרת
    וצורת חי זו יתכן וקיימת במימד שאין בו זמן -התחלה או סוף

7. אתמול בריטניה שיחררה לחופשי מסמכים שהוצנעו במשך 50 שנה הכוללים עדויות של טייסים שיצאו למשימות ליירט עצמים בלתי מזוהיים. הם מספרים כי כלים מרחפים עצומים אלו נעלמו מהטווח שלהם תוך שניות.

תראו מה שיחת היום בבריטניה:

לגבי SETI, בכיף שלהם שיקשיבו, גם ככה הם לא יודעים מה לעשות עם המסרים שהם קיבלו כבר לפני יותר מעשור.

בני אדם,
    אם אתם מעונינים לתקשר עם חייזרים ולהפתח לתרבות מתקדמת בהרבה ממה שאתם קוראים לו סיביליזציה –
    תפסיקו ליירט חלליות, תפסיקו לשחק עם פצצות אטום, תפסיקו לנצל את החיות והצמחים ואדמת כדור הארץ. תפסיקו לנצל בני אדם החיים על הארץ.
    ביום שבו בני האדם יהיו מתורבתים…יפתח הקשר לתרבות חדשה.