האם ליבת כוכב הלכת צדק הופכת נוזלית?

צדק וירחו גנימד המגיח מאחוריו. צילום: NASA/ESA/E. Karkoschka (U. Arizona)

צדק, כוכב הלכת הגדול והכבד ביותר במערכת השמש שלנו עלו להיות האויב הגדול ביותר של עצמו. הוא הופך לאט את הגלעין שבמרכזו ממוצק לנוזלי ובכך הוא גורם לו להרס עצמי ולהעלמות במהלך הזמן. משמעות הדבר היא כי הליבה היתה הרבה יותר גדולה בעבר והיא עשויה להעלם לחלוטין בשלב כלשהו בעתיד. האם צדק ייהרס לחלוטין במקרה כזה, התשובה היא ככל הנראה לא.

הגלעין של צדק מורכב מברזל, סלעים וקרח ושוקל כמעט פי 10 מכדור הארץ כולו. אך הוא עדיין קטן יחסית למסה של צדק עצמו, שהיא פי 318 מכדור הארץ. הגלעין קבור מתחת לשכבת אטמוספירה עבה המורכבת ממימן והליום. התנאים כאן קשים, והטמפרטורה מגיעה לכ-16 אלף מעלות קלווין – חם יותר מאשר על פני השמש ולחץ אוויר בעוצמה של 40 מיליון אטמוספירות (אטמוספירה אחת הוא לחץ האוויר בסביבות מישורי החוף בכדור הארץ).

הגלעין מוקף במימן נוזלי מתכתי שנוצר כתוצאה מהלחץ העצום בתחתית האטמוספירה. מרבית נפחו של הכוכב מהווה האטמוספירה עצמה, זו הסיבה מדוע צדק (וגם שבתאי אורון ורהב מכונים כוכבי גזים).

אחד המרכיבים העיקריים בליבה היא הסלע העשוי מתחמוצות מגנזיום. מדענים פלנטרים רוצים לראות מה יקרה לסלע בתנאים השוררים בליבה. הם מצאו כי מסיסה ומתפרקת. כך שאם זה המצב, סימן שהיא היתה פעם בעבר הרבה יותר גדולה מאשר היום והמדענים היו רוצים להבין את התהליך.

לדברי דייויד סטיבנסון מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה “אם נוכל לעשות זאת, זו תהיה הצהרה שימושית כיצד היה צדק לאחר שנוצר. האם היה לו גלעין משמעותי, ואם כן מה היתה מסתו? 5,10,15 מסות ארץ?”

הממצאים גם מלמדים כי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שהם אפילו גדולים יותר מצדק, ולפיכך גם חמים יותר בליבתם, עשויים אולי שלא להכיל ליבה כלל. הם יהיו ענקי גזים במובן המילולי ביותר.

נכון לעכשיו, אי אפשר לשחזר את התנאים השוררים בתוך צדק במעבדה, אך החללית ג’ונו תספק הרבה יותר נתונים כאשר תגיע לצדק ותחל להקיפו בשנת 2016.

1. לשני הירחים החדשים של צדק יקראו נחמן(ע”ש מרן הרב מברסלב) ויוסף ע”ש מרן עובדיה נ”י

2. כלומר, אם נכון שיש בו מים וטווח הטמפרטורה נע בין קרוב לאפס המוחלט לבין אלפי קלוין, אזורים מסוימים של האטמוספירה שלו עשויים לשאת חיים.

3. רק חיכית שמשהו ישאל, הא אבי? לא יכולת לשים את השם הנורמאלי שלהם בסוגריים או משהו…
    למרות שבורה כבר איזה 10 שנים היא מיאנמר, עדיין רושמיים בסוגריים בורמה… שאנשים יבינו…

4. אורון ורהב?! מי המציא את השמות האלה??

למה לא נעברת לגמרי: שבתאי צבי, חיים (ג’ומס) אורון ורני רהב…

5. “האויב הגדול ביותר של עצמו.” “הוא גורם לו להרס עצמי ולהעלמות במהלך הזמן.” סוף ציטוט . אכן תיאור מושלם של מערכת הצדק שלנו שבה הצדק נעלם והולך זה מאמר אסטרולוגי או משהו כזה?

6. הגיוני יותר שיש מצב של שיווי משקל בין תחמוצת מגנזיום במצב נוזלי לבין אותה תחמוצת במצב מוצק, המדענים רק גילו שבתנאים דומים התחמוצת יכולה להתפורר ולהתמוסס אך אין הדבר מצביע על הצד השני של המשוואה שבה הכבידה גורמת לאותה תחמוצת מומסת לחבור חזרה לגלעין ולהתמצק.

7. בכתבה המקורית ב-Universe Today כתוב “חם יותר מפני השמש” ולא ממרכז השמש. גם הליבה הפכה בדרך להיות גלעין…

8. צודק! באיזה קטע רשום שהליבה חמה מליבת השמש?… זה היה אמור להעיף את החומר החוצה לא? כי אין לו מספיק מסה בשביל להחזיק בחומר וכך לשמר מעין תגובת שרשרת של שריפת ההליום והמימן?… יהודה מייקל מישהו?

9. טעות בכתבה- הטמפרטורה במרכז השמש היא כ10מליון מעלות קלוין ולא פחות מ15 אלף כנטען בכתבה, ובטח שלאף כוכב לכת אין ליבה חמה יותר ממרכז השמש אחרת כבר היתה מזמן מפיקה אנרגיה בתהליך היתוך.