"עד כה נרשמו אחוזי הצלחה ניכרים ביירוט הרקטות שנורו בגזרת המכ"מ של כיפת ברזל"

כך אומר אבי לשם, סגן ראש מינהל מערכות גילוי ויירוט באלתא מערכות, חטיבה וחברה בת של התעשייה האווירית בכנס תעשיות תעופה וחלל בירושלים 

מכ"מ MMR מתוצרת אלתא מערכות בע"מ
מכ"מ MMR מתוצרת אלתא מערכות בע"מ

עדכון – 21/11/2012 – שעה 21:00 השעה בה נכנסת הפסקת האש לתוקף.  שר הבטחון אהוד ברק, מעדכן כי בסך הכל ירתה כיפת ברזל למעלה מ-500 מיירטים ויירטה כ-400 טילים. בחלק מהמקרים פשוט נשלחו שני מיירטים לטיל אחד, בפרט לאלו שבאיזור המרכז.

 

"מכ"מ "כיפת ברזל" מתוצרת אלתא מערכות, חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית המוצב בגבולה הדרומי של ישראל, הוא השומר הנאמן על בטחון התושבים. המכ"מ סורק את הגזרה שלפניו 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בכל תנאי ראות ומזג אוויר, ומגלה כל איום המשוגר לכיוון ישראל בגזרתו של המכ"ם. עד כה נרשמו אחוזי הצלחה ניכרים ביירוט רקטות. למכ"מ תכונות ייחודיות בהשוואה למכ"מים מקבילים בעולם" כך אומר אבי לשם סגן ראש מינהל מערכות גילוי ויירוט באלתא, בהרצאה שנשא בכנס תעופה וחלל בבנייני האומה בירושלים.

(יש לציין כי דבריו נאמרו לפני המקרה שבו לא ירתה סוללת ברזל את טיל היירוט נגד הטיל שפגע בראשון לציון וגםר להרס רב ולמרבה המזל רק למספר מועט של פצועים. א.ב.)

עם גילוי ראשוני של האיום (רקטה,פגז,מרגמה וכו'), מבצע המכ"מ שיערוך איזור הנפילה, לטובת מתן התרעה לתושבים באזור הנפילה והעברת הנתונים למערכת לצורך קבלת החלטה על שיגור מיירט (לא ישוגר באם המטרה תיפול באזור המוגדר במערכת כלא מיושב).

המכ"מ תוכנן לספק מידע מדויק מאוד על מיקום המטרה לאורך מסלולה באוויר, ובכך ניתן לכוון המיירט בצורה מדויקת למטרה ,דבר שאיפשר פיתוח מיירט זול יחסית, ה"לוקח פיקוד" רק בשלבים הסופיים לקראת המפגש עם המטרה. המכ"מ אמין מאד וזמינותו המבצעית גבוהה.

מכ"מ "כיפת ברזל" הינו אחת הנגזרות ממשפחת מכ"מי MMR (Multi Mission Radar). מכ"מים אלו מסוגלים לבצע משימות רבות כגון איכון, טיווח, הגנה אווירית ותמיכה ביירוט, כך שמשימות מגוונות מבוצעות ע"י מכ"מ אחד, לעומת העבר- בו הוקצו מכמ"ים ייעודיים לכל משימה."

היתרונות הטכנולוגיים הבולטים של המכ"מ שהוכיח גם הצלחתו המבצעית גורמים להתעניינות רבה בצה"ל ומצד לקוחות מחו"ל.

"עובדי התעשייה האווירית ואלתא תומכים במערכת הביטחון ובצה"ל ועושים ימים כלילות על מנת להבטיח כשירותה הטכנולוגית והמבצעית של מערכת "כיפת ברזל". זאת מתוך תחושה עמוקה של הצורך בתרומתנו להגנת העורף ושמירה על הבית", אומר אבי לשם.

מלבד המכ"מ של "כיפת ברזל", מפתחת אלתא גם מכ"מים למערכת ההגנה הרב שכבתית של משרד הביטחון הכוללת את מערכות הנשק "חץ" ו"שרביט קסמים", בנוסף למכ"מ ייחודי ומתקדם מהווה מרכיב מרכזי של מערכת ההגנה האקטיבית לטנקים "מעיל רוח".

אלתא נחשבת לבית המכ"ם הלאומי של מדינת ישראל ומוצריה ניצבים בשורה הראשונה של מערכות מכ"מ המפותחות ע"י הגדולות בתעשיות האירוספייס בעולם.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

15 תגובות

  1. אילנה
    לרגע לא התייחסתי לנושא של הכיפת ברזל אלא רק לצורת ההתנסחות הנמוכה שלך.
    לא יודע מאיפה את אבל לי יש הרבה סנטימנטים אישיים למערכת בתור אחד שנהנה מיכולותיה.
    ונכון אני לא אוכל בהכשרתי ויכולותי לבנות אף פעם כיפת ברזל אבל נראה לי שאני חי יותר טוב עם מגבלותי.

  2. יוני
    טילי חץ מיירטים טילי סקאד בחלל בגלל הסכנה של מטען גרעיני/כימי

    פרופיל הטיסה של רקטות הוא שונה לגמרי, יותר לאט אבל פחות ישר

  3. אילנה

    אין שום חידוש מרעיש בהמצאת טיל נגד רקטות. זה כבר נישקל על ידי הנשיא רייגן במלחמת הכוכבים. הוויכוח הוא על כדאיות כלכלית לייצור מערכת טילים נגד רקטות (לא כדאי לפתח תותח שמטרתו להרוג יתושים).

    הביקורת נגד כיפת ברזל היתה על כך שהיא הוצגה כאמצעי הגנה יעיל נגד קסאמים. כלומר הוצע ביזבוז של ייצור טיל שמחירו עשרות אלפי דולרים לעצירת רקטה שעולה מאות דולרים בלבד (והנזק שלה מועט). הטענה שכיפת ברזל נועדה להגן מפני קאסמים ודומיהם היא תעמולה שיקרית של אילו שקידמו את פיתוח כיפת ברזל. בדיעבד, לפי השימוש במבצע "עמוד ענן", כיפת ברזל יועדה רק לעצירת רקטות וטילים כבדים הרבה יותר מאשר קאסם, ולמטרה זו היא יעילה למדי.

    אילו מפתחי כיפת ברזל לא היו משקרים בנוגע לכך שכיפת ברזל תעצור את הקסאמים לא היו יורדים עליהם כל כך קשה.

  4. אילנה למה הכעס והטון? אפשר לתת תשובה ענינית מקצועית להשתיק את כל המלעיזים.
    אין ספק שהכיפה היא על גבול הבדיוני ותוצאותיה לא יאמנו.
    ישר כח,
    הלוואי והייתי חלק

  5. נכון בימנו אנו להגיד מילה טובה למשהו שעושה את העבודה נקראת קטילה.
    וכנראה אתה איציק ג. לא תגיע לעולם להמצאה מסוג של כיפת ברזל (כל אחד והיכולות שלו)
    תקרא קצת מאמרים בנושא תערוך השוואות תצבור נתונים תכים ואז אולי …..

  6. אילנה, אז בואי תאירי את עינינו במקום לקטול ברמה נמוכה. לי ההסברים נשמעו מאוד הגיוניים.

    אם כבר אז הייתי ממציא גם "כיפת ברזל" ליירוט תגובות מסוג התגובה שלך.

  7. ירון, לליזר מעבר לתקציב יש בעיה עיקרית אחרת שהיא מזג האוויר, בגלל שהוא פועל על אור הוא מאוד רגיש לתנאי ראות מוגבלים, סופות חול, גשמים ועוד.

  8. בשלב ראשון לא שמעתי שום מילה טובה על המערכת הכי מתקדמת מסוגה בעולם ומומחים אף חשבו שזאת מערכת בדיונית לחלוטין
    בשלב שני כולכם מבנים גדולים בחישוב מרחק משקל , גודל ועוד . הרבה בלבולי מוח כתבתם

  9. מבין כל הפיתוחים האחרים, מיירט לייזר נראה לי הכי מעניין וחבל שבהעדר תקציב הוא מפותח בארה"ב. נראה לי שהטכנולוגיה תבשיל. טכנולוגית המיירטים הוזילה את עלות היירוט בטווחים 70-700 מ 3M$ ל 100000$.

  10. עריד
    אסף צודק, ויש עוד סיבות.
    לתותח יש טווח מוגבל יחסית לטיל.
    התותח יידרש לקצב אש מאוד גבוה – וכל זה על רקטה אחת – כיפת ברזל יודעת ליירט בו זמנית מספר גדול (יחסית) של רקטות.
    מערכת מבוססת טילים יותר גמישה – ניתן להשתמש בטילים מסוגים שונים, למשל – לסיכול רקטות גדולות, כבדות (ומסוכנות) בטווחים גדולים יותר.
    ובנוסף לכל זה – אפשר גם לחבר תותח למיקרים שזה מתאים יותר (כמו על ספינות למשל – שם האיום מגיע המוך מאוד).

  11. הרקטה לא טסה לפי נטיב תיאורתי מדוייק, במיוחד רקטות שנוצרו ביצור עצמי והן לא סמטריות, המשקל הפנימי מפוזר בצורה לא אחידה ולגורמים חיצוניים אחרים כגון רוח יש השפעה ניכר כאשר הרקטה טסה במהירות גבוהה. לא ניתן לחזות את המיקום המדוייק רק לקבל קירוב של מסלול הטיסה ומקום הפגיעה.

  12. שאלת תם,
    אם המכ"ם יודע לאתר ולחשב את כל הפרבולה אז למה המיירט צריך להיות טיל יקר ולא איזה תותח רב קני שיירה עשרות קליעים זולים הרבה יותר ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן