הלווין אינטגרל צילם התפרצות קרני גאמא

מצפה קרני הגאמה – אינטגרל, לווין שתואר כ”צייד החורים השחורים” של אירופה החל לפעול ושלח את התמונות הראשונות שלו, כפי שהוא רואה את היקום.
החללית נמצאת עדיין בניסוי לפני תפעול מלא אך הנתונים הראשוניים מעניינים מאוד את האסטרונומים. אחת התמונות הראשונות שפורסמה בפריס ביום שלישי (17/12/2002) היא של התפרצות קרני גאמה (GRB).
זרם הקרינה באנרגיה גבוהה, שארך רק 20 שניות הגיע מאירוע אלים שהתרחש 5 מיליארד שנות אור מכדור הארץ.
אירועי התפרצויות קרינת גאמא אלו אירועים אלימים אך מסתוריים המתרחשים באופן לא תדיר, אך כאשר הם מתרחשים הם זוהרים כמו מאות גלקסיות בעלות מיליונים רבים של כוכבים.
האסטרונומים אומרים כי אירוע כזה יכול להגרם כתוצאה מהתפוצצות של כוכבים ענקיים, או מהתנגשות של כוכבי ניוטרון מאסיביים ביותר היוצרים ביחד חור שחור.
בכל מקרה, בדיוק לאירועים כאלה שוגר הלווין אינהטגרל והמדענים דיווחו בפריס כי כל מכשירי החללית עבדו מצוין כשר התבקשו לעקוב ולהקליט את מהלך האירוע.
אינטגרל, ראשי תיבות של INTErnational Gamma Ray Astrophysics Laboratory יכול לצפות בספקטרום של קרינת הגאמא, קרינת ה-X והאור הנראה בו זמנית. היתה זו סוכנות החלל האירופית ששיגרה אותו על טיל פרוטון רוסי מבאיקונור באוקטובר. יש דרישה רבה לשירותי הלווין וסוכנות החלל האירופית אומרים כי האסטרונומים יכולים לקבל זמן תצפית בתוך כמה שבועות.