סיקור מקיף

מהפכת העצמאות מתחילה: על פיטורי העובדים של פלאפון

אף בעל מקצוע אינו חסין כנראה מפני החלפותו במחשב או ברובוט

לחיצת יד לרובוט. איור: אוניברסיטת בן גוריון
לחיצת יד לרובוט. איור: אוניברסיטת בן גוריון

היה זה באחד האמשים, עת צייץ המכשיר הסלולארי שלי חלושות, ומת בטרם עת ובבטריה מלאה. משראיתי שכל ניסיונותיי להשיבו לחיים נתקלו בכישלון מוחץ, השתמשתי בטלפון הביתי כדי ליצור קשר עם חברת פלאפון ולנסות לקבל ייעוץ. לאחר למעלה משלושים דקות על הקו, החלטתי להיכנס לאתר הרשת של החברה, ופתחתי בצ’אט עם הנציג המקוון. הוא שאל מספר שאלות מכוונות, חשב קצת, והסביר לי בפשטות ובבהירות כיצד לפתור את הבעיה. הוא היה, ללא ספק, נציג השירות היעיל והאדיב ביותר בו נתקלתי מימי. ועובדה זו אינה מפתיעה כלל, מכיוון שהוא היה ‘בסך הכל’ תוכנת מחשב. ועדיין, הוא עשה עבודה טובה יותר מזו שרוב הנציגים האנושיים עשו עבורי אי-פעם.

אז מה הפלא שפלאפון מתחילה לפטר את העובדים האנושיים שלה?

הבוטים לוקחים שליטה

כבר מאז הימים בהם סופר על הגולם מפראג, אנו חרדים מכך שיצירותינו יקומו עלינו. האגדה לבשה בגדים חדשים בתחילת המאה עם המצאת רעיון ה- ‘רובוט’ – דמויי-האדם המלאכותיים המשתלטים על העולם במחזהו של קרל צ’אפק הצ’כי. הרובוט של צ’אפק משמש עד היום להפחדת ילדים קטנים בגלגוליו המודרניים כרשת המכונות קוטלת-האדם בסרטי הטרמינייטור והמטריקס. אלו סרטים דרמטיים, מלאי אקשן ופיצוצים ומכות ובעיטות. אלא שבמציאות, ייתכן שהרובוטים – או המחשבים – יתפסו שליטה מבלי להניד אפילו אצבע אחת. הם לא ידרשו להלחם בבני-האדם, או לחסלם באופן פיזי. הם רק צריכים להיות יעילים יותר מהאדם הממוצע.

ובכן, אולי זוהי הגזמה. גם אדם בעל מנת משכל נמוכה הינו עדיין מכונה משוכללת ביותר, המשלב בגוף אחד קומפקטי יכולת עבודה פיזית, עיבוד קלט המגיע מן החושים, תכנון לקראת העתיד ויכולת (ורצון עז) להתרבות. כל זה נכון ושריר, אלא שבשוק העבודה של ימינו, המעסיק אינו מעוניין לעשות שימוש בכל מה שהופך אדם לאדם, אלא רק ביכולתו של העובד לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. לשם כך על העובד להקדיש עצמו למלאכה מסוימת, להתמקצע ולהשתכלל בה, ולא לסטות ימינה-או-שמאלה. הוא צריך, למעשה, להפוך לרובוט לשמונה שעות. וכשאנחנו מנסים להתחרות ברובוטים במגרש הביתי שלהם, מה הפלא שהם מנצחים?

העובדה היא ששוק העבודה מתמלא ממש בימים אלו בבוטים: תוכנות מחשב המסוגלות לבצע מטלות שהיו שמורות עד היום לבני-אדם בלבד, כמו מתן ייעוץ או כנציגי מכירות דרך הרשת. יותר מ- 380 חברות – מאינטל ועד טויז-אר-אס – עושות שימוש בתוכנות אוטומטיות כנציגי שירות לקוחות. רולו קרפנטר שזכה בעשור האחרון בפרסים יוקרתיים על הבוטים המתוחכמים שיצר, העניק לאחרונה ראיון לכתב העת ניו סיינטיסט, ובו סיפר כי הבוטים מסוגלים לספק מידע רחב פי 10,000 מזה שאדם אמיתי יכול לספק. מעבר לכך, הם אינם דורשים מזון או שינה, זכויות סוציאליות או הוצאות נסיעה. הם אינם מתווכחים עם המעביד, אינם מקללים, ואינם צריכים לחזור לילדים בשתיים בצהריים בכל יום.

כדי להבהיר: לא מדובר כאן במחשבים המתחזים לאנשים, מהסוג שחוקרי הבינה המלאכותית מבטיחים לנו כבר שנים רבות. אבל הנקודה היא שהם גם לא צריכים להתחזות לאנשים. הבוטים רק ממלאים את תפקידם של בני-האדם במטלות ספציפיות ומוגבלות ביותר. וזה מספיק. זה מספיק כדי לדחוק את רגליהם של חלק גדול מאנשי שירות הלקוחות אל מחוץ לשוק העבודה. וזוהי רק ההתחלה.

מערכות המחשוב משתפרות בקצב הולך ועולה, והבוטים עמן. ככל שמערכות הבינה המלאכותית ימשיכו להשתפר – וכרגע הן אינן מראות נטייה לעצור – כך יידחקו רגליהם של יותר אנשים מעבודות פשוטות יחסית. הברוקרים בבורסה כבר כמעט ונעלמו. אליהם עלולים להצטרף בעשור או שניים הקרובים גם אנשי שירות הלקוחות, סוכני הביטוח למיניהם ועיתונאים (בזכות חברת Narrative Science המעסיקה אלגוריתמים לכתיבת ידיעות כעיתונאים לכל דבר). אפילו נהגי מוניות ואוטובוסים עשויים למצוא עצמם משוללי עבודה. במדינת נבאדה, אחרי הכל, מותר כבר לרכבים ללא-נהג לנסוע בכבישים, ומסתמן כי בטיחותם עולה על זו של נהגים אנושיים!

מהפכת העצמאות

כל הנתונים הללו מעידים כי אנו חיים ב- ‘עת תמורות’ – תקופה של שינויים קיצוניים ומהירים. תקופה של מהפכה חדשה, המקבילה למהפכה התעשייתית. נקרא לה ‘מהפכת העצמאות’. במקום מנוע הקיטור שיחליף חמישים חותרים במשוטים, אנו מקבלים אלגוריתם ממוחשב המחליף חמישים אנשי שירות לקוחות. הפיטורים של חברת פלאפון אינם אלא יריית הפתיחה (ויש שיגידו, יריית אמצע) למהפכת העצמאות – בה המחשבים יתפסו את מקום המשרתים האנושיים.

החיים בצל מהפכת העצמאות לא יהיו פשוטים, בעיקר בהתחלה. כל מהפכה נקנית בדם ובסבל, אך זו תביא בעיקר לגלי פיטורים של רבים העוסקים כיום במתן שירות לאחרים, ואת עמדותיהם ניתן להחליף במחשבים. הכלכלן הבריטי הנערץ ג’ון מיינרד קיינס הבין כבר ב- 1930 את משמעות הדבר, כשכתב על אבטלה טכנולוגית, אשר “נוצרת כתוצאה מכך שאנחנו מוצאים דרכים לייעל את השימוש בכוח העבודה מהר יותר משאנחנו יכולים למצוא שימושים חדשים עבור כוח העבודה”.

הייתי רוצה להבטיח לכל הקוראים שהמקצוע שלהם חסין מפני השתלטות מצד הבוטים, אך איני יכול לעשות כן. קשה לדעת מה צופן לנו העתיד, וכבר אמרו חכמינו בעצב כי “מיום שחרב בית המקדש, ניטלה הנבואה מן הנביאים וניתנה לשוטים ולתינוקות”. ואף על פי כן, קשה להתעלם מהסימנים המאותתים כי חלק מהעבודות הקיימות כיום עומדות להיעלם בעשורים הקרובים. אנו, המבוגרים שכבר רכשו מקצוע, נתקשה להתאים עצמנו לעתיד. אבל מה עם הילדים?

אולי איננו יכולים לנבא את העתיד בביטחון מלא, אך נהיה שוטים אם לא ננסה להתוות קווים כלליים כדי לסייע לילדינו להתמודד עם המהפכה שכבר התחילה. בעולם של מידע ומחשבים המספקים מידע, יש להקנות לתלמידים את הידע המעמיק יותר: כיצד ליצור מידע חדש ולנתח את העולם שסביבם. יש ללמדם את המקצועות העומדים במרכז כל תחומי ההנדסה והמדעים: מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב. יש לחשוף אותם לטכנולוגיות החדישות ביותר כדי שיוכלו לבחור בעצמם את הכיוון המתאים להם – ואפילו לפתח כיוונים חדשים משלהם, לרווחתם ולתועלת הסובבים אותם.

על מדינת ישראל מוטלת החובה לקדם את המקצועות ואת תחומי הדעת המדעיים בכל מערכות החינוך: הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי. כל דרך אחרת תותיר מאות-אלפי ילדים ללא פרנסה של ממש, ואת מדינת ישראל כולה מבלי יכולת להתמודד עם שוק העבודה העולמי כבר בשנים הקרובות.

13 תגובות

  1. השאלה, אם משלמים גם לאדם להאזין לשיחות האלו
    או שמשאירים את זה לידי הרובוט
    בכמה זמן הם עושים ישיבה ומאזינים לשיחות מעניינות ואוכלים קואסונים

  2. כשהייתי ילד היו בשכונה שלי שני סנדלרים (נותני שרות), אחד משחיז סכינים נודד (נותן שרות), מוהל ושוחט אחד (נותן שרותי דת לשכונה שלמה).
    היום אין סנדלרים, אין משחיזי סכינים, יש במקומם שני מפתחי אפליקציות(נותן שרות), איש אחד שמתקן לכולם את המחשב (נותן שרות). יש גם שלושה מוהלים, שלושה שוחטים שני משגיחי כשרות, רב ספרדי ורב אשכנזי.
    מסקנה : יש מקצועות שאינם נעלמים, אינם משתנים, והם עולים ופורחים, והטכנולוגיות המתחלפות לא נוגעות בהם.

  3. שמעת במקרה על כך שרווחי החברות הותיקות בתחום הסלולר הצטמצמו בגלל כניסת שחקנים חדשים לשוק? אני ממש מת על רובוטים אבל הפיטורים האחרונים לא נובעים ממניעים של חדשנות טכנולוגית.

  4. בשלב הראשון הם עושים האזנות לעובדים, ולוקחים מהם את המידע, תהליכי העבודה והפתרונות, ומכניסים את זה למערכת מידע ממוחשבת.

    בשלב לפני הם הופכים את העובדים שלהם לבוטים, נותנים להם שכר מינימום, עם עבודה מונוטונית,
    ופתירת תקלות ללקוחות דרך מערכת מידע ממוחשב שלב אחר שלב, מה שמשאיר את המוח שלהם מנווון, וריק כקלבסה.

    בשלב השלישי מי שיענה לטלפונים זה היה המחשב, עם חיקוי מגווון של קולות והתנהגות העובדים.

    המחשב בתור איש מכירות, יוכל להתאים את עצמו ללקוח, למדוד את עוצמת הקול, לזהות שקרים, למצוא את החולשות של הלקוח, ולשמור אותם גם לפעם הבאה, להתאים את הקול לגבר או לאישה, ולהפעיל מהלכים טקטים מתאימים, מתוך מגוון של מאות ואלפי מהלכים שונים.

  5. מישהו יכול לספר לי את הסוף של הסיפור?
    המנוע קיטור הזה שהחליף חמישים חותרים הביא לאבטלה המונית? או שאולי כל אותם אנשים וילדיהם (שיש בערך פי 4 או יותר מהם כיום משהיו אז) מצאו עבודות אחרות שלא היו קיימות קודם להמצאת מנוע הקיטור?

  6. בחלק מהצ’טים האלה באתרי תאגידים, סלקום למשל, אם המענה האוטומטי לא מספק אותך, אתה יכול לצ’וטט גם עם נציג בשר ודם (שכמובן עושה לפעמים העתק-הדבק של תשובות מוכנות). אני מניח שהם לומדים מהצ’טים האלה הרבה יותר מאשר מהקלטת שיחות במוקדים..
    יש אם אני לא טועה גם סטארט-אפ שמפתח אפליקציה ייעודית לשירות לקוחות, במקום הניווט המעצבן בלחצני הטלפון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.