סיקור מקיף

שולמית אלוני שילמה את מחיר האמת המדעית – מדינה רדופת שדים מ”ד

עם פטירתה של השרה לשעבר שולמית אלוני: הרציונליזם בכלל ולימוד האבולוציה בפרט ספגו מכה קשה בשל הסכסוך המתוקשר בין מי שהיתה בזמנו שרת החינוך שולמית אלוני לבין החרדים, בו נקטו ראש הממשלה דאז וגם יורשה של אלוני בראשות מרצ יוסי שריד כניעה לחרדים, שאותה אנו משלמים עד היום. כך עולה מסרטה של ענת סרגוסטי “האזרחית אלוני”

שולמית אלוני ז"ל מתבטאת בצורך ללמוד אבולוציה. תמונת מסך מתוך סרטה של ענת סרגוסטי "האזרחית אלוני".
שולמית אלוני ז”ל מתבטאת בצורך ללמוד אבולוציה. תמונת מסך מתוך סרטה של ענת סרגוסטי “האזרחית אלוני”.

אם רוצים לדעת למה עד היום תורת האבולוציה היא הסוד השמור ביותר במערכת החינוך הישראלי צריך ללכת אחורנית לשנת 1993. ממשלת רבין, שהתבססה על קואליציה משונה מאוד: מפלגת העבודה עם 44 מנדטים, מרצ עם 12 וש”ס עם 6 מנדטים. בראש מרצ עמדה אז שולמית אלוני, שכיהנה כשרת החינוך, ואולם כמו תמיד במדינת ישראל, מספר המנדטים לא קובע, והמפלגה הקטנה ביותר בקואליציה הכתיבה את הטון ותקעה גם בתקופת ממשלת ‘שמאל’ את שורשיה של מדינת ההלכה.

אחת מאבני הפינה של הכפייה הדתית היא שאת האבולוציה, הבסיס של מדעי החיים לומדים רק 500 תלמידים שבמקרה לומדים 5 יחידות ביולוגיה ובתוכם נקודת בחירה על האבולוציה. במילים אחרות, לא רק תלמידים בעלי רגישות דתית נמנעים מללמוד את הנושא אלא גם החילונים שבכל זאת מהווים עדיין 35% מאוכלוסיית תלמידי בתי הספר . זה כמו שמי שילמד חמש יחידות אנגלית ילמד כנקודת בחירה, את יסודות הדקדוק האנגלי או אולי שרק מי שמתעמק באזרחות יוכל כבחירה ללמוד על מגילת העצמאות.

בכל עימות שנבע בשל דברים שאמרה שולמית אלוני, שהרגיזו את החרדים, רבין ביקש ממנה וממפלגתה להתפשר. העימות הגיע לשיא כאשר אלוני ביקשה לממש את זכותה כשרת החינוך להשפיע על תוכנית הלימודים וללמד את האבולוציה, עבור החרדים זה היה יהרג ובל יעבור, ולמרבה הפלא, גם רבין וגם חבריה למפלגת מרצ ובראשם יוסי שריד, השלטון היה מעל לכל והם היו מוכנים לשלם עבורו כל מחיר, כולל העלמת האבולוציה.

בסרטה של ענת סרגוסטי “האזרחית אלוני” מובא הסיפור החל מהדקה 0:49:40 בה מצוטטת אלוני כאומרת: “”אצלנו מכניסים לראש שהעולם נברא בשישה ימים” ומיד אחר כך מופיע ראש הממשלה דאז יצחק רבין שאמר: “כל הבעיה המרכזית שלי היא לשמור את הקואליציה שהיתה היא איך לעמוד מול טענות ש”ס נגד שולה.”

www.youtube.com/watch?v=9uWnHuVhUUE

יוסי שריד: “יש מעבר הוא כמו מעבר יבוק, זה מעבר צר מאוד בין אופוזיציה לבין קואליציה, ממשלה. היה נדמה שקרתה כאן לפניה, לפנינו, הזדמנות גדולה ואיכשהו קצת מחמיצים אותה כי לא בדיוק מתרכזים בעיקר, אלא בכל מיני סקנדלים יומיים שהם לא בליבת העניין.”

שולמית אלוני: “חובה היה להגיד את זה, אבל חובה היה על החברים וחובה היה על ראש הממשלה, וחובה היה על מפלגת העבודה וחובה היה על רוב אנשי הליכוד להגיד כן, אנחנו רוצים שילמדו אבולוציה ולא לקבל מיד רגליים קרות כשהרב שך לא רוצה אבולוציה “.
“אם להם מותר כל הזמן לנפנף בצורך ללמד את התפילות מותר לנו לנפנף בזה שאנחנו רוצים מדע.

ענת סרגוסטי: “אולי פוליטית לא הייה נכון לנהוג כך?”

אלוני: “אז אני לא פוליטיקאית”.

הסוף ידוע, אלוני הודחה ממשרד החינוך ואת מקומה החליף אמנון רובינשטיין. יוסי שריד שהתמנה מאוחר יותר לשר חינוך בממשלת ברק ב-1999 מימש את הדרישה שהציב לעצמו לפשרנות פוליטית והעביר כספים לעמותת “ערכים” המחזירה בתשובה. לצערי בנושא הזה טעה שריד ובגדול האבולוציה היא ליבת העניין אם אנחנו רוצים לקיים פה מדינה מודרנית עם חברות ביוטכנולוגיה פורצות דרך.

גם אם נושאים אחרים בענייני דת ומדינה מובלים על ידי ח”כים ממרצ, נושא לימוד האבולוציה איכשהו נעלם מסדר היום הפוליטי מאז עזבה את הכנסת ח”כ עינת וילף ממפלגת העצמאות של אהוד ברק והושאר לידיהם של עמותות ואנשי אקדמיה.
בתשובה לשאילתה של ח”כ ד”ר עינת וילף בשנת 2012
בה חשפה כי רק 515 תלמידים נבחנו שנה קודם לכן ביחידת האבולוציה בבחינת הבגרות בביולוגיה, הסביר משרד החינוך כי הסיבה לאי-הכנסת נושא האבולוציה ללימודי החובה היא “רגישות הנושא אצל קבוצה מסוימת”, וזאת בשעה שהתפיסה הדתית בנושא הוכנסה זה מכבר ללימודי החובה, ללא כל שיקולי “רגישות”, כאילו זו נחלתם של קבוצות דתיות בלבד.”
כזכור בעקבות פנייתה של עמותת חופש לפני חודשים אחדים למשרד החינוך להחזיר את
האבולוציה לתוכנית הלימודים קיבלתי ממשרד החינוך את התגובה הבאה: “נושא האבולוציה נלמד כחלק מלימודי ביולוגיה מורחב (יחידה ו-5). כמו כן, בוחנת המזכירות הפדגוגית בימים אלה הרחבת הנושא לשכבות גיל נוספות”. נראה מה יקרה קודם – המשיח יבוא, או שהמדע החשוב ביותר יילמד.

המאמרים בסדרת “מדינה רדופת שדים” הם מאמרי דעה.

35 תגובות

  1. אחד אחר
    זה מדע שכל אחד יכול להבין. זה מדע שמראה מאיפה באנו. זה מדע שמראה שאנחנו לא חסינים ואנחנו צריכים לשמור על עצמינו. זה מדע שהוא הבסיס לרפואה, בסיס לפסיכולוגיה ובסיס לסוציולוגיה. וזה מדע שמראה שאין צורך בבורא כדי להסביר את החיים.
    וזה מדע שכל מי שאינו מעוניין בלימודו …. יש לו סיבה לכך……

  2. …”שהמדע החשוב ביותר “….
    למה דווקא מדע האבולוציה הוא ה”מדע החשוב ביותר”.
    מה בדיוק עושה אותו חשוב.
    מדינת ישראל היא מקום ראשון של מחקר ופיתוח מהתמ”ג- גם בלי לימודי אבולוציה,
    אז אולי זה לא “המדע החשוב ביותר” .

  3. אריק, גם אתה אחד מ18 האנשים המוערכים כאינטיליגנטיים ביותר על פני כדור הארץ. אתה פשוט לא יודע את זה כי אין לך מספיק כסף כדי להפיץ את הידיעה הזאת.
    אבל לפחות אני יודע זאת.

  4. בנימין נתנה ומוערך כאחד משמונה עשרה האנשים האינטליגנטים ביותר על פני כדור ארץ כיום בעל ניקוד של כמאה שמונים. כשיש איי קחו של נקודה אז גם מאמץ קל בגוגל ע״מ לאמת את העובדות ומאשימה בלתיאפשרית.

  5. מי זה הניסים הזה שמשתרבב לכל דיון? מעתיק תגובות מפורומים בחו’ל ומתרגם אותם דרך גוגל ומדביק כאן בתגובות.
    הפעם הוא סתם מחרטט מהרהורי ליבו אבל אולי כדאי שמישהו יעצור אותו. אולי תשדכו לו מישהי ומרגע שידע מגע אישה אולי יוריד הילוך.

  6. נקודה
    גם לראשי ארגוני פשע יש IQ גבוה.
    בשביל לתחמן את כל אזרחי המדינה צריך להיות חכם מכל אזרחי המדינה.

    “להזכירך ביבי אמר וחזר ואמר שהורדת מיסים תביא תועיל למשק ובפועל הוא עושה ההיפך.” –
    הורדה במיסים תועיל לאזרח הפשוט קודם-כל.
    וכולם אומרים שהם יורידו מיסים, גם הפינים בפינלנד.
    זה חלק מהאסטרטגיה הפוליטית שתגרום למועמד להיבחר בבחירות.
    בפועל כדי שהכלכלה תצמח חייבים להעלות מחירים. (כמובן שצריך במקביל גם להעלות את השכר הממוצע במשק – אבל יותר קל ומשתלם לממשלה זה לעלות את המחירים).

  7. הוזון ביגס. ביבי אין לו ומעולם לא היה לו IQ גבוה. והפרסומים הזרים הם פרסומים של משרדי היחצנות שלו.
    ביבי יש לו כישרון של רמאים ותחמנים שיודעים להוליך שולל אחרים.

    להזכירך ביבי אמר וחזר ואמר שהורדת מיסים תביא תועיל למשק (ובלי קשר מיסים זה עניין של שלטון דורסני). ובפועל הוא עושה ההיפך.

    יש לו אינטליגנציה גבוה ברמאויות ותחמנויות. זהו. מנהיג הוא לא.

    תסתובב בארץ ותראה כמה כולם לחוצים לעבוד. כולם הפכו להיות חמורי עבודה.

  8. אבי ב.
    “אנחנו כבר מזמן לא מדינה מערבית” – וגם מעולם לא היינו. ישראל נמצאת באסיה ולא באירופה.
    “חבל שאתה מזלזל כך באחד האנשים החכמים ביותר שהיו בפוליטיקה הישראלית.” – ספר את זה לשמאלנים.
    היא היתה יותר טיפשה מביבי (שהוא אחד האנשים החכמים בעולם עם IQ של 180 – לפי פרסומים זרים).
    היא היתה יותר טיפשה מאריק שרון.
    היא היתה יותר טיפשה מהנשיאים וייצמן.
    ובכלל, גם מהאופוזיציה העיפו אותה החוצה.

  9. ניסים,
    מה לעשות אבל שיטות התעמולה ושטיפת המוח של הנאצים בתקופה ההיא משמשים היום בתקשורתבמערכת החינוך בפרסומות ובפוליטיקה.

    אז כנראה כל מה שלימדו אותך במערכת החינוך זה לסלוד כל פעם שאומרים את המילה נאצי, ואז רגש הסלידה מספיק חזק ככה שלא תתיחס לתוכן המהותי שבטענה.

  10. הי,
    ניסים וניפלאות- תקשיבו שעורים זה לא בחינם!

    כניראה שאף פעם לא יצא לך לשפץ את התא של איכמן או לשבת על הכסא שלו לי במקרה יצא הדבר ושאתה יושב במקום הזה אתה מתחיל להבין שהמיפלצת הכי נוראה שקיימת בעולם היא הבירוקרטיה! אני מקווה שזה עונה על השאלות שלכם.

    אני את מחצית משעורי האילוף שלי קיבלתי במקלט מתחת לאדמה כשהארץ רועדת סביבי מהד התפוצציות כך שניראה לי שיש לי מושג לא קטן על המקום בו אני חיי השאלה אם לכם יש?

    ושוב אני לא יכול להתווכח עם תוצרי מכונה שזכויות אזרח הם לא נר לרגליהם! ובמיוחד שהם יורקים לבאר מימנה הם שותים…

  11. אהד זקהיים
    כתבת “(ראה ערך גבלס, איכמן ושות’) ” – נראה לי שפיספסת את השיעור הזה …..

    מערכת החינוך בארץ נוראית, אבל היא פחות מידי מחנכת ללאומנות – בגלל זה היא מוציאה טיפוסים כמוך שלא מבינים איפה הם חיים.

    קפיטליזם זה בעייתי … אבל איפה בעולם יש הצלחה לשיטה אחרת?

    אהד, אני חוזר שוב על עמדתי, מערכת חינוך שמוציאה אשפה שמשווה עובדי מדינה לנאצים היא גרועה ביותר. ומערכת משפטית שלא עוצרת אנשים כאלה – גם בעייתית.

  12. הי,
    ניפלאות- אני דיברתי על נציונאליזם שזה בעיברית לאומנות ולא על סלנג גרמני (נאציזם) עכשיו עם יש לך בעיה עם ביקורת על מערכת החינוך הלאומנית שלנו אזי סימן שאתה נגוע בפשיזם שזה באיטלקית אלומה (כמו השם של הכיתה שלי בקיבוץ) או שם של מיפלגה פופוליסטית באיטליה ברשותו של מוסלני…

    עכשיו מה לעשות שמערכות האילוף (חינוך בשפתך) שלנו עסוקה בביצור בובות ציתניות למכונת הרקב הקפיטלסטית?
    מכוון שאתה לא יודע מה זה חינוך! ומה זאת דרך ארץ! אז המושגים הללו צורמים לך! אבל עם תקשיב היתב לצרימה תוכל להבין את המרכיבים בשטיפת המוח שעברת ע”י הממסד ואולי למצוא את הדרך חזרה למקום שבו היית לפני ההתניה הקוגנטיבית…

  13. אהד זקהיים
    אתה קראת לאנשים נאצים. ולי אין תרבות דיבור? אני מניח שהסבים שלך מתביישים בך. אני מתבייש שיש מישהו כמוך שמעז לקרוא לאנשים נאצים!!!

    מערכת החינוך בארץ מביכה ושר החינוך החדש הוא, לדעתי, איום ונורא, מהגרועים שהיו לנו. אבל, הוא, ואלה תחתיו אינם נאצים!!!

  14. הי,
    ניסים- אני מבין שאתה מוצר של מערכת החינוך בארצינו?
    וסתם לידעתך הסבים שלי הקימו את המדינה הזאת ושילמו עליה מחיר מאוד יקר רק על מנת שהיה בה את החופש לשכמותך לדבר מבלי פחד להינמק בצינוקות או במתקנים לחינוך מחדש!
    אז אנה ממך שמור על תרבות הדיבור!

  15. האבולוציה היא עוד אחד מ”קרבנות השלום:.
    העיפו את אלוני על מנת שש”ס תתמוך בהסכם אוסלו.
    כמה אירוני, שמי שתקע את הסכין בגב היו כהני “דת השלום”.
    (החתום מעלה אינו מאמין באבולוציה, אלא פשוט מבין אותה).

  16. אהד זקהיים
    אתה בעצמך ההסבר לכך למה צריך שר חינוך!! אתה משווה את פקידי מערכת החינוך לנאציים?? אין לך כל בושה?
    אתה, איש אחד, מסמל את כל מה שרע בישראל. אני מאחל לך שתירכב באיזה צינוק מצחין, כי אתה עוד תגיע לשם.
    אתה מטומטם חסר תקנה, חסר השכלה וחסר תרבות.

    חבל שההורים שלך לא שמו קונדום….וחבל שאני לא יכול להתבטא כאן בחריפות שמתאימה לתגובה המפגרת שלך…

  17. הי,
    למה בכלל צריכים שר חינוך?
    הרי מי ששולט במערכת אלו פיקדונים (ראה ערך גבלס, איכמן ושות’) וכמובן אירגונים של מאלפי חיות לציות בשם המערכת הנציונאליסטית שלנו!
    טוב היה עם שולמית היתה עוסקת במהלך פעילותה הציבורית בזכויות האזרח והפרט במקום לשמש עלה תאנה לתאגיד הצה”לי אשר מעקר את נפש הנערים ושולל את עתידם הרוחני!
    מי שמנסה ליצר מאבקי עולם סביב תאוריות דתיות (בריאתנות או אבולוציה) חוטא ומחטיא לטבע העולם שעליו אנו לא יודעים דבר!

  18. קבלו בדיחה כדי להתגבר על “השוק”…

    יהודי וגוי נוסעים ברכבת , הגוי שולף מתיקו ארוחת צהריים שופעת מכל טוב .
    ואילו היהודי מוציא מתיקו ראש של דג . שואל הגוי את היהודי “איך זה שאתם היהודים חכמים כל כך.?”
    “משום שאנחנו היהודים אוכלים ראש של דג” עונה היהודי
    “אם כך “תואיל למכור לי את ראש הדג שלך ”
    היהודי:”בבקשה , תמורת חמישים דולר בתוספת ארוחת הצהריים שלך
    “נתחלף ” ענה הגוי
    נתן הגוי 50 דולר והתחיל לזלול בשמחה את ראש הדג
    איך שהוא מכרסם את ראש הדג התחיל הגוי לחשוב איזה שוטה אני, ב50 דולר יכולתי לקנות 10דגים במסעדה
    כעס הגוי על היהודי וזעק “אתה עבדת עלי ,בשביל ראש דג אתה לוקח ממני 50דולר ? תחזיר לי את הכסף”
    “אינני מבין מה אתה רוצה ממני” היתמם היהודי “הנה אכלת רק ראש דג אחד וכבר החכמת ”
    ,

  19. ציפי לבני, קדימה יו”ר האופוזיציה

    » מנימוקי הפאנל:

    שולמית אלוני: “היא בחורה משכילה, מבית טוב, שני הוריה היו אנשי לח”י. היא הייתה במוסדות המדינה הכי סודיים, בשו-שו, והתקדמה יפה, תמיד התחשבו בדעתה. המשגה שלה היה שהיא לקחה את מופז איתה, והוא נוראי ויורד לחייה. נראה לי שהיא נפלה למרה שחורה וחבל לי עליה, כי היא יכולה לעשות הרבה יותר. היום היא כל הזמן מדברת נגד ביבי – את אמנם ראש האופוזיציה אבל את לא חייבת להיות מלאה בכל כך הרבה שנאה. מצד שני לא שמענו אותה מספיק בכל הנושא האחרון של הדרת נשים, נראה שהיא עסוקה יותר בלהיות אנטי-ביבי ובפוליטיקה הפנימית, יותר מאשר בנושא הנשים. זה לא שהיא נגד הנושא, אבל היא לא תורמת לו הרבה. היא נקלעה לדעתי להרגשה שהיא צריכה להיות יותר קשה, פעם היא הייתה אדם מקשיב ונעים – היום פחות. כשהיא עולה על הבמה ותוקפת ותוקפת- זה לא עושה לה טוב”.

    they were from etzel -and this part that i found in 5 minztes search -shows who was aloni.

  20. אני מתפלא עד כמה אנשים חכמים כאן, כל כך סתומים בקשר לתאוריה של דארוין…

    הראיתי יותר מפעם שהתאוריה הזו כושלת.
    לא רוצים לראות…

    אגב,
    אתם יודעים איך מתבצע התהליך של הפיכת גולם של פרפר לפרפר ?
    הגולם הופך להיות נוזל. כן כן לנוזל…
    ואחר כך מתפתח מהנוזל פרפר…
    זה יכל להעשות באקראי, כפי שדארוין טען ?

    כרגיל, לא אגיב לתגובות זדוניות על תגובה זו…

  21. ניסים
    אני מתעלם מההשמצות המשונות בתגובתך.
    הנקודה היותר מענינת שהעלת היא שאתה מוכן להקריב את כל האנושיות שבאנושות בשביל סדר. חשוב לך מאוד שיהיה סדר. ואכן השלטון גם חשוב לו שזה יהיה מסודר ושאף אחד לא יטיל ספק בזכותו להתקיים מלכתחילה.
    ולכן בתי הספר מיצרים חמורי עבודה ולא אנשים חושבים.

  22. אבי , אני לא מזלזל היא היתה גדולה מהחיים בכל נושא במיוחד בזכויות אדם באשר הוא אך ויחד עם זאת להכריח אחרים ללמוד משהוא שלא משקף את אמונתם.
    ניסים מה שניסיתי להגיד זה ראשית תיקרה מה כתב חיים מזר למעלה ותחזור לקרא את מה שכתבתי

  23. היא לא הבינה באיזה שלב הקוף קיבל את ניצוץ האלוהי, מי כן? מי כמוכם קוראים יקרים יודע שמספיק שינוי קטן ברצף על מנת לקבל ….. כן דרוין לא דרוין,כן אבולוציה לא אבולוציה. כל זה שטויות היא ז”ל לא חכמה ביוחד. יהיא זיכרה ברוך.

  24. נקודה
    זו אחת התגובות היותר טיפשיות שקראתי כאן. מעבר לאטימות שלך, לסלידה שלך מסדר, זה גם מראה שאתה לא בדיוק מבין באבולוציה.

  25. אבן יסוד במחקר מדעי היא הצגת שאלות, תצפיות ומדידות. ברגע שרוצים ללמוד על איזו שהיא תופעה מבצעים סדרה של תצפיות על מושא המחקר, תוך ביצוע מדידות שונות הנובעות מאופיו של הנושא ולאחר מכן באות המסקנות והתיאוריות. זה אופיו של המחקר המדעי. יכול להיות שבעתיד יתגלו דברים חדשים לגבי מושא המחקר ואז יהיה צורך להגיע למסקנות חדשות, וזה קורה.במדעי הטבע כלי עבודה הבסיסי הוא שימוש בכלים מתמטיים. במדעי החברה שימוש בכלים מתמטיים לא תמיד אפשרי וכתחליף לכך משתמשים במודלים. לאחר בניית המודלים יכולים להתגלות דברים חדשים שיחייבו שיפורים במודלים קיימים או החלפתם בחדשים. החשיבה המדעית היא דינמית באופייה. זו מהותו של המדע בצורה התמציתית ביותר. בתיאולוגיה מקור כל התופעות הוא בורא עולם( במידה ויש כזה) ועל כך אין עוררין. מה שנכתב לפני אלפי שנים הוא בבחינת כך ראה וקדש. כאן אולי יש תצפיות( גם זה לא בטוח), אין מדידות. אין תצפיות הכל בבחינת תורה משה מסיני. על אורח חשיבה דוקרינרי זה ישנו שיר ביידיש משנות ה 30 ושמו “כאשר הרבי רוקד רוקדים כל החסידים”.

  26. הסיבות לאי לימוד האבולוציה הוא הפחד של השלטון מחשיבה חופשית של התלמידים על נושאים של חזק-חלש, שולט-נשלט, השרדות, התפתחות וכו’

  27. מי ילמד אבולוציה ?
    שוחרי פניו של מכשף ?
    מנשקי גלימת יידעון ?
    מסתופפים בצל מעלי-באוב ?
    מלקטי ברכות מ באבות ?
    שורפי נרות בחצרם של שרלטנים ?
    רק כאשר 500 תלמידים שלמדו אבולוציה יעמדו מול עדת בורים
    רק אז (אולי) תצוץ ההבנה היכן אנו נמצאים … (לא במערב !)

  28. תאוריית ההתפתחות ידועה גם ידועה, כולל הציבור החרדי עד קצוותיו. ומה כבר ההבדל הגדול לאדם מאמין בין ‘קדמות’ אריסטוטלית לדרויניסטית? הצד השוה: אין לרציונל ולמוסר אחיזה ממשית במציאות, לכל היותר פרקטיקה אותה ניתן להשליך בעת הצורך, של החיה הבלונדית למשל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.