האבל צילם את התמונה המעמיקה ביותר של היקום

תמונה חדשה מהאבל מעניקה לנו תמונה מעמיקה של היקום בתמונה רואים חשיפה מצטברת של נקודה אחת בשמים של מיליון שניות לאורך ארבעה חודשים

החלל העמוק כפי שצולם מטלסקופ החלל האבל

אסטרונומים במרכז המדעי של טלסקופ החלל פרסמו את התצפית המעמיקה ביותר על היקום ביום שלישי, חשיפה ארוכה מאוד שהחוקרים הצליחו לצלם, החושף את היקום כפי שנראה רק כמה מאות מיליוני שנים לאחר המפץ הגדול.

בכירים במרכז אמרו כי התמונה שהאבל צילם מכילה כעשרת אלפי גלקסיות, ואסטרונומים מכל רחבי העולם יחקרו את שדה הראיה הזה כדי לאתר בו את העצמים הרחוקים ביותר.

סטיבן בקווית', מנהל המכון, אמר כי חשיפות ארוכות בידי טלסקופ האבל אספו אור החוצה את החלל במשך למעלה מ-13 מיליארד שנה והחל את מסעו כאשר היקום היה בקושי 5 אחוזים מגילו הנוכחי, המוערך בכ-13.7 מיליארד שנה.

“לראשונה, אנו מסתכלים על כוכבים שנוצרו מתוך החומר שהתפזר במפץ הגדול” אמר באקווית'. “אנחנו רואים את הכוכבים הצעירים ביותר בתוך ברד האבנים של תחילת היקום.”

התמונות נאספו באמצעות מיקוד כל המכשירים שעל סיפון האבל לנקודה יחידה בשמים במשך מיליון שניות, חשיפה שלקחה למעלה מ-400 הקפות של טלסקופ החלל.

באקווית' אמר כי גילוי של עצמים חוורים בחשיפות ארוכות באמצעות השדה העמוק מאוד של האבל זה כמו לנסות לאסוף אורות של גחלילית אחת המרחפת מעל הירח. התמונות נאספו בהדרגה במשך למעלה מארבעה חודשים החל מספטמבר האחרון. חלק השמים שצולם בידי האבל היה קטן מאוד והאסטרונומים משווים אותו להסתכלות בשמים דרך קש לשתיה באורך 8 מטרים.

החוקרים יחפשו כעת בתמונות את העצמים המרוחקים ביותר וכן יחקרו את עשרת אלפי הגלקסיות, כמה מהם בעלות צורות מוזרות ובלתי רגילות.

לפי תיאורית המפץ הגדול, היקום החל בהתפוצצות אדירה ואז התקרר והפך אפל, ללא כוכבים וגלקסיות. 300 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול, הכוכבים והלגקסיות החלו להיווצר וזה היה המאורע העתיק ביותר שניתן לצפות בו. כדי לחפור עוד פנימה לתוך אותו פרק זמן בן 300 מיליון שנה יש צורך בטלסקופ גדול יותר, כמו למשל טלסקופ על שם ג'יימס ווב האמור להיות משוגר בשנת 2011 וצפוי לחדור לתקופת האפלה של הימים הראשונים.

החוקרים במכון אומרים כי מבט מהיר על התמונות הללו מראות מגוון רחב של גלקסיות בגדלים צורות וצבעים שונים. על רבים מהם נרא הכי הם עדיין בתהליך של אינטראקציה עם כוח המשיכה שלהם כשהם מושכים וקורעים זה את זה לרסיסים ויוצרים צורות מוזרות.

האסטרונומים אומרים כי בזמן שבו צולמו גלקסיות אלה, היקום היה קטן בהרבה והגלקסיות היו קרובות בהרבה זו לזו, ולפיכך נגרמו התנגשויות כאוטיות ושינויים במבנה הגלקסיות.

חוקרים ממהרים לפרש תמונה של היקום הקדום.

הלן פירסון , Nature (תרגום: דיקלה אורן)

אסטרונומים קיבלו את התמונה הכי מעמיקה של היקום מטלסקופ החלל האבל. כעת מתחיל המרוץ לפענוח התמונה.

התמונה “Ultra Deep Field” מההאבל חושפת כמה מהגלקסיות הרחוקות והצעירות ביותר שנראו אי פעם. עד לתמונה זו האור שמגיע מהן היה חלש מכדי להתגלות. התמונה כוללת עצמים מרק כחמש מאות מיליון שנים אחרי המפץ הגדול; מעריכים כי גיל היקום עומד על כ-13-14 מיליארד שנה.

כדי להפיק את התמונה התמקד האבל בנקודה בשמים בקבוצת הכוכבים Fornax (תנור), שנמצאת מתחת לאוריון, בתקופת הזמן בין ספטמבר 2003 וינואר 2004. המידע שנאסף התפרסם, לשמחת המדענים הלהוטים, ביום שלישי התשעה במרץ.

מדענים אומרים, כי התמונה עולה על ניסיונות קודמים של ההאבל – הוא צילם שתי תמונות “Ultra Deep Field”, אחת ב-1995 והשנייה ב-1998. התמונה הנוכחית נלקחה במשך 410 הקפות של כדור הארץ, כמה מאות יותר מהתמונות הקודמות.

כמו כן התמונה האחרונה גדולה יותר ובעלת רזולוציה טובה יותר. היא צולמה בעזרת מצלמה חדשה רגישה במיוחד, שנקראת Advanced Camera for Surveys (מצלמה מתקדמת למדידות), ובעזרת תמונות ממצלמה בתחום הקרוב לאינפרה אדום וספקטרומטר רב עצמים.

“ייתכן שזו התמונה הטובה ביותר של השמים בכל העשור,” אומר האסטרופיסיקאי ארלין קרוטס מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

פרסום המידע שלח מדענים רבים אל מחשביהם בניסיון לסרוק את התמונה בחיפוש אחר מידע. במוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע בניו יורק פתחו שלוש קבוצות של פיסיקאים בקרב ידידותי. המנצח יהיה הראשון לכתוב או לפרסם מאמר בהתבסס על התמונה.

החוקרי9 במוזיאון מקווים לענות על מגוון של שאלות בנוגע ליקום כיום ובעבר. קבוצה בראשות קנת לנזטה מאוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק עובדת על הבנת לידתן והתפתחותן של גלקסיות על ידי התבוננות בדוגמאות הגלקסיות הצעירות בתמונה.

שני צוותים נוספים מנצלים את העובדה, שהתמונה צולמה במשך פרק זמן ארוך של כמה חודשים ולא בחשיפה בודדה. הם מסתכלים על הכוכבים והגלקסיות ששינו את מקומם או עברו שינויים בעצמם על ידי השוואת כמה תמונות.

קרוטס ועמיתיו נעזרים בתוכנה, שמחפשת הבהובים במקורות אור מרוחקים. ההבהובים עשויים לחשוף את קיומם של כוכבים עמומים, הקרובים לגלקסיה שלנו. כמו כן, אומר קרוטס, כי ייתכן שניתן יהיה לגלות מידע על המסה החסרה ביקום בדרך זו.

בינתיים, אוצר האסטרופיסיקה של המוזיאון, מייקל שרה, ועמיתיו מקווים לגלות גופי קרח בחגורת קויפר, טבעת של עצמים הנמצאת בקצות מערכת השמש מסביב לפלוטו.

כל שלושת הצוותים עומדים בפני תחרות מצד מדענים רבים בעולם. “אינני יודע אם מישהו אי פעם היה מספיק טיפש כדי לערוך תחרות כזו,” אומר שרה.

מארגני התחרות מקווים, שהניסוי הציבורי יוריד מעט מהמסתורין, האופף את התהליך המדעי. פעמים רבות מתנהל התהליך מאחורי דלתיים סגורות, והוא כולל טעויות, ויכוחים ותיקונים. “אנחנו נמשיך לעבוד עד שנתמוטט מחמת תשישות או עד שיגיע יום ראשון בערב, מה שיבוא קודם,” אומר שרה.

תמונת ה-” Ultra Deep Field” צולמה, לאחר שמדענים, המנהלים את המכון למדע טלסקופי החלל החליטו, שההאבל ישקיע חלק נכבד מזמנו בתמונה. על פי רוב טלסקופ החלל האבל מבצע פרויקטים לקבוצות חוקרים, שמקבלות גישה אקסקלוסיבית למידע.

מדענים אומרים, כי אין הם חושבים שתצולם תמונה טובה יותר, עד שישוגר בשנת 2011 טלסקופ החלל ג'יימס ווב, יורשו של האבל. זמנו של האבל יקר, והוא עומד בפני פרישה קרובה, כעת משביטלה נאס”א טיסות מעבורת אליו על מנת לשדרגו ולתקנו.

קישור לכתבה המקורית ב-Nature