גלקסיה שזרועותיה מנוקדות באיזורי יצירת כוכבים

התמונה של הגלקסיה NGC 3982 מורכבת משלוש חשיפות על פני עשר שנים משלוש מצלמות שונות של טלסקופ החלל האבל

NGC 3982. צילום: טלסקופ החלל האבל

גלקסיות הן כמו פתיתי שלג. אין שתי גלקסיות שנראות אותו הדבר. התמונה העדכנית ביותר מטלסקופ החלל האבל מראה גלקסיה ספיראלית שפניה אלינו, המכונה NGC 3982, הרוחשת פעילות של הולדת כוכבים לאורך זרועותיה.

הזרועות משובצות באיזורי יצירת כוכבים הצבועים בורוד, צבע הנובע ממימן מאיר, צבירי כוכבים חדשים, ושבילי אבק משולבים המספקים את חומר הגלם לדורות הבאים של הכוכבים. הגלעין הבהיר הוא בית לאוכלוסיות ותיקות יותר של כוכבים, והוא הולך ונהיה דחוס ככל שמתקרבים למרכז.

NGC 3982 ממוקמת כ-68 מיליון שנות אור בכיוון קבוצתה דובה הגדולה. הגלקסיה משתרעת על פני 30 אלף שנות אור, שליש מגודלה של גלקסית שביל החלב. תמונה צבעונית זו מורכבת מחשיפות בשלושה מכשירים שונים במהלך פרק זמן ניכר מחיי הטלסקופ, ממארס 2000 ועד אוגוסט 2009. המצלמה הפלנטרית מספר 2, המצלמה המתקדמת לסקרים והמצלמה הפלנטרית מספר 3 שהחליפה את מספר 2 במהלך השיפוץ האחרון. התצפיות בוצעו בין לבין.

טווח הצבעים העשיר מגיע מהעובדה שהגלקסיה צולמה באור הנראה ובאור האינפרה אדום הקרוב. כמו כן נעשה שימוש במסנן שבודד את פליטות המימן שנפלטו איזורי יצירת הכוכבים הבהירים במיוחד המנקדים את הזרועות הספיראליות.

1. תודה לכולם, זה באמת עובד, בפיירפוקס, כפתור ימני View Image
    באקספלורר אין.
    מזל שכולם פה נורא חכמים 🙂
    בכל מקרה תודה על הכתבה!!

2. לבחור שלא מצליח להגדיל.
    קליק ימני=> מאפיינים => העתק את הלינק לשורת הכתובות של הדפדפן.

3. עידן:
    זה עניין של דפדפן.
    למשל בכרום – אם מקליקים על התמונה עם הלחצן הימני של העכבר – אפשר לבחור “פתח תמונה בכרטיסיה חדשה” והתמונה נפתחת במלוא גודלה והדרה

4. זה ממש חבל באין באתר תמיכה בהגדלת התמונות שבכתבות..