“יש לנו את אוסף המכשירים הפועל הגדול ביותר ואפשר לומר שטלסקופ החלל האבל מתחיל חיים חדשים”

כך אומר פרופ' מריו ליביו, בכיר במכון טלסקופ החלל במרילנד לאתר הידען. לדבריו, המצלמה הפלנטרית/רחבת השדה מס' 3 מצלמת כעת את הצילום העמוק ביותר של החלל עד כה

פרופ'

אתמול ראינו דוגמה ראשונה ליכולת החדשה של טלסקופ החלל האבל ובפרט של המצלמה הפלנטרית/רחבת השדה מס' 3 שהחליפה את המצלמה מס' 2 שהותקנה בהאבל בשנת 1993. במסיבת העיתונאים שארגנו ראשי המכון המדעי של טלסקופ החלל, שהתקיימה בוושינגטון הם הציגו תמונות רבות מסוג זה, של כל מכשירי הטלסקופ.

את מסיבת העיתונאים ארגן פרופ' מריו ליביו שעד לפני כעשור שימש כמרצה בכיר וחוקר בפקולטה לפיסיקה בטכניון. בשיחה עם אתר הידען הוא אומר שהאבל עובד מצויין, למעשה אולי יותר טוב מאי פעם. כל המכשירים עובדים, אפילו מצלמת NIKMOS, המתקן היחיד בהאבל שלא הוחלף או תוקן במשימת השירות שהתקיימה בחדש מאי, הוחזרה לחיים, והיא נמצאת כעת בשלבי בדיקות הקבלה.

התמונות הלוהטות ביותר היו אלו ששידרה המצלמה הפלנטרית מס' 3, שיש לה טווח ספקטרום רחב מאי פעם – החל מאולטרה סגול דרך האור הנראה ועד אינפרה אדום, כאשר היא מתגברת מצלמה שעדיין פועלת, אך היתה חסרת רגישות ובעלת שטח ראיה מצומצם. למצלמה הייעודית ההיא נשארו לדברי פרופ' ליביו מספר תפקידים “וטוב שהצלחנו להחזירה לחיים, אך התפקיד העיקרי של צילום היקום באינפרה אדום מוטל על המצלמה הפלנטרית.
“בשעה שאנו מדברים ממשיכה המצלמה מס' 3 בצילום התמונה העמוקה ביותר של היקום, פרויקט שהתחלנו בו לפני כמה ימים. בקרוב ייתכן שנוכל לפרסם את התמונה הזו.

מתקן נוסף שעובד מצויין הוא ה-Cosmic origin specrotgraph שעובד מצויין. הראינו מספר תמונות שהוא צילם, זה עולם אחר לחלוטין – יש לו רגישות של בערך פי 10 גבוהה יותר מאשר לספקטרוגרף הקודם, בייחוד באור האולטרה-סגול. אנחנו מקוים להשתמש בו כדי לגלות את כל המבנה של התווך הבין גלקטי – כל הגז שנמצא בין גלקסיות שאי אפשר לראות אותו. מסתכלים על מקור אור מאוד רחוק כמו קוואזר וכשהאור עובר מהקוואזר אלינו הוא נבלע בדרך בכל מיני עננים של התווך הבין גלקטי. אנחנו רואים את הבליעות הללו ולפי זה יכולים לקבוע את המבנה של התווך הבין גלקטי.

לדברי ליביו, בנוסף לשני המכשירים החדשים, תיקנו האסטרונאוטים שני מכשירים קיימים: המצלמה המתקדמת לסקרים (Advance Camera for Serveys) וספקטרוגרף. המצלמה המתקדמת לסקרים היתה סוס העבודה של הטלסקופ ועדיין היא עובדת יוצא מן הכלל כפי שגם הראינו אתמול. במסיבת העיתונאים פרסמנו תמונה שהיא צילמה של צביר גלקסיות שיוצר עדשה גרביטציונית. הגרביטציה מעקמת את האור ויוצרת דמויות מוגדלות אך מעוותות של גלקסיות שנמצאות מאחורי הצביר, הראנו תמונה מרשימה של זה מהמצלמה הקודמת. כל המכשירים עכשיו בטלסקופ עובדים, למעשה יש לנו את האוסף הכי גדול של מכשירים עובדים שאי פעם היה על הטלסקום, אפשר לחשוב על זה כהתחלת החיים החדשים של הטלסקופ.

איך הציבור קיבל את ההודעות?

“אתמול התמונות הללו היו להיט בכל רחבי המדיה, כשהסתכלתי במשך מסיבת העיתונאים, מיד אחרי היינו כבר ב-156 מקומות כמעט מיד. היום כמובן יש סקירות בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט. מה שקרה, לא קשור אלינו – היה נאום של הנשיא מאוד חשוב על מערכת הבריאות, כמובן שהחל משעות הערב זה תפס את כל הכותרות. אם זה לא היה קורה באותו יום שהנשיא מדבר, היינו אולי בעמודים הראשונים בכל המקומות. עדיין בוושינגטון פוסט יש תמונה בעמוד הראשון וכתבה גדולה בעמוד 3. זה בסדר.”

מה דעתך על דוח הביניים של הוועדה לבחינת נאס”א. האם זה ריאלי להוסיף 3 מיליארד דולרים לתקציב נאס”א?

מה שפורסם השבוע זו רק תמצית אנו מחכים שיפורסם הדוח המלא של ועדת אוגוסטין שם מדובר בעיקר על מה קורה מבחינת ההחלטה על סדרי עדיפויות בין טיסות מאוישות או לא מאוישות, זו תהיה אחת הנקודות העיקריות שהדוח הזה יגיד מה דעתו. במצב הנוכחי אין הרבה כסף, הכלכלה לא התאוששה. אני חושב שיהיה קשה להוסיף תקציבים לנאס”א אבל נחכה ונראה, אולי הכלכלה תתאושש בינתיים.