טלסקופ החלל האבל מצא טבעת רפאים עשויה חומר אפל

המדענים הצליחו לזהות את התנהגות החומר האפל בעת התנגשות אדירים בין שני צבירי גלקסיות. ההרס יצר אדוות של חומר אפל, המזכיר התנהגות אדוות באגם שאבן נזרקה אליו

הרכבה של תמונה מטלסקופ החלל האבל מראה 'טבעת רפאים' העשויה חומר אפל בצביר הגלקסיות Cl 0024+17. המבנה דמוי הטבעת בולט במפת פיזור החומר האפל בצבע כחול. טבעת זו הנה אחת ההוכחות המוחשיות ביותר נכון לעתה באשר לקיומו של החומר האפל, חומר בלתי ידוע הנפוץ ברחבי היקום.

החומר הנפוץ ביותר ביקום הנו חומר אפל, הוא לא מאיר או מחזיר אור – אין ביכולתנו לראותו! זה הוא חומר בלתי נראה, העשוי מאטומים השונים בתכלית מאלה היוצרים את האטומים ביקום החומר הרגיל “שלנו” מהם עשויים כוכבים וגלקסיות. עד כדי כך שרכב שיסע ישירות לתוך קיר העשוי חומר אפל, לא יסבול כלל מנזקים – לא ישברו פנסים וכריות האוויר לא יתנפחו. לא תחוש בשום סימן המעיד על כך. אבל – מה יקרה לחומר האפל בעת התנגשות?

עתה אסטרונומים צפו באמצעות טלסקופ החלל האבל ישירות על התנהגות החומר האפל בעת התנגשות אדירים בין שני צבירי גלקסיות. ההרס יצר אדוות של חומר אפל, המזכיר התנהגות אדוות באגם שאבן נזרקה אליו. גילוי הטבעת נמנה על העדויות המשמעותיות ביותר אשר מצביעות על קיומו של חומר אפל. כבר זמן רב שאסטרונומים מניחים את קיומו של חומר אפל אשר מסתו מסייעת לצבירי גלקסיות שלא להתפרק, צבירים כאלו היו מתפרקים לו היו מוחזקים רק באמצעות הכבידה של הכוכבים אותם ניתן לראות. אף שלא ידוע מה הוא החומר ממנו עשוי החומר האפל, משערים כי מדובר בחלקיק בסיסי שהנו הנפוץ ביותר ביקום.

המבנה דמוי הטבעת בו ניתן להבחין בתמונה הנו הרכבה של תמונת הצביר כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל ומיפוי בצבע כחול של פיזור החומר האפל באותו איזור. צוות האסטרונומים של טלסקופ החלל האבל מציינים כי זו הפעם הראשונה שבה זיהו לחומר האפל מבנה ברור השונה מפיזור הגז והגלקסיות בצביר. החוקרים שמו לב לקיום הטבעת בעת שמיפו את פיזור החומר האפל שבסביבות צביר הגלקסיות Cl 0024+17 (ZwCl 0024+1652) המרוחק כ5 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. קוטרה של הטבעת הנו כ2.6 מיליון שנות אור (מעט יותר מהמרחק לגלקסיית אנדרומדה).

אף על פי שלא ניתן לצפות ישירות בחומר האפל, ניתן להסיק על קיומו מכוון שכבידתו גורמת לעיקום האור אשר מגיע מגלקסיות רחוקות עוד יותר, אפקט מרשים הנקרא עידוש כבידתי. ה”קשתות” הכחולות אותן ניתן לראות בתמונה נוספת של הצביר אשר צולמה על ידי טלסקופ החלל האבל הן אותן גלקסיות מרוחקות שאורן עוקם ורוכז על ידי הכבידה החזקה של הצביר.

צביר גלקסיות זה מאפשר לאסטרונומים להתחקות אחר פיזור החומר האפל ביקום, הקשתות הכחולות בסביבות מרכז התמונה הן למעשה מריחות של גלקסיות מרוחקות ביותר שאינן חלק מהצביר. הגלקסיות הרחוקות נראות מעוותות מכוון שאורן עבר עידוש והגדלה על ידי הכבידה החזקה של הצביר.

ההתנגשות בין הגלקסיות הותירה עקבות ברורות בדמות האדוות שבחומר האפל אשר גורם לעידוש האור מן הגלקסיות המרוחקות. הדבר דומה להתבוננות באבנים הנחות בקרקעית אגם אשר גלים נעים על פניו – צורת האבנים נראית כמשתנה בעת מעבר הגלים מעליהם. כך גם הגלקסיות שמאחורי טבעת החומר האפל נראות שונות. בעוד שחומר אפל נמצא בעבר בגלקסיות אחרות, צוות האסטרונומים הסביר כי מעולם לא נצפה חומר אפל המפוזר כך שאין קשר בינו לפיזור הגז הנראה בצביר הגלקסיות.

צוות החוקרים מצא לפי מחקר קודם כי הצביר הנו תוצאה של התנגשות בין שני צבירי גלקסיות עתיקים ביותר לפני כמיליארד – שני מיליארד שנים. לאחר מכן הצוות ביצע הדמאות של התנגשות בין צבירי גלקסיות ולפיהן נראה כי החומר האפל מתרכז למרכז המסה המשותף לשני הצבירים ולאחר מכן מותז כלפי חוץ. כאשר החומר האפל מתחיל בתנועתו כלפי חוץ הוא מואט על ידי כח המשיכה ומצטבר, בדומה לפקק הנוצר בכביש מהיר.

1. אבי דברייך מובנים ונכונים בעיקר רצוני היה להבהיר לו את דברייך בצורה פחות אגרסיבית ולתת לו עצה בקשר לשאלות הבסיסיות האלו שלא קשורות למאמר

2. מה שיפה בתמונה הוא שהעידוש הכבידתי שנוצר מאפשר לראות הרבה יותר רחוק לעבר היקום הרבה מעבר ליכולות הטלסקופ.

3. אני לא מבין איך הם מגעים למסקנה שזה חומר אפל אם בכלל לא ניתן לראות אותו.
    העידוש הכבידתי שבתמונה יכול להיוצר גם מגלי כבידה שנוצרו עקב התנגשות הגלקסיות.

4. לאבי בילובסקי האדם נחת על הירח ב 20 ביולי 1969 לספירה כאן הניחו גברים מכדור הארץ על הירח באנו לשלום בשם כול המין האנושי דבריו של ניל ארמסרונג ושותפו למסע באז אולרין אני לא מקרה אבוד

5. אוהד, האם למחוק את התגובות הללו, מה גם שאינן רלוונטיות לנושא המאמר?  גם אם נכתוב במאמר מסוים האסטרונאוט הראשון נחת על הירח בשנת X הוא ישאל את השאלה הזו. מקרה אבוד כנראה.

6. אבי בן כמה אתה ? במידה שאתה גדול מספיק לשלוט בגלישה באינטרנט אתה יכול לחפש תשובות לשאלותייך הרבות והבסיסיות ביותר שקיימות בתחום { שמתי לב לכך בכתבות קודמות } ואף לקבל יותר מידע מהדרוש האינטרנט גדוש באתרים כאלו. הודעתי נועדה רק לטובתך. אני מקווה שאמיר ברנט יענה לך