האבל צפה בשמש ה”אוכלת” את כוכב הלכת המקיף אותה

כוכב הלכת, WASP-12b כל כך קרוב לשמש שלו עד שהוא משלים הקפה ב-1.1 ימים, והוא מתחמם לטמפרטורה של כמעט 1,540 מעלות צלזיוס. כוכב לכת זה נמתח כמו כדורגל אמריקאי בשל כוחות הגיאות העצומים. האטמוספירה התנפחה פי 3 מהקוטר של צדק, והיא יורקת חומר לתוך הכוכב

תפיסת אמן של כוכב הלכת WASP-12b שנטרף בידי כוכב האם שלו. איור: נאס"א, סוכנות החלל האירופית וג'. בייקון מהמכון המדעי של טלסקופ החלל (STScI).

בפברואר השנה (2010) דווח לראשונה על WASP-12b, כוכב הלכת החם ביותר בשביל החלב נקרע לגזרים בידי השמש שלו. שו-לין לי מהמחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטת פקינג בבייג’ינג צפה כי כוח המשיכה של הכוכב יעוות את פני כוכב הלכת ויהפוך את פנימו של כוכב הלכת כל כך חם עד שהאטמוספירה תצא ותתמזג עם הכוכב האם. לפי חישוביו, כוכב הלכת ייצרך לחלוטין על ידי השמש שלו. לאחרונה אישר טלסקופ החלל האבל את התחזית, והאסטרונומים מעריכים כי כוכב הלכת יחיה עוד כ-10 מיליון שנה לפני שייעלם לחלוטין בתוך השמש.

האסטרונומים שהשתמשו בספקטורגרף המקורות הקוסמיים (COS) ובמכשיר האולטרה סגול הרגיש של טלסקופ החלל האבל, ראו כי כוכב הלכת והשמש שלו חולקים מרכיבים ומעבירים אותם קדימה ואחורה ביניהם. “צפינו בענן עצום של חומר המקיף את כוכב הלכת, הנמלט מכוכב הלכת ויום אחד יילכד בידי הכוכב. זיהינו חומרים כימיים שלא ראינו מעולם בכוכב לכת מחוץ למערכת השמש, אומרת ראש הקבוצה, קארול הסוול מהאוניברסיטה הפתוחה של בריטניה.

תוצא זה של העברת חומר בין שני עצמים כוכביים נפוץ בדרך כלל בקרב מערכות כוכבים כפולים שבהן הכוכבים מאוד קרובים זה לזה, אך זו הפעם הראשונה שהדבר נצפה בבירור כאשר בתהליך מעורב כוכב לכת.

כוכב הלכת, המכונה WASP-12b כל כך קרוב לכוכב שלו הדומה לשמש שלנו עד שהוא משלים הקפה ב-1.1 ימים, והוא מתחמם לטמפרטורה של כמעט 1,540 מעלות צלזיוס.הוא גם נמתח כמו כדורגל אמריקאי בשל כוחות הגיאות העצומים. האטמוספירה התנפחה פי 3 מהקוטר של צדק, והיא יורקת חומר לתוך הכוכב. כוכב הלכת מאסיבי בכ-40% מצדק.

הכוכב עצמו, WASP-12 הוא ננס צהוב הממוקם כ-600 שנות אור מאיתנו בכיוון קבוצת אוריגה (עגלון) החורפית.

האסוול ואנשי הצוות שלה פרסמו את המאמר בגליון 10 במאי 2010 של כתב העת אסטרופיסיקל ג’ורנל לטרס.

1. ננס,

הטעות שלך נובעת במידה רבה מכך שיש בשם “ננס צהוב” משהו מאד מטעה שכן כל שאר הננסים (לבן, שחור או חום) אינם כוכבי סדרה ראשית ופתאום דווקא הסוג הזה של כוכבי סדרה ראשית זכה לשם כזה – אכן טיפשי.

אגב, השמש אפילו לא כל כך קטנה ולמעשה מרבית הכוכבים שאנו רואים קטנים ממנה.

2. שתי שאלות:

1) למה הכוונה ב”דומה לשמש שלנו” – הרי לשמש שלנו יש עוד קצת זמן עד לשלבי הננסות שלה. האם הכוונה למסה הכוללת או לקוטר הנוכחי?

2) אם הכוונה בננס צהוב היא שהכוכב בשלבי גסיסה והתכווצות, האם זה אומר שהקוטר שלו לפני כן היה גדול יותר עד כדי כך שאולי אפילו הכיל את כוכב הלכת?

3. למיצי.
    מיאווווווו ו ו ו ו ו …

עכשיו את מרגישה יותר טוב ?

4. מיצי:
    בתור חתול – מה לך כי תליני?
    חתולים אינם מבינים חישובים מתמטיים והרי בזה מדובר.

5. כל כך פתטי לבני אדם שבקושי חיים מאה שנים לדבר על דברים שיקרו בעוד מיליון שנה יותר. מעורר רחמים פשוט ודבילי.

6. אבי, הטמפרטורה היא לא הטעות היחידה בתרגום בכתבה, אנא אל תתרגמו מילולית לפי מילים אלא עניינית

7. הבנתי, כוכב הלכת לא יתמזג עם הכוכב אלא ישיל את המסה שלו לעבר הכוכב.

8. עמותת תנו לכוכב לחיות תערוך מחר הפגנה מול הכנסת, כולם מוזמנים

9. מקס פאור:
    נחמד לגלות שמישהו קרא את ההסברים שנתתי בדיון תחת מאמר זה:

עם זאת – לא זה הנושא בכתבה הנוכחית.
    כאן לא מדובר בהסתחררות של כוכב הלכת לכיוון הכוכב או הלאה ממנו אלא על חיסול הדרגתי של כוכב הלכת על ידי הכוכב

10. לא מצויין במאמר מהירות סיבוב הכוכב על צירו, אם הוא מסתובב מהר יותר מכוכב הלכת שמקיף אותו,כוכב הלכת יתרחק ממנו ולא ילכד.

11. יש לכם טעות במעלות, זה 2800 פרנהייט לא צלסיוס