טלסקופ החלל האבל חזר לפעילות מלאה

האיתחול מחדש הצליח ואיפשר להאבל לחזור לפעילות מלאה * בשבת הוא חזר לפעילות מדעית כמעט מלאה, אומרים החוקרים בנאס"א

טלסקופ החלל האבל. חזר לחיים

מהנדסים איתחלו מחדש את המחשב השולט על מרבית המכשירים על גבי טלסקופ החלל האבל. האבל הפך לעוור למשך שלושה שבועות בעקבות תקלה ביחידת בקרה שחייבה להעביר את הטלסקופ ל"מצב בטוח". התקלה אירעה ב"צד א'" של מערכת בקרה המשמשת לארגון המידע בטרם שידורו CUSDF (Control Unit/Science Data Formatter). לתפקוד חיוני זה ישנה מערכת גיבוי, המכונה צד ב', שלעולם לא נעשה בה שימוש. כעת פועלת המערכת באמצעות "צד ב'" ובנאס"א שוקלים להחליף אותה למערכת חדשה במשימת השידרוג שנדחתה לפברואר 2009, על מנת שבחמש השנים שנותרו להאבל לפעול (לכל הפחות), תהיה לו מערכת גיבוי פועלת.

הנסיונות להפעיל את מערכת גיבוי נעצרו בשבוע שעבר בשל תקלה חשמלית, אך בבדיקות נראה שלא נגרם נזק ארוך טווח למכשירים. פעילות האיתחול מחדש יתחדשו באמצעות העברה ל"צד ב'" של יחידת הטיפול במידע המשמשת את מרבית המכשירים המדעיים של החללית. "אם הכל ימשיך לתפקד היטב, המכשירים המדעיים יחזרו כולם לפעול בסוף השבוע" אומר ארתור וויפל, ממרכז טיסות החלל גודארד של נאס"א.

לדבריו, המצלמה רחבת השדה/פלנטרית מס' 2 של האבל החלה לפעול כבר בשבת בבוקר והיא תחזור לייצר תפוקה מדעית כמעט מיד. מכשיר חשוב נוסף, מצלמת הסקרים המתקדמת ACS תחזור לפעול בהמשך השבוע, הוסי.

מחשב הטיסה המרכזי של האבל העביר את המכשירים למצב בטוח ב-27 בספטמבר, לאחר שהתגלתה תקלה ביחידת בקרת המכשירים וטיפול במידע (SIC&DH). כל הנתונים המדעיים חלפו דרך היחידה לפני שידורם לכדור הארץ. מכיוון שהיחידה הושבתה, האבל היה עיוור באופן זמני, למעט סוג אחד של תצפיות. במהלך השבועות האחרונים פעלו המהנדסים על העברת המתגים של המצפה לצד B ואולם התהליך נעצר פעמיים בשל אירועי אנומליה, לרבות תקלה חשמלית.

"איננו יודעים מהו הגורם המדויק, משום שאין לנו יכולת להגיע לחומרה. כל מה שאנחנו יכולים להגיד הוא שנראה שזו תקלה חשמלית" אמר וויפל. תקלות כאלה אינן נדירות במעגלים חשמליים שהיו כבויים זמן רב. כזכור זו הפעם הראשונה שמתקנים אלה מופעלים במהלך כל 18 השנים שבהם הטלסקופ נמצא בחלל .

בשל תקלה זו, נדחתה הטיסה שכבר שנים מצפים לה, STS-125 לשידרוג הטלסקופ, שהיתה אמורה להמריא ב-14 באוקטובר, כעת נראה שהיא תתבצע לכל המוקדם בפברואר. במהלך חמש הליכות חלל האסטרונאוטים יתקינו שני מכשירים חדשים – את המצלמה רחבת השדה/פלנטרית מספר 3 וספקטרוגרף שיעקוב אחר מקור היקום. כמו כן יתקנו האסטרונאוטים שני מכשירים אחרים. נשקלת אפשרות החלפת יחידת הבקרה שהתקלקלה כדי להבטיח שלהאבל תהיה מערכת גיבוי פעילה למערכת הבקרה. הטלסקופ מתוכנן לפעול לפחות עד שנת 2014. בנאס"א אומרים כי התאריך המדויק של שיגור המשימה לשידרוג האבל ייקבע באמצע נובמבר.

תקלה חמורה בהאבל עלולה לגרום לדחיית משימת השירות