סיקור מקיף

האבל ו-JIMO – קורבנות קיצוץ תקציב נאס"א

נאס"א תשלח חללית רובוטית שתוריד את האבל להתרסקות באוקיאנוס

טלסקופ החלל האבל ומשימת JIMO שנועדה לסיור בין ירחי צדק הם הקורבנות של קיצוץ תקציב נאס"א לשנת 2006. לפי הצעת התקציב תבוטל תוכנית לשיפוץ האבל והוא יוחזר להתרסקות מבוקרת בכדור הארץ.
תקציבה הכולל של נאס"א לשנת התקציב 2006 יהיה גדול ב-2.4 אחוזים מזה של 2005, 16.5 מיליארד דולר אך רק 93 מיליון דולרים יוקצו להאבל. כ-75 מיליון מתוכם יוקצו לפיתוח חללית לא מאוישת שתצמד אל האבל ותוביל אותו אל האוקיאנוס השקט שם יסיים את חייו בבטחה מבלי לפגוע בבני אדם.
נאס"א עוד נפגעה פחות מהקיצוצים לעומת סוכנויות פדרליות אחרות. ואולם הבית הלבן לא חיפש את סכום הכסף שדרשה נאס"א כפי שתכנן קודם לכן ואלו הן חדשות רעות להאבל.
מבקר נאס"א סטיב איזאקוביץ' (Isakowitz ) אמר כי נאס"א מתכננת משימה לבניית לווין שיוציא את האבל מהמסלול ויוריד אותו בבטחה לאוקיאנוס.
"האבל הוא רכב חלל גוסס" הוא אמר בתדרוך לעיתונאים לפרסום הצעת התקציב. "החלטנו שהסיכון בשיגור אסטרונואטים לבצע משימות שירות בעת הזו רב מדי ואינו כדאי."

ההחלטה מכעיסה את תומכי האבל המאמינים כי לטלסקופ נכונות עוד שנים ארוכות של שירות מדעי טוב בתצפיות בהינתן השירות המתוכנן. הם מקווים שהקונגרס שאישר את התקציב יתעקש על מציאת כספים להצלת המצפה המסלולי.
"יש הסטוריה ארוכה של דברים שהושמו בתקציב נאס"א למורת רוחם של ראשיה ושונו לבסוף על ידי הקונגרס," אומר רוג'ר תומפסון, אסטרונום מאוניברסיטת אריזונה והחוקר ראשי של מצלמת Nicmos, מכשיר שהותקן על האבל במשימת השירות בידי אסטרונואטים ב-1997. לדבריו " Gravity Probe-B בוטלה כמה פעמים ובכל פעם הוזרה לתקציב בידי הקונגרס. "עומד להיות ויכוח נרחב על כך ויש סיכוי שהמימון יוחזר לתקציב." אמר תומפסון.

שיקולי בטיחות
בדצמבר קבע פאנל של מומחים שאסטרונאוטים יוכלו לבצע את העבודה הטובה ביותר בשירות האבל ודחתה את ההצעות לשגר משימות רובוטיות. מנהל נאס"א היוצא, שון אוקיף, אמר כי ההחלטה באשר להאבל הושפעה מההערכה זו ומהמחויבות לעמוד בתנאי הבטיחות שדרשה וועדת החקירה לאסון קולומביה. "גם אם נוכל לבצע משימה רובוטית, קרוב לודאי שלא נוכל לבנות את היכולת הזו בזמן מספיק" אמר אוקיף. "קשה לראות כיצד משימה מאוישת תצליח לעמוד בדרישות הבטיחות של ועדת החקירה. הוא אישר מחדש כי סוכנות החלל מתכננת להמשיך בביצוע ההנחיות לפי חזונו של הנשיא בוש מינואר 2004. משמעות הדבר, שינוי גדול בתמהיל לעבר משימות מאוישות בחזרה לירח ואף טיסה מאויישת ראשונה למאדים. הדבר כולל בין היתר פיתוח חללית הניתנת לשימוש חוזר Crew Exploration Vehicle (CEV) כתחליף למעבורת.


משימה אחת בדור לצדק וגם היא בוטלה

משימה יקרה שעלולה ליפול קורבן היא כאמור משימת JIMO לחקר ירחי צדק (Jupiter Icy Moons Orbiter ) שנועדה לשיגור בשנת 2015 כהקדמה לפרויקט פרומתיאוס שיכלול שיגור חלליות המונעות בכוח גרעיני.
היא אמורה היתה להכנס למסלול סביב צדק וירחיו, להנחית נחתות על פני הטשח של כמה מהם כפי שקאסיני הנחיתה את הויגנס על טיטאן, ירחו של שבתאי.
בכירי נאס"א אמרו שג'ימו היא משימה שאפתנית המבקשת לבצע יותר מדי עבור פרויקט הדגמה וכי חיפוש אחר חלופה כבר החל.
"משימות גדולות כאלה ידעו תמיד עליות ומורדות" העיר פרופ' פרד טילור (Taylor) מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, ומדען בפרויקט גלילאו שהקיפה את צדק בשנות התשעים. "כאשר משימות מאושרות מבוטלות זה מרגיז מאוד" אמר.
"אם החלופה היא משימה זולה יותר שתצא מוקדם יותר, אנחנו עשויים להרוויח ידע מדעי מהר יותר. אם מטרת המחקר היא לכסות על פגמים רציניים, אז אולי יותר טוב לחפש פתרון אחר" הוסיף בתקווה כלשהי.


להציל את האבל

טלסקופ החלל, שמשגר כבר 14 שנה צילומים מדהימים, נמצא בסכנה: מאז הופסק שיגור מעבורת החלל לא בוצעו בו פעולות תחזוקה ומצבו עגום. מול המצדדים בהצלתו ניצבים המתנגדים הטוענים כי מדובר בבזבוז עצום

אריה אגוזי, YNET

להציל את האבל – התנועה הזו תופסת תאוצה בארצות-הברית ובעולם. האם יצליחו התומכים להציל את העין החזקה ביותר שהוצבה אי-פעם בחלל כדי לגלות מה שמתחולל מיליוני ומיליארדי שנות אור מכדור-הארץ? איש לא יודע להשיב על שאלה זו, אבל ברור לכולם שמדובר בהחלטה עם משמעות אדירה.
טלסקופ החלל הראשון ממשיך לשגר צילומים, אבל רק עבודת תחזוקה רצינית תאפשר לו להמשיך לבצע את תפקידו בצורה יעילה. טלסקופ החלל האבל, על שמו של אסטורנום ידוע, הוא יצירה של טכנולוגיות חלל ואופטיקה, שכמו נלקחו מספרי מדע בדיוני. מאז הוצב בחלל, לפני 14 שנה, הוא אינו מפסיק להדהים את הקהילה המדעית בצילומים של גרמי שמיים שונים שהוא שיגר לכדור-הארץ.
עד להתרסקות מעבורת החלל קולמוביה, בשנת 2003, היו אסטרונאוטים במעבורות חלל מתקנים את טלסקופ החלל מדי כמה חודשים. אבל ההתרסקות, בה נספה גם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, גרמה להפסקת השיגור של המעבורות, מה שסתם את הגולל גם על התחזוקה השוטפת של האבל.
עתה צריכה הקהילה המדעית בארצות-הברית להחליט איך לטפל בהצלתו של האבל, אם בכלל. האם להמתין לחידוש הטסות של מעבורות החלל, כנראה באמצע השנה? האם לשגר לעברו חללית לא מאויישת שתבצע את החלפת הסוללות והמצלמות שאיכותן ירדה?
ברור לכולם, כי משימת תיקון דחופה תעלה לא פחות משני מיליארד דולר. הסכום הזה מבהיל רבים, והוויכוח על ההצדקה של ההשקעה הגדולה מאוד בעיצומו. ללא התיקון המתוכנן טלסקופ החלל יסיים את חייו הפעילים ויכוון להתרסק באוקיינוס.
המדענים התומכים בהארכת חייו של טלסקופ החלל טורחים להדגיש את ההתקדמות הרבה שנעשתה בתכנון כלי חלל בלתי מאוייש, טכנאי רובוטי, שישוגר לחלל ויבצע את כל עבודות התחזוקה בהאבל. אבל גם משימה של מעבורת חלל מאויישת וגם שיגורו של כלי רובוטי עולים כסף, הרבה כסף. סוכנות החלל האמריקנית לא עומדת היום בראש סדר העדיפות הלאומי של ארצות-הברית, השקועה עד צוואר במלחמה בעיראק.
גם אחרי חידוש שיגור המעבורות לא בטוח שמשימת תחזוקה של האבל תהיה בסדר עדיפות ראשון. בארצות-הברית מתנהל כבר מספר שנים ויכוח נוקב בין המצדדים בהמשך כיבוש וחקר החלל ובין אלה הטוענים כי מדובר בבזבוז עצום. האם מעבורות החלל נחוצות? האם תחנת החלל הבינלאומית המוקמת כיום נחוצה? האם טלסקופ החלל צריך להמשיך להביט לעבר מה שמצוי במרחקים דמיוניים מכדור-הארץ?
המחנות חלוקים לגמרי. אלה הטוענים שכל תקציבי הענק נועדו לרצות רק את הקהילה המדעית, אומרים כי ארצות-הברית לא צריכה להמשיך בהשקעות הענק. האחרים אומרים, כי בחלל יש פוטנציאל אדיר לאנושות. מישהו יצטרך לקבל החלטה, ובקרוב.
האם ישוגרו בעתיד טלסקופי חלל נוספים? ההשקעה עצומה, והוויכוח על הצורך בעיניים כאלה בחלל מציב סימן שאלה. לכן מנסים המדענים להציל את האבל, לתת לו עוד כמה שנים טובות של חדות ראייה לתוך מרחבי היקום. בינתיים אוגרים המדענים בתחנת הקרקע את כל החומר שמשגר האבל. שנים יעברו עד שהפענוח של כל התמונות האלו יסתיים. אבל המדענים רוצים עוד, ובימים הקרובים נדע אם הם יוכלו לקבל את מבוקשם.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן