גלקסיה ובמרכזה צמד חורים שחורים

היקום ממשיך לספק לנו צילומים יפים ומעניינים והפעם צילום משותף של צ'אנדרה והאבל של גלקסיה הנמצאת בשלב ראשוני של מיזוג עם גלקסיה קטנה, כשהחורים השחורים שלהן עדיין נפרדים

התמונה העיקרית צולמה באמצעות טלסקופ החלל בקרני X צ'אנדרה (בכחול) וצילומים אופטיים של טלסקופ החלל האבל (בזהוב) של הגלקסיה הספירלית NGC 3393. בינתיים, בתיבה הקטנה אנו רואים את האיזור המרכזי של NGC 3393 בצילום של צ'אנדרה לבדו.

כ-160 מיליון שנות אור מאיתנו בקבוצת הידרה, שומרת הגלקסיה הספיראלית NGC 3393 על סוד עתיק. היא מעמידה פני פוקר, אך יש לה במרכזה שני חורים שחורים במקום אחד כמקובל.

איחוד נתונים של טלסקופ החלל צ'אנדרה הצופה בתחום קרני ה-X בשילוב הדמיה באור הנראה בטלסקופ החלל האבל הצליחו המדענים לחשוף לראשונה עדויות לכך ש-NGC 3393 מאחסנת בתוכה זוג חורים שחורים. החורים שוכנים במרחק של 490 שנות אור זה מזה, והם תוצר של מיזוג קטן, כאשר גלקסיה גדולה וקטנה נפגשו. אף כי המצב התיאורטי של שני חורים שחורים בגלקסיה אחת אינו חדש, אך היה קשה להוכיח זאת משום שהתוצאה של שילוב החומר של שתי הגלקסיות תהיה גלקסיה ספירלית די רגילה.

"ההבנה הנוכחית של אבולוצית הגלקסיה תומכת בקו-אבולוציה של הגלקסיות והחורים השחורים שבגלעיניהן באממצעות צמיחה ומיזוג הגלקסיות, אומר ג' פבריאנו, החוקר הראשי במאמר שפורסם בנייצ'ר. "זוג קוואזרים, שכל אחד מהם מכיל חור שחור במרכז הגלקסיה, נמצאים בהפרש של 6,000-300,000 שנות אור, והם נמצאים בשלב הראשון של המיזוג הגלקטי.