התחזית לסוף המאה: גלי החום יהיו ארוכים, תכופים וקשים יותר

חוקרים צופים קיץ קשה למי שיישאר בפאריס, תל אביב או שיקגו ב-2080

יובל דרור, הארץ, וואלה!

הקיץ הישראלי לח ודביק, אך רק לעתים רחוקות הוא מאופיין בגלי חום קיצוניים, הגובים קורבנות בנפש. חוקרים שניתחו מודל לחיזוי עולמי, מעריכים שגלי החום הפוקדים את העולם אחת לכמה שנים יהפכו בעתיד לארוכים יותר, קשים יותר ותכופים יותר.

החדשות הטובות הן, שהתחזית הקשה נוגעת לשנים 2099-2080. החדשות הרעות הן שהמזרח התיכון, וישראל בתוכו, יהיה אחד האזורים שיסבלו מההחמרה באופן מיוחד. שני החוקרים, ג’רלד מיהל וקלאודיה טבלדי מהמרכז למחקר אטמוספירי בארה”ב, פירסמו את תחזיותיהם הקודרות בכתב העת “Science”.

גל חום הוא עלייה קיצונית בטמפרטורות, הנמשכת ללא הפוגה ומונעת מהתושבים להתאושש. בגל החום שפקד את פאריס בשנה שעברה, למשל, עלו הטמפרטורות מ-23 מעלות, האופייניות לאוגוסט בצרפת, עד 40 מעלות חום. לגלי חום אין מאפיין מוסכם, אף שהם מוכרים זמן רב. עם זאת, כותבים החוקרים מיהל וטבלדי, אפשר לומר שהם “גובים קורבנות בנפש, משפיעים על הכלכלה באזור הנפגע ועל מערכות אקולוגיות”.

במאה ה-20 התרחשו כמה גלי חום, שגרמו למותם של אלפי בני אדם. ביולי 1936, למשל, מתו יותר מ-2,000 בני אדם בארצות הברית ובקנדה כתוצאה מגל חום, ביולי 1995 מתו 739 בני אדם בגל חום באזור שיקגו, וגל החום הארוך שפקד את צרפת בקיץ שעבר הוביל למותם של כ-14 אלף בני אדם.

המודל שיצרו החוקרים התייחס לגלי החום ולמזג האוויר בכלל בעולם במהלך המאה העשרים, והביא בחשבון את מצב החור באוזון, פליטת גזי החממה לאטמוספירה, התפרצות הרי געש ועוד. את המודל בנו החוקרים על פי נתונים שנאספו בין השנים 1961 ל-1990, הנחשבות בעיניהם לשנים מייצגות. החוקרים ביססו את התחזית שלהם למאה ה-21 על ההנחה שלא יהיה שינוי משמעותי במדיניות פליטת גזי החממה לאטמוספירה, הגורמת להתחממות כדור הארץ.

התחזית אינה מעודדת. אם במאה ה-20 התרחשו בממוצע 1.66 גלי חום בשנה, הרי שלקראת סוף המאה ה-21 יתרחשו 2.44 גלי חום בשנה (עלייה של 25%). שיקגו ופאריס, שכבר סבלו בעבר מגלי חום, ימשיכו לסבול מהם גם בעתיד. בפאריס צפויה עלייה של 31% במספר הממוצע של גלי חום התוקפים את העיר בכל שנה.

גלי החום בעיר גם יהיו ממושכים יותר: כיום נמשך גל חום פריסאי ממוצע בין תשעה ל-13 ימים, אך בעתיד הוא יימשך בין 12 ימים במקרה הטוב, ל-17 יום במקרה הרע. גם בשיקגו יהיו גלי החום ממושכים יותר: כיום הם נמשכים בין חמישה ימים וחצי עד תשעה ימים; לקראת סוף המאה ה-21 יימשך גל חום ממוצע בין שמונה ימים וחצי לתשעה ימים וחצי. ואם אין די בכך, החוקרים מעריכים שגלי החום גם יהיו קשים ולוהטים יותר.

כמה אזורים מועדים לפורענות מיוחדת. “אזורים שכבר כעת סובלים מגלי חום, כמו דרום-מערב, דרום-מזרח ומרכז-מערב ארה”ב וכן אזור המזרח התיכון, עשויים לסבול מגלי חום קשים וחריפים עוד יותר”, כותבים החוקרים. “גם אזורים אחרים, כמו צפון-מערב ארה”ב, צרפת, גרמניה והבלקנים עשויים לחוות עלייה בחריפות גלי החום ובהשפעתם על התושבים, משום שאינם ערוכים להתמודד עמם”.