סיקור מקיף

שיגור הסטורי ל”סויוז” מדרום אמריקה

הטיל הראשון נשא את שני הלווינים הראשונים בסדרת לוויני הניווט האירופיים גלילאו

השיגור הראשון מנמל החלל החדש של אירופה מגויאנה הצרפתית ב-21 באוקטובר 2011. צילום: תילו קרנץ, DLR
השיגור הראשון מנמל החלל החדש של אירופה מגויאנה הצרפתית ב-21 באוקטובר 2011. צילום: תילו קרנץ, DLR

ב-21 באוקטובר שוגרו מגואינה הצרפתית בפעם הראשונה לוויינים על גבי טיל מדגם סויוז הנבנה באותם מפעלים ברוסיה הבונים את הטיל עבור סוכנות החלל הרוסית.

הטיל הרוסי האגדי המריא אתמול (21/10/2011) בפעם הראשונה מבסיס השיגור האירופי החדש בג’ונגלים של קו המשווה בדרום אמריקה. השיגור ההסטורי של משגר סויוז ST-B מגויאנה הצרפתית התבצע בשעה 10:30 שעון גריניץ’ (08:30 שעון ישראל) והמטען שלו כלל את שני הלווינים הראשונים של מערכת ה-GPS האירופית “גלילאו” שסתום דולף דחה את השיגור ביום אחד.

השיגור החלק מכן השיגור ELS ציין את הפעם הראשונה שבה שוגר הטיל שלא באחד משישה כני שיגור ברוסיה ובקזחסטן וזאת בהתאם לשיתוף פעולה רוסי-אירופי שנחתם בשנת 2004 בידי הנשיאים דאז שיראק ופוטין ומומש היום.

“השיגור היום הוא שיגור חשוב עבור אירופה. הצבנו במסלול את שני הלווינים הראשונים של ‘גלילאו’ שיאפשרו להציב את היבשת שלנו כשחקנית בשוק האסטרטגי של לוויני הניווט, תחום בו יש פעילות כלכלית רבה” אומר ז’אן ז’ק דורדיין, מנכ”ל סוכנות החלל האירופית (ESA).

למשגר (ה”סויוז” מסורת מאז תחילת עידן החלל כאשר באמצעותם שוגרו הלווין ספוטניק 1 ב-1957 והאדם הראשון בחלל, יורי גגרין בשנת 1961. עד כה הוטסו 1,776 משגרים מדגם זה.

המשגר מבוסס על התכנון הקיים של ה”סויוז” בתוספת שינויים שנועדו לענות על דרישות הבטיחות האירופאיות, והקמת כן השיגור ELS בוצעה כהעתקה לכני השיגור הקיימים בבייקונור שבקזחסטן ובפלסטסק שברוסיה. הבדל משמעותי אחד הוא בנייתו של פיגום נייד בגובה 45 מטרים.

הלווינים השוקלים ביחד 700 קילו הוצבו זה לצד זה בתוך השלב העליון (פרגט) על פני הטיל התלת שלבי מדגם סויוז 2. לווינים אלה הם דגמים נסיוניים והם ישמשו לבחינת טכנולוגית ה-GPS. שני לווינים נוספים מדגם זה ישוגרו בשנת 2012 והם יהיו הראשונים בקונסטלציה בת 30 הלווינים. לוויני “גלילאו” יספקו דיוק של מטר אחד, בהשוואה ל-3 מטרים במערכת ה-GPS האמריקנית.( שתי הצתות של השלב האחרון, האחת בוצעה שלוש דקות לאחר השיגור והשניה כעבור ארבע שעות העלו את הלווינים למסלול בגובה 23 אלף קילומטרים. שלב הפרגט תוכנן לעד 20 הצתות וכיבויים. הוא מולא ב- nitrogen tetroxide וב- dimethylhydrazine לא סימטרי (UDMH).

השיגור מקו המשווה מאפשר לשפר את ביצועי משגר הסויוז בכמעט 50% מ-1.7 טון לכמעט 3 טון בשל הסחרור הגדול יותר של כדור הארץ בקו המשווה. ניתן יהיה לשגר גם שיגורים מאוישים בכפוף לאישורים פוליטיים של סוכנות החלל האירופית ורוסיה. מבחינה טכנית ניתן להגיע לתחנת החלל הבינלאומית מגויאנה הצרפתית ותידרש רק הקמה של מערכת תמיכה קרקעית.

השיגור הבא של “סויוז” צפוי ב-16 בדצמבר 2011, עד כה נחתמו כבר 17 חוזים לשיגורים בקצב של 2-3 בשנה.

3 תגובות

  1. אי אפשר שלא להזכיר את שיתוף הפעולה הרוסי-אמריקאי-נורבגי-אוקראיני בשיגורי Sea-Launch
    בקו המשווה באוקינוס האטלנטי:

    http://he.wikipedia.org/wiki/Sea_Launch

    שיתופי הפעולה הנ”ל ללא ספק עידן חדש בתחום השיגורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.