צולם השביט הארטלי 2, אליו תגיע בנובמבר החללית אפוקסי (לשעבר דיפ אימפקט)

התמונה צולמה בידי טלסקופ החלל באינפרה אדום WISE. בעת ההתקרבות של החללית יהיה השביט מרוחק רק 0.15 יחידות אסטרונומיות מכדור הארץ

השביט הארטלי 2, כפי שצולם באינפרה אדום באמצעות טלסקופ החלל WISE, מאי 2010. צילום: נאס"א

אורח זה מהחלל העמוק, נראה בידי טלסקופ החלל WISE 2 של נאס"א באינפרה אדום, הוא השביט הארטלי 2, היעד של משימת אפוקסי של נאס"א.

השביט, הידוע בשמו 103P/Hartley התגלה די לאחרונה, בשנת 1986 בישי מלקולם הארטלי מאוסטרליה. מקורו קרוב לודאי במסלול קרחוני קרוב לזה של צדק, לפני שמשהו גרם לו להדחף לעבר השמש. השביט מקיף את השמש כל 6.46 שנים – והוא מגיע לנקודה הקרובה לשמש, הפריהליון ב-28 באוקטובר 2011. אפוקסי תשתמש בחללית דיפ אימפקט שנמצאת ממילא בחלל העמוק והיא תגיע אליו ב-4 בנובמבר.

מצפה ווייז מסייע לאפוקסי לצבור תמומנה טובה יותר של התנהגות השביט לאורך זמן. התמונה שצולמה ב-10 במאי 2010ף סיפקה את המראה המקיף ביותר על זנב האבק של השביט – רצועה של חלקיקים, שהשביט משאיר במסעו במערכת השמש הפנימית. הגודל של השביל הזה הנראה בתמונה מאחורי השביט, הוא 1.8 מיליון קילומטרים.

הראיה האינפרה-אדומה של וייז איפשרה גם ביצוע מחקר על טווח הגדלים של החלקיקים המושארים מאחור, כמו גם בזנב השביט, הנראה כאן ככתם מעורפל מימין לשביט, בקו אחד עם שביל החלקיקים. תצפיות באינפרה אדם הן גם שימושיות למדידת גלעין השביט וקצב ההקפה שלו סביב עצמו.

קוטרו של השביט הארטלי 2 הוא כ-1.2 קילומטרים והוא נמצא במרחק של 2.3 יחידות אסטרונומיות מהשמש, כאשר התמונה צולמה. כאשר אפוקסי תגיע לשביט ב-4 בנובמבר, הוא יהיה במרחק של 1.1 יחידות אסטרונומיות מהשמש ורק 0.15 יחיודת אסטרונומיות מכדור הארץ (כ-22.5 מיליון ק"מ).

הרקע המעורפל של התמונה הוא רעש, הנובע בעיקר מאבק בתוך מערכת השמש. לא ניתן לראות כוכבים משום שהם הוסרו במהלך עיבוד התמונה ממספר תמונות שאוחדו לצורך המראה הזה. אורכי הגל באינפרה אדום 4.6, 12 ו-22 מיקרון צבועים בצבעים כחול, ירוק ואדום בהתאמה.

לידיעה באתר נאס"א