לפני 213 מיליון שנה החל עידן הדינוזאורים

מאובן דינוזאור שהתגלה לאחרונה מעיד ככל הנראה על כך שהשתלטות הדינוזאורים על העולם החלה בדרום אמריקה

tawa hallae - ככל הנראה אחד הדינוזאורים הראשונים, בן 213 מיליון שנה, שוטט כאשר פנגיאה היתה עוד מאוחדת

לפני 65 מיליון שנה, כולם יודעים, הסתיים סיפור הדינוזאורים, אך תחילת עידן הדינוזאורים לוטה בערפל. זאת עקב מספרם הקטן של המאובנים שלא איפשר הגדרת מסגרת הזמן.

כעת התגלה בניו מקסיקו דינוזאור מוקדם מאלו המוכרים כיום. מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת סיינס, מצביע על דרום אמריקה כמקום האפשרי למוצא הדינוזאורים.

החיה עטויות הנוצות שזכתה לשם Hallae Tawa, היתה בגודל של כלב גדול והתהדרה בצוואר ארוך וזנב, חוטם צר, שיניים חדות מעוקלות שסייעו לתפוס ולהרוג את טרפו.

Hallae Tawa הוא תרפוד מוקדם, כלומר הוא קשור לעופות ולטי רקס האדיר. גילו של המאובן החדש מניו מקסיקו כ-213 מיליון שנה, מעט לפני תחילת תפוצתם של הדינוזאורים בכל כדור הארץ.

Hallae Tawa נראה כמשתייך לאותה קבוצה אליה השתייך גם חלוץ דינוזאורי אחר – Herrerasaurus, והחוקרים אומרים כי גם הוא היה תרפוד. שניהם חיו בתקופה שבה התקיימה יבשת העל פנגיאה, כאשר כל היבשות של ימינו יצרו מסת אדמה אחת. מכיוון שההרנאזאורוס נמצא באיזורים שהיום הם ביבשת דרום אמריקה ליד כמה זאורופודים מוקדמים ואורניטוסצ'יאנים. הדבר מרמז על כך ששלושת השושלות העיקריות של הדינוזאורים נפרדו בשלב מוקדם. החוקרים אומרים כי תבנית אבולוציונית זו עקבית עם התיאוריה לפיה הדינוזאורים המוקדמים ביותר התפזרו ברחבי פנגיאה לפני שהיבשת התפרקה.

החוקר סטרלינג נסביט הופתע ממצב שימורם של המאובנים, ביחס לגילם.”כשראינו אותם, פערנו את פינו. רבים מהתרפודים הללו היו בעלי עצמות חלולות, שהתרסקו במהלך תהליך איבונם, אך הם עדיין במצב טוב שמאפשר לנו לשחזר אותם” אמר נסביט.

לידיעה באתר אוניברסיטת יוטה

1. יש נוצות בכתבה המקורית. תקרא היטב.

אני הבנתי שהם הצליחו לשחזר למרות השברים וכנראה שאתה הבנת משהו אחר.

ההערכה תמיד היתה לסביבות הללו, אבל לא היתה לכך הוכחה, כעת יש, ברגע שמצאו קרוב של אבות דינוזאורים מדרום אמריקה בצפון אמריקה, סימן שהוא התחיל במסע.

בכל מקרה תודה על ההערות והביקורת.

2. אבי, מצטער, דוגמאות: בידיעה המקורית אין נוצות. ענין ריסוק העצמות מצוין כעובדה הנכונה לרוב מאובני הדינוזאורים, אולם במקרה זה העצמות נשמרו, להפתעת החוקרים, שלמות ("טהורות", לא פגועות). והכותרת, לא מדובר בתיארוך תחילת תקופת הדינוזאורים, וההשערה היא שתחילת עידנם הייתה לפני 230 ולא 213 מיליון שנה (הבדל אומנם קטן אבל בכל זאת…).
    מפתיעה אותי העובדה שגם במאמר המקורי נאמר שלדינוזאור כל כך מוקדם יש קירבה לציפורים, בעוד שאני קיבלתי את הרושם שהדינוזאורים היו אבות הציפורים ולכן ציפיתי שרק דינוזאורים מאוחרים יהיו קרובים אליהם.
    נקודה, מה כוונתך ב"יותר מידי עתיק"?

3. תודה. נשארו שאריות מתרגום המכונה שהשתמשתי בו לא כדי לתרגם את המאמר אלא כדי שהמילים הקשות כבר יהיו מוכנות ומתורגמות ולא אצטרך בכל פעם שמופיעה מילה שאני לא מכיר להסתכל בבבילון, אחר כך עברתי משפט משפט על הגרסה האנגלית ועל תרגום המכונה ובניתי את המשפטים מחדש. לא היה צורך בעריכה מחדש אלא מחיקה של מספר מילים שכבר הופיעו בסדר הנכון משפט קודם לכן.