שיטה להדברת מזיקים ידידותית לסביבה

“ארוחת בוקר של אלופים” להגברת הפעילות המינית של חרקים…. עקרים

זבוב פירות. צילום: רועי כספי, האוניברסיטה העברית

שיטה חדשה שפותחה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע''ש רוברט ה' סמית של האוניברסיטה העברית מגבירה את הפעילות מינית של חרקים עקרים שמשמשים לצורכי הדברה ידידותית לסביבה. השיטה מדלדלת את אוכלוסיות החרקים המזיקים ללא פגיעה בסביבה או בבריאות האדם ותורמת בכך להגדלת היבולים והרווחיות של החקלאים.

הדברת מזיקים כיום מבוססת בעיקר על מגוון חומרים כימיים. חומרים אלו מפרים את האיזון האקולוגי בבית הגידול, חודרים למי התהום ובמקרים רבים אף פוגעים בבריאות האדם. נוסף לכך, עם השנים התברר שהשימוש בחומרי הדברה כימיים מספק פתרון זמני בלבד לבעיית המזיקים המפתחים עמידות לחומרים.

כתחליף לשימוש בחומרים הכימיים, שִכלל פרופ' בועז יובל מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית שיטה קיימת לעיקור חרקים מזיקים או חרקים מעבירי מחלות. השיטה ניתנת ליישום על מגוון מינים של יתושים מעבירי מחלות וזבובי פירות הגורמים לנזק גדול לגידולים חקלאיים רבים, כדוגמת הדרים וזית. במסגרת השיטה, מגדלים במפעל מיליוני חרקים, מבודדים בשיטה גנטית את הזכרים ומעקרים אותם טרם שחרורם חזרה לשדה. הציפייה היא שהזכרים העקרים יזדווגו עם נקבות הבר, אלו יטילו ביצים לא מופרות וכך תתמעט אוכלוסיית המזיקים.

ואולם, התברר כי תהליך העיקור משפיע על היכולת המינית של החרקים ופוגע למעשה באפקטיביות השיטה. במעבדתו של פרופ' יובל למדו את ההיבטים הפיזיולוגיים וההתנהגותיים אשר משפיעים על הצלחת הפעילות המינית של החרקים ומצאו כי אחד הגורמים שמשפיעים על התפקוד המיני של הזכרים הוא התזונה שלהם.

פרופ' יובל מצא כי הזנת הזכרים במזון עתיר חלבונים משפרת את התפקוד המיני שלהם. במחקר שנעשה בשיתוף פרופ' אדוארד יורקביץ, ותלמידי המחקר עדי בכר, מיקי בן-יוסף, שגיא גבריאל ואייל בן-עמי מהפקולטה לחקלאות, נמצא כי החיידקים שמצויים במערכת העיכול של זבובי פירות משפיעים במובהק על ההצלחה המינית שלהם.

על בסיס הגילוי, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת International Society for Microbial Ecology, מפתחים פרופ' יובל ועמיתיו למחקר “ארוחת בוקר של אלופים” עשירה בחלבונים ובחיידקים שנמצאו במערכת העיכול של הזבובים. הארוחה הפרוביוטית ניתנת להם טרם שחרורם לשדה, ומשפרת את תפקודם המיני.

כיום מיושמת השיטה שפותחה במעבדתו של פרופ' יובל נגד מגוון של זבובי פירות בישראל, בארה”ב, בתאילנד, בפיליפינים, באוסטרליה ובמקסיקו. במקביל מנסים כעת ליישם את השיטה נגד יתושים במקומות שונים בעולם כמו באפריקה ובקריביים.

“ישום מוצלח של השיטה יביא להרחבתה לסוגים שונים של חרקים המזיקים לצמחים ולבעלי חיים כמו גם למזיקים שמעבירים מחלות לאנשים תוך שמירה על הסביבה ועל הבריאות” מציין פרופ' יובל.

1. אני באותו עניין של מיכאל רוטשילד תרשמו אותי למזון עם השיפור המיני בבקשה.

2. אני מפתח שיטה לגירוי היתושים ע"י תמונות עירום של זבובוני חול.

3. שכחתם לציין את שיטתי השניה.
    גרוי הזכרים בעזרת פרומונים לפני שיחרורם.

4. יותר מהדברת המזיקים מעניין אותי המזון שמשפר את התפקוד המיני 🙂