ננו-תרופות כננו-גבישים

ננו גבישים

חוקרים מהודו הדגימו כי ייצור גבישים ננומטריים של מוצר רוקחי מאפשר לתרופה להיספג ע”י המעיים אפילו כאשר החומר עצמו אינו מסיס מים.

מחקר טוען כי יותר ממחצית מהחומרים התרופתיים המפותחים ע”י תעשיית התרופות מתמוססים מעט במים, אם בכלל. עובדה זו מהווה בעיה חמורה לטיפול בתרופות מסוג זה מאחר והמשמעות כי הן לא תהיינה יעילות במתן פומי (דרך הפה). התעשייה פיתחה גישות רבות בכדי להתמודד עם בעיה זו, כגון הוספת כמות קטנה של ממס אורגני (אתאנול) לתערובת, צימוד התרופה לחומר טעון לשם הגברת ביו-הזמינות שלה, ולאחרונה שימוש בנשאים מסיסי-מים כגון החומר הטבעתי ציקלודקסטרין. גישה יעילה הרבה יותר תהיה להפוך את התרופה למסיסת מים גם ללא הצורך בתוספים כגון אלו.

מדענים גילו, לאורך העשור האחרון, כי ייצור גבישים מיקרוסקופיים של חומר רפואי יוכל להפוך אותם למסיסי-מים אפילו כאשר התרכובת המקורית הנפחית אינה כזאת. גודל החלקיק הזעיר משמעו יחס גדול הרבה יותר של שטח פנים לנפח, מה שמאפשר התקבצות של יותר פרודות מים מסביב לחלקיק, התכונה האחראית למסיסותה של התרכובת. תוצאה זו תוכל לאפשר לחלקיקים לעבור דרך המעטה הפנימי של דופנות המעיים, כאשר בהעדר מסיסות הם פשוט עוברים דרך המעיים ללא תגובה עימם.

כעת, חוקר הודי מהמכון האזורי לחינוך (NCERT) הדגים, במאמר שפורסם בכתב-העת המדעי International Journal of Nanoparticles, כי ניתן להפוך את החומצות הג’ימנמיות (gymnemic acids) שמוצו מתוך צמח המרפא מפחית הסוכר בדם ג’ימנמה/גורמאר (Gymnema sylvestre) לביו-זמינות הרבה יותר באמצעות ייצור התרכובות הפעילות כגבישים ננומטריים – ננו-גבישים.

הבדיקה המפורטת של התכונות הפיסיקליות והכימיות של ננו-גבישי החומצות הפעילות תוכל לספק כלים חשובים שיאפשרו ניצול יתרונותיו הרפואיים של צמח מרפא זה בצורת מוצר רוקחי.