מוצרי צריכה “ירוקים” יותר

נניח שאתה יצרן מסחרי המתעתד להכניס לראשונה מוצר צריכה חדש לשוק. האם מוצר זה, או תהליך ייצורו, ייתרמו להתחממות העולמית באמצעות הגברת אפקט החממה? עד עתה, לא היה מענה אמיתי לשאלה זו.

התרומה להתחממות כפונקציה של מספר אטומי הפלואור  מן המאמר של American Chemical Society
התרומה להתחממות כפונקציה של מספר אטומי הפלואור מן המאמר של American Chemical Society

מדענים מדווחים על פיתוח שיטה חדשה לסריקת פרודות ולחיזוי כיצד חומרים מסוימים, החל מכימיקלים המשמשים בניקוי שטיחים וכלה ברכיבי אלקטרוניקה, ייתרמו להתחממות העולמית. הממצאים פורסמו בכתב-העת המדעי Journal of Physical Chemistry.

במחקר החדש, המדענים Timothy Lee, Partha Bera ו- Joseph Francisco ציינו כי פחמן דו-חמצני הינו עדיין גז החממה העיקרי, הלוכד חום בקרבת פני-הקרקע של כדור הארץ בדומה לשמשות הזכוכית המורכבות בחממות. למרות זאת, גם לגזים נוספים יש את אותה ההשפעה, ולמעשה הם אפילו מזיקים יותר מפחמן דו-חמצני. מדענים הבינו כבר כי פרודות, המצויות בגזים, נבדלות ביכולת שלהן לתרום להתחממות העולמית. אולם, הם יודעים מעט לגביי כיצד ומדוע זה מתרחש – כלומר, מהו הבסיס המולקולארי של הבדלים אלו.

המדענים בחנו יותר מתריסר פרודות המעורבות בהתחממות העולמית בכדי למצוא מהם המאפיינים הכימיים והפיסיקליים המשפיעים ביותר על מידת יעילות הקרינה הפנימית שלהן, מדד הקשור ישירות ליכולתן להזיק לסביבה.

הם מצאו כי פרודות, המכילות מספר אטומי פלואור, נוטות להיות גזי חממה חזקים יותר, בהשוואה לפרודות המכילות אטומי כלור או מימן. הם מצאו לראשונה כי יעילות קרינה של פרודות המכילות מספר אטומי פלואור, הקשורים לאותו אטום הפחמן המשותף להם, מתגברת באופן לא-ליניארי.

“אנו מקווים, כי הממצאים של מחקר זה ישמשו בתכנון של חומרים ידידותיים יותר לסביבה,” מציינים החוקרים.

המאמר המלא