שיטת מיצוי “ירוקה” להפקת פיגמנט אדום

פיגמנטים שמקורם בצמחים מהווים מקור חשוב לתרכובות בלתי-רעילות המשמשות כחומרי-צביעה של מוצרי-מזון או תמרוקים. בנוסף לערכם התזונתי המוכר, הפיגמנטים האדומים המצויים בפלפל חריף (צ’ילי) חשובים כמקור לחומרי-צביעה אדומים בלתי-רעילים; הפיגמנטים האדומים מוספים למוצרי מזון מעובדים רבים וכן למוצרי קוסמטיקה על-מנת להגביר את הצבע שלהם. ניתן להכין מיצויים מזנים שונים של הפלפל על-מנת לבודד את הפיגמנט האדום הטבעי, שיוכל להחליף את חומרי-הצבע הסינתטיים המסוכנים.

סטודנט עם קרוטנואידים. תמונה: Rich Richins. צילום: אוניברסיטת ניו מקסיקו

עד היום, השיטה הנפוצה למיצוי פיגמנטים אדומים מפירות מיובשים של פלפל אדום חייבה את השימוש בחומר הקסאן כממס המיצוי. ממצאי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ניו-מכסיקו מתארים תהליך מיצוי יעיל של פיגמנטים אדומים חשובים אלו באמצעות “כימיה ירוקה”. בעזרת השיטה החדשה הצליחו החוקרים למצות 85% מהפיגמנטים הרצויים (מסוג הקרוטונואידים, carotenoids, המונח בוויקיפדיה) מתוך פלפל מיובש ולהפחית את הפסולת המסוכנת והסיכונים לסביבה הנלווים לשיטות מיצוי רגילות.

במדינת ניו-מכסיקו הערך הכלכלי של יבול הפלפל האדום החריף – צ’ילי – כולל את הפרי הנאסף בצורתו הירוקה וכן את צורת הפרי האדום המיובש הנאספת לרוב מאוחר יותר בעונה. תהליכי מיצוי עכשוויים מוגבלים; פיגמנט אדום ניתן למיצוי רק מתוך זנים של פפריקה אמריקאית או מתוך זנים מתורבתים אחרים.

לדברי צוות מחקר מהמחלקה לצמחים ולמדעי-הסביבה באוניברסיטת ניו-מכסיקו, אם ניתן יהיה לבצע מיצוי של פיגמנטים אדומים בנפרד מהחומרים המכונים קפסאיצינואידים (capsaicinoids, המונח בוויקיפדיה) אזי ניתן יהיה להשתמש במגוון נרחב יותר של צמחים מתורבתים אדומים, לרבות אלו בעלי ערכים חשובים כגון יבולים טריים.

החוקרים פיתחו שיטה כימית “ירוקה” (ידידותית לסביבה) לקבלת חומר שומני (oleoresin) מפירות פלפל אדום מיובשים בעל אותו הרכב של החומרים החיוניים (קרוטן, קסנתופיל) המתקבל בשיטת המיצוי המבוססת על הקסאן.

אחת מהחוקרות מסבירה: “ניתן יהיה לפתח שיטות מיצוי “ירוקות” שתחלפנה את השימוש בהקסאן כממס לייצור אוליאורזין. יכולת זו תפחית את הסיכונים הסביבתיים בבידוד של פיגמנטים אדומים מפלפל אדום.”

שיטת המיצוי ה”ירוקה” כוללת תהליך שבו מפרידים את הפיגמנטים מהקפסאיצינואידים – שלב חשוב, אשר, לדברי החוקרים, מגביר את גמישות התהליך כך שמגוון זנים של פלפלים אדומים ניתנים לשימוש עבור הפקת פיגמנטים.

החוקרים מסבירים כי סוג השיטה החדשה – מיצוי באמצעות נוזל סופר-קריטי – מציג יתרון, יחסית לאוסף פירות אדומים המעורבבים עם חומרים ירוקים שמקורם בעלים, מאחר ובשיטה זו מופחתת כמות הכלורופיל, חומר המזהם את תמצית הפיגמנט, בהשוואה למיצוי בהקסאן.