זרזים “ירוקים” חדשים יוזילו ייצור התרופות

זרזים ירוקים. איור: אוניברסיטת סינגפור

צוות מחקר של אוניברסיטת טורונטו מהמחלקה לכימיה גילה זרזים “ירוקים” יעילים המורכבים מהמתכת ברזל, העשויה להחליף את המתכת הרעילה והיקרה יותר פלטינה, המשמשת לרוב בתהליכים כימיים תעשייתיים להכנת תרופות, חומרי-ריח וחומרי-טעם.

ההכנה של תרופות מסתמכת לרוב על השימוש בזרזים, ועלותם של אלה משפיעה על המחיר הסופי של התרופה. אם הזרז הינו רעיל, כמו רוב המתכות מסדרת הפלטינה – רותניום, רודיום ופלדיום, יש להרחיק אותו לחלוטין בשלב הסופי של הסינתזה תוך שימוש בשיטות ניקוי יקרות. “בזכות השימוש בזרז פחות רעיל, כגון ברזל, חסרונות אלו נמנעים,” אומר פרופסור רובורט מוריס.

השימוש המוצלח בברזל כזרז, במקומה של המתכת הרווחת יותר רותניום, הינו מפתיע מכיוון שברזל נחשב כמתכת “בסיסית” בעלת פעילות קטליטית נמוכה. התכסיס המוצלח היה להכין תצמיד של ברזל בעל מבנה הדומה לזרז הרותניום הפעיל ביותר, מסביר החוקר.

זרזים ידועים כבעלי יכולת לזירוז תגובה כימית אך הם מסוגלים גם להשפיע על המבנה הסופי של תוצר התגובה, מציין החוקר. זרזים יעילים הם אלו אשר מאפשרים קבלה בררנית של אחד מהמבנים הרצויים בלבד של התוצר הסופי (אננטיומר מסוים ולא אחר).

הזרז הוכן ע”י חיבורה של פרודה אורגנית המכילה אטומי פחמן, מימן, זרחן וחנקן והקיימת בצורה איזומרית מסוימת (האננטיומר “הימני”) לאטום הברזל. כמות קטנה של הזרז מאפשרת המרה של כמויות גדולות של החומר הזול קטון לכמויות גדולות של תוצר האלכוהול רב-הערך המתאים לו כאננטיומר ימני בלבד. תהליך זה מכונה הידרוגנציה אסימטרית.

תוצאות המחקר מופיעות בכתב-העת המדעי Chemistry – A European Journal.