העולם מאמץ רכבים ירוקים בקצב מסחרר

בעבר אלו היו הצהרות, היום רואים תוצאות. יותר ויותר מדינות מעידות כי חלה עליה ברכבים ההיברדיים ויותר חברות מסחריות מדווחות על עליה בהזמנות כלי רכב ירוקים

טיוטה פריוס
טיוטה פריוס
מרבית האנשים לא יודע איך זה לנשום אוויר נקי מהתקופה שלפני המהפכה התעשייתית, כולנו נולדנו בעולם מזוהם. מנקודת המבט שלנו אוויר נקי הוא אוויר שאותו נשמנו לראשונה. ואם הוא היה נשאר כזה, אפילו לא היינו מרגישים בהבדל. אך לאור ההחרפה באיכות האוויר, אנו כן מרגישים בהבדל ומודעים לבעיה. לשמחתנו, זיהום הנובע מהתחבורה נמצא בתהליך בלימה.

ארה"ב אירופה, דרום אמריקה ומדינות אסיה כולם מדווחים כי חלה עליה בלתי צפויה ברישום הרכבים הירוקים החדשים על הכבישים. מדינות, ערים ורשויות שונות מדווחות על חיסכון ניכר בעליות החזקת ציי הרכב ציבוריים ועל המשך שיפור איכות האוויר בעקבות המעבר לרכבים היברדיים, אוטובוסים חשמליים, ואמצעי תחבורה המונעים בטכנולוגיות ירוקות. חברות מסחריות מדווחות על גידול נמשך בהשקעות בתחום הרכבים הירוקים ויישום טכנולוגיות חדשות על מנת להוביל את תעשיית הרכב העתידית שתתבסס על מנועים לא מזהמים.

אלה לא סיפורים פיקטיביים, וגם לא תחזיות לעתיד – אלה כותרות של ידיעות ברחבי האינטרנט באתרים העוסקים בטכנולוגיית התחבורה. ברזיל, החלוצה בתחום הביו-דלק, הודיעה על גידול בייצור הרכבים ההיברדיים וגידול מתמשך ברישום הרכבים ההיברדיים לעומת הרכבים הרגילים. בניו-יורק מתפרסמים מדי יום ביומו סיפורי הצלחה של חברות המתפעלות מוניות ולימוזינות – החיסכון בהוצאות הדלק מחזיר את ההשקעה תוך שנה שנתיים, הרווח הוא לא רק כספי אלא גם ציבורי בכל הקשור לאיכות האוויר. לונדון אוסרת על כניסת מכוניות מזהמות למרכז העיר, ובכך מתמרצת אנשים לרכוש מכוניות ירוקות ודוחפת את היצרנים להשקיע יותר בטכנולוגיות המונעות זיהום. יצרני הרכב במזרח הרחוק מדווחים על גידול לא צפוי בהזמנת רכבים היברדיים. תאגידים עירוניים מסביב לעולם מסתמכים יותר ויותר על אוטובוסים המונעים בחשמל. תאגידי משאיות מסקנדינביה עוברים לייצור משאיות המונעות באנרגיה ירוקה. ממשלת ישראל מקדמת את מיזם הרכבים החשמליים. אלה רק חלק מהדוגמאות, והמגמה ברורה.

תערוכות המכוניות מסביב לעולם מציגות את מיטב הטכנולוגיות המקטינות את פליטת גזי החממה וחוסכות אנרגיה. כל תעשיית הרכב משנה פניה ואת סדרי עדיפויות שלה. אומנם לא קיימת טכנולוגיה בשלה המקובלת על כלל היצרנים להחלפת מנוע המבוסס על דלק מאובנים, אך האלטרנטיבות השונות תופסות תאוצה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

32 תגובות

  1. ובהמשך לכך ניתן לראות שחברות הביטוח מאמצות את הטרנד הירוק החדש (בתקווה שיהיה מדובר ביותר מטרנד, כמובן) ומתחילות להציע ביטוחים שמיועדים בעיקר לשוק הזה, כולל הנחות עבור המבטחים ה"ירוקים".

  2. אני לגמרי בעד רכבים ירוקים. כמה שנגדים לעזור לסביבה – כך נקדים לעזור לעצמנו

  3. צריך לעודד את רכישת הרכבים הירוקים באמצעות הטבות שונות לרוכשים. בסופו של הצרכן הפרטי מונע באופן משמעותי משיקולי מחיר. במידה ויש עניין ציבורי המדינה צריכה לסייע. אם יוזלו המיסים ועלויות הביטוח לרכבים הירוקים יותר אנשים ירכשו אותם.

  4. אופניים חשמליות , מוצר מדהים מתי כבר יהיה אפשר להישתמש בהן באופן חוקי בארץ כמו באירופה ארה"ב ושאר העולם . בינתיים מהנה מ בייקבורד , כלי רכב חשמלי אישי וירוק כמובן. יש לו 3 גלגלים ,סוללות ליטיום והוא עושה עד 60 ק"מ בטעינה אחת .

  5. האם העתיד כבר כאן? לא ברור
    אבל בכל הנוגע למכוניות הללו, נראה כי העתיד אכן כבר כאן.
    אז מה בעתם מחכה לנו בעולם המכוניות?
    לי יש דע משל עצמי לדעתי המכוניות עם השנים יעלמו לחלוטין. בעידן גלובלי, לא נוכל בכלל להחזיק מכונית ולנסוע בה. העולם יהיה פקק אחד גדול
    ולכן זה מפחיד משהו

  6. לי יש ילדה בת 11 שרוצה מאוד לנסוע על קאטינג ולצערי כל הקארטינגים בארץ הם עבור ילדים מגיל 14 ומעלה.
    להפתעתי שמעתי על מקום אשר נימצא במערב ראשון לציון בפארק שיקמה שבו ישנה חברה שמפעילה את האטרקציות בפארק.יש קארטינג חשמלי המופעל על מצברים שנוסע במהירות של 12 קמ"ש והוא מתאים לילדים מגיל 5 עד גיל 14.
    במקום נערך ניסוי של קארטינג חשמלי שהמצברים מוטענים על ידי אנרגיה סולרית – מעניין מאוד.
    במקום ישנה גם רכבת פארק שנוסעת ברחבי הפארק.
    יש גם אופניים משפחתיות לארבע אנשים.
    ישנם מכוניות מתנגשות על מצבר לילדים יותר קטנים.
    ויש מתחם מתנפחים שמותאם למספר גילאים.
    ניתן לבלות במקום חצי יום ללא בעיות
    בפארק מאות דונמים של דשא ירוק, עצים, מתקני שעשועים לכל המשפחה, פינות ישיבה וצל.
    מתקנים רבים ללא תשלום: אומגה, מגרשי הוקי, גלגיליות, כדורסל וקט-סל, ארגזי חול ומתקנים אתגריים לילדים.
    המקום פתוח כל ימות השנה משעה 10 בבוקר ועד 10 בלילה.
    שאלתי כמה שאלות והנה הן :
    האם ניתן לעשות ימי הולדת או מסיבת גיבוש לכתה ?
    כן ,צריך רק לתאם בטלפון 054-6886930.
    האם יש ביטוח במקום ?
    כן.
    מה קורה אם הילד/ה לא מסוגל לנסוע לבד ?
    מאפשרים לאחד ההורים לנסוע עם הילד/ה ביחד.
    האם ניתן לנסוע יותר לאט ?
    כן , ישנו כפתור שמאפשר להוריד את המהירות מ – 12 קמ"ש ל – 6 קמ"ש.
    אני ממליץ מאוד על המקום לבילוי משפחתי רק צריך להביא מזון ומשקה מכיוון שלא ניתן לקנות במקום.
    המקום ניקרא אקטיביפארק והוא נימצא בפינת הרחובות בר לב ומשה דיין במערב ראשון לציון מול מתחם מגה החדש.
    יש חניה חינם בשפע ואם אין מקום יש אפשרות להחנות חינם בחניה של מגה מול הפארק
    האתר שלהם : http://www.activipark.dpages.co.il – מומלץ להיכנס

  7. לשאול
    תרגע, כל מגיביי הידען איתנים בדעתם שאין בכוונתך לחסל את מיכאל שלנו.
    שיהיה לנו יום טוב, היברידי, ושכולם יסעו בזהירות ומתחת למהירות האור.
    סבדרמיש יהודה

  8. שאול, ממתי נפח מנוע קטן יותר צורך פחות דלק ומזהם פחות? צריכת הדלק של מכונית מושפעת בעיקר ממשקל המכונית, מהטכנולוגיה של המנוע ומפרופיל הנהיגה בה. אם יש לך מכונית גדולה יחסית לנפח המנוע, אתה צורך אפילו יותר דלק ומזהם יותר בניסיון להשיג תאוצה שלא קיימת. לעומת זאת, מכונית קטנה במשקל אומנם צורכת פחות דלק, אבל בעליה משלם מחיר כבד בבטיחות שלו. והמכוניות שבאמת צורכות הרבה דלק ומזהמות ביותר הן כלי הרכב לשטח, אבל זה כבר סיפור אחר.

  9. שאול:
    אני חושש שלא ירדת לסוף דעתי.
    כיצד, לדעתך, עלי לשנות את התרבות?
    הרי אם אפעל על פי עצתך אעבור לנסיעה באופניים במקום במכונית. מבחינת יכולת גופנית זה אפשרי וזה אפ עשוי לשפר את הכושר הגופני שלי עד שאדרס.
    מה אתה מצפה שאעשה אז? מה תהיה השפעת הדרסותי על התרבות? האם היא לא תפחיד אף אחד (כפי שהדרסותם של אחרים מפחידה אותי)? האם אתה מצפה שבשלב זה אתחיל לפקוד את האנשים בחלום ולומר להם שלא קרה כלום ורק עברתי לעולם שכולו טוב (כידוע לך, אינני מאמין בכזה עולם ואף לא בהישארות הנפש לאחר מות הגוף)?
    כפי שציינתי, גם אם היה בפעולת התאבדות זו כדי ליצור שינוי תרבות אצל אחרים (ואני חושב שלא כך הדבר) אין לי כל כוונה לתרום את גופי לתרבות.
    מאידך, אני מבטיח לך שמכוניות היברידיות צורכות פחות דלק מן המכונית החסכונית שלך ומאפשרות לך לצרף יותר אנשים לנסיעה.

  10. ליהודה,

    אתה, בעצם, מציע לפרש את דבריי פרשנות אקטיביסטית המלמדת שאני ניסיתי לחסל את מיכאל… השתגעתי? הרי ברכתי אותו באריכות ימים…

    אני אישית הולך ברגל (כשבעה קילומטר ביום) אותה דרך שאחרים מעבירים ביעף ברכבם או בתחבורה ציבורית. אני גם מחזיק ברכב חסכוני ביותר בדלק (1300 סמ"ק); מה שמלמד שלחסוך בפליטת מזהמים אפשר גם בלי לעשות רוח 'היברידית'.

    ביי

  11. למיכאל
    מעניין למה שאול לא מציע את עצמו לנסיעות קמיקזה באופניים בכבישי ארצינו הקדושה ושולח אותך
    אבל מצד שני, מה איכפת לך, סע באופניים, תסתכן ולאחר התאונה חלילה יכתבו עליך בידען מאמר ספישל על אלטרואיזים של מיכאל שבזכותו אבולוצית האופניים התפתחה.
    כמובן ששאול יגיד שהכל בידי שמים, וזה הוכחה שיש אלוהים.
    שיהיה לנו ערב טוב
    סבדרמיש יהודה

  12. למיכאל,

    אתה כפרט אינך צריך להתאבד, אבל כפרט אתה יכול לנסות להיות שותף לשנות את התרבות שככל תרבות תוחמת את תפיסת העולם, כשבמקרה שלנו זו התרבות הצרכנית המודרנית שבמקום לפתור בעייה על ידי מחשבה אחורה (שלפעמים היא רצויה) ממציאה מוצר חדש כדי לספק את תאוות הצרכנות והראוותנות שתרבות הצריכה מביאה בכנפיה (לכך רמזתי כשציינתי שהמכונית ההיברידית היא IN).

    בכלל, כשאתה רוכש מכונית היברידית, אתה מצדיק הקמת מפעל ושיטות פיתוח שהם עצמם בזמנם שחררו הרבה גזי חממה לאטמוספרה…

    בכלל, גודל הערים בארץ רחוק מאוד מגודל ערים 'נורמליות' בחו"ל, ובהחלט ניתן לגשר על כל מרחק באופניים או בהליכה ברגל (בנסיעה בינעירונית – למיטב ידיעתי – המכונית ההיברידית כמעט ואינה חוסכת).

    ביי

  13. שאול:
    הצעותיך אינן מעשיות במובן זה שהן אינן קוראות למעשה ספציפי מצד הפרט. אתה פשוט עומד כמטיף בשער אבל במקום להטיף לפעולה מסויימת שהפרט יכול להצדיק אותה מבחינתו האישית אתה פשוט מקטר.
    לו היו בני האדם אחרים, ברור שהעולם היה נראה אחרת. אז מה?
    אין לי כל כוונה להתאבד על קידוש העובדה שלו כולם היו נוסעים באופניים הפעולה שהביאה להתאבדותי הייתה משאירה אותי בחיים.
    יש לי כוונה ואני אף פועל לדאוג לתשתיות נאותות לרכיבה על אפניים (אלה שתגובתך על תגובתי בעצם פוגעת בקידומן) ולאימוץ פתרונות עתידניים בעתיד. כידוע לך – כל מה שיקרה בעתיד הוא עתידני.

  14. למיכאל,

    א. ככל שיותר ויותר אנשים ירכבו על אופניים במקום לנסוע ברכב, תידרש לכך פחות ופחות תעוזה..

    ב. לא צריך להיזקק לפתרונות עתידניים. לו כל בעלי האינטרסים היו 'מקלקלים' קצת פחות, כבר מזמן היתה לנו תשתית רכבתית נורמלית.

    ביי…

  15. בארצנו, נסיעה באופניים זה לא רק עניין של הרגל אלא גם עניין של תעוזה. אני באופן אישי מאד אוהב לנסוע באופניים אבל, בהעדר תשתיות מתאימות אינני מעיז לעשות זאת לצרכי תחבורה ואני מסתפק בחדר כושר ובטיולי שטח.
    בנושא תחבורה פנים עירונית יש כבר (בינתיים רק על הנייר) פתרונות ממש מרתקים כמו רשת קרונות חשמליים קטנים המתפקדת כמעין מעלית אופקית – שעם יישומה יוכל אדם להזמין קרון לדלת ביתו בלחיצת כפתור (או כמה כפתורים), להקיש את כתובת היעד (עוד מביתו – כדי לאפשר אופטימיזציה) או כשהוא בתוך הקרון, ופשוט לשבת בקרון ולקרוא עיתון עד שהוא מגיע ליעד ללא פקקים או תאונות (כי הכל מתוכנן על ידי מחשב) ובעלות נמוכה הן מבחינת הלקוח והן מבחינת הסביבה.

  16. נדמה לי שחיסכון בפליטת מזהמים יושג בצורה משמעותית הרבה יותר לו התשתיות היו מפותחות יותר, ויותר ויותר אנשים היו נוסעים ברכבת (רגילה או קלה או תחתית), או שאנשים היו מתרגלים לבצע כל נסיעה בתוך העיר (ובמיוחד בארץ שלנו) באופניים; אבל ברור שיותר נעים להיות 'ירוק' כשזה גם in במכונית עתידנית…

  17. אני שמחה לומר שגם באזור מגורי (הרצליה) ההיברידיות תופסות תאוצה. רואים אותן אפילו יותר מאשר האמרים!
    אמנם זהו מעוז בעלי הממון, והמבחן האמיתי יהיה כאשר אנשים פרטיים שהשיקול הכלכלי יותר דומיננטי אצלם יבחרו גם הם בהיברידית, אבל גם זה משהו…

  18. סליחה, אבל היכן הכתבה?

    הנושא מאוד חשוב ומעניין, אבל היכן התוכן,
    הייתי מצפה מכתבה באתר הידען להביא מעט יותר מכותרת,
    למשל מה לגבי נתונים כלשהם לגבי מכירת המכוניות וקצב הגידול,
    ואולי גם פרטים לגבי צפי עתידי וכמות הזיהום שתחסך.
    ואם כבר בידען עסקינן, אז אולי גם פרטים על הטכנולוגיות הקיימות והעתידיות.

    בתקווה לכתבה בנושא מרתק זה,
    עמיחי

  19. ומה אומר הבורסה
    בעוד התשואה על מחיר הנפט היתה מעולה השנה
    התשואה באנרגיה ירוקה היתה שלילית.
    כך שהחרא הירוק לא מתקרב לביצועים של הנפט.

  20. לאבי בליזובסקי

    הפרסומת של סמרט מאני עולה על המאמר וקשה למחוק אותה כדי לקרוא את המאמר.
    לתשומת ליבך.
    סבדרמיש יהודה

  21. מה עם הסיפורים על מכוניות שמונעות ע"י מים, שמפורק למימן וחמצן יסודת עתירי אנרגיה, ומהאגזוז יוצא אדי מים, שזה באמת תהיה מהפכה ירוקה אמיתית,ראיתי תוכנית בטלביזיה לפני יותר מ10 שנים שיש דבר כזה ומאז לא שמעתי על זה, מעניין… מישהו יודע?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן