חוקרי הטכניון הציעו תקן לדירוג בניינים לפי צריכת האנרגיה שלהם

בניינים שיעמדו בתקן יקבלו שני כוכבים ירוקים

מעתה גם בנייני מגורים ומשרדים ידורגו על ידי כוכבים, כמו בתי מלון, אלא שהם יקבלו את הכוכבים (הירוקים) אם יקטינו את צריכת האנרגיה שלהם וישפרו את נוחות הדיירים. תקן כזה לבנייני מגורים כבר יצא לאור, ועתה מציעים חוקרי הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, פרופסור עדנה שביב, ד”ר גדי קפלוטו וד”ר אברהם יזיאורו, גם תקן לבנייני משרדים.

“אנו מציעים בניה ירוקה וידידותית לסביבה”, אומרים החוקרים. “עשינו בדיקה יסודית כיצד ניתן לחסוך באנרגיה בבניינים, נתנו הנחיות לתכנון חוסך אנרגיה במחקר מעמיק שבוצע במימון משרד התשתיות הלאומיות ומתוכן גזר מכון התקנים הישראלי את התקן לדירוג בניינים לפי צריכת אנרגיה”.

חוקרי הטכניון הציעו כי בניינים יסומנו מהבחינה האנרגית ויקבלו כוכבים ירוקים, דוגמת סימון מכשירי חשמל, על פי מידת עמידתם בתקן והחיסכון שהם משיגים בכך באנרגיה.

“מצד אחד בניינים כאלה יהיו נוחים יותר לדיירים, שכן הם לא יסבלו מקור, מחום או מסנוור (כי התאורה הטבעית תהיה מתוכננת), ומצד שני הם יחסכו באנרגיה כי יפעילו פחות את המזגנים ואת התאורה החשמלית”, מסבירים החוקרים. כדי להשיג מטרות אלה, על האדריכלים יהיה לתכנן את הבניין בהתאם לתקן, על ידי שימוש נבון בחלונות מיוחדים, הצללות ומערכות תאורה טבעית מתוחכמות.

“בעוד שבבנייני מגורים שמנו את הדגש בעיקר על חימום וקירור, בבנייני משרדים, הפועלים בשעות היום, אנו מדגישים יותר את התאורה שיכולה להביא לחיסכון ניכר באנרגיה וכתוצאה מכך – לשיפור הסביבה”, אומרים החוקרים. לדבריהם, השמשות הכהות והרפלקטיביות הנפוצות כיום בבנייני משרדים הן טעות, שכן הן לא מאפשרות ניצול התאורה הטבעית האיכותית ומגבירות בכך את צריכת החשמל במשרדים במשך כל שעות העבודה, ובנוסף גורמות גם לעומס גדול יותר על מיזוג האוויר.

הצעתם המפורטת כוללת עבור בנייני מגורים את גודל החלונות בהתאם למיקום הבניין וכיווניו, סוג זיגוג החלונות, השטח היחסי שלהם ובידוד וגוון הקירות –  תלוי באיזור האקלים שבו נמצא הבניין.

בבנייני משרדים מדברת הצעתם של חוקרי הטכניון, בנוסף למשתני התכנון שנמנו לעיל, גם על בונוסים שיקבל משרד בעל אוורור טבעי, על מערכות בקרת תאורה, על הצללות חכמות ועל מדפי תאורה, שהם אלמנטים שתפקידם לאפשר קבלת תאורה טבעית בעומק המשרד. הם מציעים להתקין בבנייני משרדים מערכת אוורור לילה, כדי לסלק עודפי אנרגיה המצטברים בהם במשך היום.

במקביל ל”תקן הירוק” עובדים פרופסור שביב, ד”ר קפלוטו וד”ר יזיאורו על קריטריונים לקביעת זכויות שמש (כיצד בניין אחד לא יטיל צל על שכנו), המבוססים על התקן לדירוג אנרגטי בבנייני מגורים. עבודתם הוגשה למשרד הבינוי והשיכון ולמשרד התשתיות הלאומיות.

1. אם כבר בנינים ירוקים, אז לא צריך להיות דוקטור כדי להבין שצריך שבכל שירותי גברים יהיו משתנות, וזה יחסוך הרבה מים…