בכיר בחברת גוגל שבר את שיא הצניחה מגובה רב (וידאו)

אלן יוסטס, סגן נשיא בכיר לחיפוש בגוגל, המריא בכדור פורח לגובה 41 קילומטרים וצנח משם צניחה חופשית אנכית שהגיעה בשיאה למהירות 1,280 ק"מ. הנוכחים על הקרקע שמעו היטב את הבום העל קולי * פורמלית זו אינה צניחה מהחלל שמוגדר בגובה 100 קילומטרים מעל פני הקרקע.

סגן נשיא גוגל לחיפוש, אלן יוסטס שבר את השיא בצניחה מהסטרטוספירה, שנקבע רק לפני שנתיים במבצע המתוקשר של האוסטרי פליקס באומגרטנר. הפעם נשמרו ההכנות לאירוע בסוד. הוא המריא לגובה 42 ק"מ מבסיס חיל האוויר הנטוש רוזוול, ניו מקסיקו, שם נקבע השיא הראשון בשנת 1960 בידי קולונל ג'וסף קיטינגר מחיל האוויר האמריקאי. צילום: חברת פארגון לפיתוח החלל.
סגן נשיא גוגל לחיפוש, אלן יוסטס שבר את השיא בצניחה מהסטרטוספירה, שנקבע רק לפני שנתיים במבצע המתוקשר של האוסטרי פליקס באומגרטנר. הפעם נשמרו ההכנות לאירוע בסוד. הוא המריא לגובה 42 ק"מ מבסיס חיל האוויר הנטוש רוזוול, ניו מקסיקו, שם נקבע השיא הראשון בשנת 1960 בידי קולונל ג'וסף קיטינגר מחיל האוויר האמריקאי. צילום: חברת פארגון לפיתוח החלל.

מאת Tim Reyes, יוניברס טודיי

סגן נשיא גוגל לחיפוש, אלן יוסטס (ALAN EUSTACE) שבר אתמול (24 באוקטובר 2014) את השיא בצניחה מהסטרטוספירה. הוא המריא מרוזוול, ניו מקסיקו שם נקבע השיא הראשון בשנת 1961 בידי קולונל ג'וסף קיטינגר מחיל האוויר האמריקאי. אלן יוסטס שמר את הפרויקט בסוד עד לביצועו, בניגוד לבילדאפ של קודמו האוסטרי פליקס באומגרטנר שקפץ מכדור פורח באוקטובר 2012. יוסטס נקט בגישה מינימליסטית לקפיצה. הציוד שלו כלל כדור פורח ממולא בהליום ורק אותו קופץ מהבלון בחליפת חלל. סידור קל זה איפשר לו להגיע לגובה של 135,890 רגל מעל לפני כדור הארץ, או מעל 41 קילומטרים, ובכך שבר את שיאו של באום גרטנר שעמד על 7,000 רגל (38 ק"מ).

הגובה הרב שאיפשר לו התכנון הפשוט של הבלון הביא אותו למהירות של למעלה מ-1,280 קמ"ש ויצר בום על קולי ששמעו היטב הנוכחים על הקרקע.
יוסטס בן ה-57 הוא סגן נשיא בכיר בחברת גוגל, האחראי על חטיבת הידע. הוא בעל רשיון טייס אך לא ידוע כאחד שהולך עד הקצה. יוסטס גדל בפלורידה וסיפר שילדותו היתה רצופה בטיולים לקייפ קנוורל לצפות בשיגורים של נאס"א. יוסטס הרהר בהשגת השיא מזה זמן מה.

כמה שזה יישמע מוזר, זו בסך הכל הקפיצה השלישית מבלון שהביא את הקופצים לסטרטוספירה (גובה של למעלה מ-100 אלף רגל). כל השלוש בוצעו מרוזוול ניו מקסיקו. קיטינגר קפץ ב-1961, באומגרטנר ב-2012 ויוסטס ב-2014. נסיון נוסף נעשה בשנת 1966 מגובה של 123 אלף רגל,אך הסתיים בכשלון ובמותו של הקופץ ניקולס פיאנדנידה.
מסעו של יוסטס לאטמוספירה העליונה ארך שעתיים. במשך כל הזמן הזה הוא נאלץ לעמוד בלי לזוז כדי להמנע מהתחממות יתר. חליפת החלל שלו היתה בעלת יכולת מינימלית לקרר את גופו במהלך העליה. בעוד מידות החום בסטרטוספירה מגיעות למינוס שבעים מעלות צלזיוס, האטמוספירה שם דלילה מאוד וגוף אין אפשרות להקרין את החום החוצה.

 

בלא קפסולה כמו שהיו לבאומגרטנר ולקיטינגר לפניו, הוא הסתמךאך ורק על חליפת החלל שנבנתה עבורו בהתאמה אישית על ידי חברת פארגון לפיתוח החלל, ספקית ציוד לתמיכה בחיים. התכנון הפשוט איפשר לו לעקוף את באומגרטנר בלמעלה מ-7,000 רגל, או מעל 3 קילומטרים.

יוסטס רושם גם שיא חדש בגובה אליו הגיע כלי טייס קל מהאוויר, מאוייש או בלתי מאוייש. שיא הגובה אליו הגיעו בלונים לא מאויישים הושג ב-2002 ממרכז הבלונים סנריקו באופונאטו, יפן. שיא זה עומד על 173,900 רגל. כדי לשבור את השיא נדרשה דחיפה של הטכנולוגיה. בתקופתנו, ישנם דרכים רבות לדחוף את קצה הטכנולוגיה.

Preparation_atRoswell-580x315
הכנת הבלון של אלן יוסטס להמראה מבסיס חיל האוויר רוזוול בשעות הבוקר של ה-24 באוקטובר. צילום: חברת פארגון לפיתוח החלל.

אלן יוסטס מצטרף לבכירים אחרים בגוגל שביצעו טיסות יוצאות דופן. הוא עצמו כבר הטיס מטוס סילון מדגם דורנייר אלפא, הנמצא בבעלות לארי פייג', סרגיי ברין, והמנכ"ל אריק שמידט. מאז 2007 חונה המטוס במסלול ההמראה מופת פילד במאונטיין וויו, קליפורניה. גוגל שיפצה ומתחזקת את השדה עבור נאס"א ובתמורה היא מקבלת אפשרות שימוש בו למטוסי המנהלים שלה.

בכירי גוגל אינם זרים לתחום הטיסה לגובה רב. ליד מטה החברה במופת פילד, בעיר מאונטיין וויו קליפורניה, משתמשת קבוצה קטנה של בכירים במטוס סילון גרמני בשם דורנייר אלפא. בשיתוף עם מרכז איימס של נאס"א שימש המטוס לחקר האטמוספירה העליונה ויתכן גם ששימש לצילום אווירי של איזור מפרץ סן פרנסיסקו. המטוסים הללו גם משמשים את הטייסים העובדים בגוגל לצורך שמירה על כישורם ורשיונם. גוגל כחברה מגלה עניין ביישומי חלל כפי שהדבר התבטא ברכישת סקייבוקס, יצרנית מיקרו לווינים ביוני השנה תמורת 500 מיליון דולרים.

כידוע בסיס חיל האוויר האמריקני הסמוך לעיר רוזוול בניו מקסיקו מוכר גם כאתר שבו לכאורה נחתו חייזרים בשנת 1947, ורק לאחר עשרות שנים התברר כי מדובר בהתרסקות של מטוס ריגול שהיה סודי באותם ימים. העיירה מתפרנסת היטב עד היום מתיירי חייזרים.

 

ובאשר לשיא הקפיצה מגובה רב, כיצד יוכל מישהו לשבור את השיא כעת? האם מישהו יוכל לעלות לגובה רב יותר? מה יעשה בעתיד שובר השיא הבכיר מגוגל? האם באומגרטנר יקח על עצמו את האתגר להחזיר לעצמו את השיא?

והערה לסיום, בחלק מהכתבות בכלי התקשורת האחרים מכונה הקפיצה יוסטס "קפיצה מהחלל". כמובן שהדבר לא נכון, הגבול הפורמאלי של החלל הוא בגובה 100 קילומטרים.

https://www.youtube.com/watch?v=E93Rsf-XcCc

יוסטס כפי שצולם בדקות הראשונות של ההמראה. הוא שמר על תנוחה זו במשך כל השעתיים שארכה הטיסה למעלה. צילום: חברת פארגון לפיתוח החלל.
יוסטס כפי שצולם בדקות הראשונות של ההמראה. הוא שמר על תנוחה זו במשך כל השעתיים שארכה הטיסה למעלה. צילום: חברת פארגון לפיתוח החלל.
אלן יוסטס מצטרף לבכירים אחרים בגוגל שביצעו טיסות יוצאות דופן.  הוא עצמו כבר הטיס מטוס סילון מדגם דורנייר אלפא, הנמצא בבעלות לארי פייג', סרגיי ברין, והמנכ"ל אריק שמידט. מאז 2007 חונה המטוס במסלול ההמראה מופת פילד במאונטיין וויו, קליפורניה. גוגל שיפצה ומתחזקת את השדה עבור נאס"א ובתמורה היא מקבלת אפשרות שימוש בו למטוסי המנהלים שלה. צילום: U.T./TRR
אלן יוסטס מצטרף לבכירים אחרים בגוגל שביצעו טיסות יוצאות דופן. הוא עצמו כבר הטיס מטוס סילון מדגם דורנייר אלפא, הנמצא בבעלות לארי פייג', סרגיי ברין, והמנכ"ל אריק שמידט. מאז 2007 חונה המטוס במסלול ההמראה מופת פילד במאונטיין וויו, קליפורניה. גוגל שיפצה ומתחזקת את השדה עבור נאס"א ובתמורה היא מקבלת אפשרות שימוש בו למטוסי המנהלים שלה. צילום: U.T./TRR

לידיעה ביוניברס טודיי

ראו גם דיווח ב-YNET

כתבה של חדשות ערוץ 2

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

תגובה אחת

  1. את האמת לא יודע איך לאכול את זה שמנהל בכיר הוא אתלט אמיץ.
    האם ממנהל בכיר או מדען נדרש להטיס מטוס קרב ולצנוח מהחלל?
    האם זה מה שעושה את גוגל מנצחת, והאם מקודמים שם אנשים לפי הספורטיביות שלהם.
    הכרתי חברות היי טק שפעלו כך.
    אני מפחד מרכבת הרים. אולי אני סתם מקנא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן