העץ המדליק

האם עצים זוהרים יחליפו בקרוב את פנסי הרחוב החשמליים? הפרויקט – שיוכל לחסוך בעלויות של חשמל ואנרגיה – מעורר את חששם של הירוקים. בואו לגלות מדוע

לוגו פרויקט Glowing plants

מיכל ברונר, גלילאו

קבוצה קטנה של חובבי ביוטכנולוגיה ויזמים החלה בפרויקט לפיתוח צמחים זוהרים, שעשויים להוביל את הדרך לעצים שיוכלו להחליף פנסי רחוב חשמליים.

בפרויקט משתמשים החוקרים בצורה מתוחכמת של הנדסה גנטית, הנקראת ביולוגיה סינטטית. הפרויקט נעשה על ידי קבוצה קטנה של מדענים חובבים במעבדות קהילתיות ברחבי ארצות-הברית, כך על פי ה”ניו-יורק טיימס”.

למה הירוקים מתנגדים?

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שמנסים לעשות זאת. קבוצת חוקרים כבר ניסתה לייצר צמח טבק זוהר לפני שנים על ידי השתלת גנים מחיידק ימי שפולט אור – אך האור שייצר הטבק היה כה עמום, שהיה אפשר לראות אותו רק אם הוא שהה בחדר חשוך לפחות חמש דקות.

החוקרים אמנם מקווים כי הצמחים יוכלו לחסוך בעלויות חשמל ואנרגיה, אך יש כאלה החוששים כי החוקרים החובבים מייצרים בעצם חיים חדשים, שיכולים אף להזיק. שני ארגונים סביבתיים כתבו מכתב למשרד החקלאות האמריקאי במטרה לסגור את הפרויקט. “הפרויקט צפוי להביא לשחרור נרחב, אקראי ובלתי מבוקר של זרעים וצמחים המיוצרים באמצעות טכניקות השנויות במחלוקת ומסוכנות”, לדברי הארגונים.

לסרטון ההמסביר את הרעיון של עצים זוהרים בדף גיוס תרומות של אחד הפרויקטים, עברו את הסכום המבוקש פי למעלה מ-10