כוכב לכת חדש – עולם של קרח לוהט במרחק שלושים שנות אור

מבנה כוכב הלכת

מבנה אפשרי של כוכב הלכת Gliese 436b

צוות בינלאומי בהשתתפות פרופסור צבי מזא”ה מאוניברסיטת תל אביב ותלמיד הדוקטורט אבי שפורר הצליח למדוד לראשונה את קוטרו של כוכב לכת “קטן” מחוץ למערכת השמש.המדידות החדשות מראות כי כוכב הלכת הנמצא במרחק שלושים שנות אור מאתנו דומה לכוכב הלכת נפטון, ומצביעות על עולם  חדש, לא נודע עד כה, של קרח לוהט.

קיומו של כוכב הלכת, Gliese 436b, ידוע כבר כשלוש שנים. אולם מסתו וקוטרו של כוכב הלכת החדש לא היו ידועים עד היום. בשבועות האחרונים גילה צוות בינלאומי משוויץ, בלגיה וישראל כי עצמת האור של Gliese 436 , כוכב האם של כוכב הלכת, משתנה במחזוריות קבועה. התצפיות הראשונות נעשו במרומי האלפים, נמשכו במצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל אביב במצפה רמון, והסתיימו במצפה הכוכבים של אוניברסיטת ג'נבה על פסגת האנדים בצ'ילי. התצפיות הראו כי עצמת האור של הכוכב יורדת בחצי אחוז למשך כשעה ואחר כך חוזרת לערכה הקודם. תופעה מחזורית כזאת יכולה להיגרם רק על ידי Gliese 436b, העובר לפני כוכב האם שלו ומסתיר מעינינו חלק קטן מן האור, בדיוק כפי שמתרחש אצלנו ליקוי חמה.

הדמיה של כוכב הלכת Gliese 436b ליד כוכב האם שלו
 ידועים כיום יותר ממאתיים כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו. 15 מהם מלקים את כוכב האם שלהם. הליקוי מאפשר לאסטרונומים למדוד את רדיוס כוכב הלכת ואת המסה שלו ומתוך כך אפשר לחשב את הצפיפות שלו, שהיא גודל חשוב בהבנת המבנה של כוכב הלכת וצורת היווצרותו. כל כוכבי הלכת המלקים שהיו ידועים עד היום הם גדולים מאוד, כמו כוכב הלכת צדק, שהוא הגדול ביותר במערכת השמש. אחד מאלה הוא HAT-P-2 שהתגלה לפני שבועיים בהשתתפות אותו צוות ישראלי. כוכב הלכת  Gliese 436b הוא קטן הרבה יותר מצדק, ולכן מדידת הליקוי שהוא גורם קשה הרבה יותר. למרות הקשיים הצליח הצוות הבינלאומי לגלות את הליקוי ולהעריך את המסה הקוטר של כוכב הלכת. על פי המדידות החדשות מסתו של  Gliese 436b קטנה פי 15 ממסת כוכב הלכת צדק  וקוטרו הוא “רק” 50,000 קילומטר, קוטר הקטן פי שלשה מקוטרו של צדק. בכך דומה כוכב הלכת הרחוק לכוכב הלכת נפטון – הנמצא בקצה מערכת השמש.

אולם בניגוד לנפטון הנמצא במרחק של ארבעה וחצי מיליארד קילומטר מן השמש שלנו, כוכב הלכת Gliese 436b מקיף את כוכב האם שלו במסלול קטן במיוחד, במרחק ממוצע של קצת למעלה מארבעה מיליון קילומטר. ההבדל בין שני המסלולים גורם לשינוי מהותי – בעוד שהטמפרטורה על פני נפטון היא 218 מעלות מתחת לאפס, הרי הטמפרטורה על פניו של Gliese 436b מגיעה למעלה מ-300 מעלות.

מתוך המדידות החדשות אפשר להעריך את הרכבו של כוכב הלכת. מתברר כי Gliese 436b מורכב ברובו הגדול ממים. מלבד בשכבה החיצונה, המים לכל עומקו של כוכב הלכת נמצאים במצב של קרח. הלחץ של השכבות החיצוניות מעלה את הלחץ והטמפרטורה במעמקי כוכב הלכת, וכתוצאה מכך נוצר שם קרח לוהט המגיע לטמפרטורה של אלפי מעלות. מצב כזה של קרח איננו נמצא בשום מקום בכדור הארץ. גילינו, אם כן, במרחבי החלל, עולם חדש של קרח לוהט.

המדידות החדשות מחזקות את הרושם כי בחלל מסתתרים מערכות של כוכבי לכת השונות מהותית מכל מה שהכרנו עד כה. האסטרונומים החוקרים את כוכבי הלכת החדשים דומים לחוקרים הגדולים של המאה ה-16, כמו קולומבוס ומגלן, המגלים ארצות חדשות שאיש לא שיער את קיומם. המדידות החדשות מקרבות אותנו לשלב בו נוכל למדוד את קוטרם של כוכבי לכת קטנים עוד יותר, ולהגיע לחקירתם של כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ.

התופעות המתגלות גורמות לנו להרגיש מצד אחד את גדלותו של האדם, היכול להגיע בחקירותיו עד למרחבי החלל העצום, ומצד שני את אפסותו של האדם מול גודלו של החלל ואלפי העולמות השונים שבו.

הטלסקופ במצפה רמון שבו התבצעו חלק מן המדידות

סרטון המתאר את הליקוי (באדיבות אוניברסיטת ת”א)

1. ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם. ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ; וַיְהִי-כֵן. ח וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי.

2. אני מסכימה אם כל מה שקשור לכתבה ..
    אני חושבת שבקרוב יגלו גם יצורים חיים על מאדים מכיוון שגילו נחלים יבשים שהיו בעבר מים ..
    איני מאמינה בחייזרים אך מאמינה בהתיישבות על המאדים..
    אני אוהבת פודינגג..
    וחייזרים …
    אם לולב על הראש…

=))9999999999999

3. האם נבדקה הסברה שהעולם החדש מאוכלס על ידי פנתרים?
    אני שמעתי שבעוד 50 שנה כולם יאכלו דנונה של שטראוס ויסגדו לתפוחי אדמה

4. לגבי קרח או לא קרח, אני מפנה את הקוראים למקור בניו סיינטיסט

הקטע הרלוונטי הוא זה:-

The planet is therefore too compact to be made mostly of hydrogen gas, like Jupiter, the researchers say, but not compact enough to be a rocky ‘super Earth’, as some had speculated. Instead, they believe it must be made mostly of an exotic form of water.
    Although the parent star is much cooler than the Sun, the planet orbits 13 times closer to the star than Mercury’s orbit around the Sun. That means the surface must be a blazing hot 300° C or more, keeping water in its atmosphere in vapour form.
    But the high pressures in the planet’s interior would compress the water so much that it would stay solid even at hundreds of degrees Celsius – the expected temperatures inside the planet. There are a variety of exotic ‘hot ice’ states possible in such conditions, with names like ‘Ice VII’ and ‘Ice X’.

כלומר מדובר על סוג מיוחד של קרח.

למתעניינים בסוגי קרח שונים:-

5. אתם חייבים לצאת מכל מסגרות הידע ולתת לדמיון
    להתחיל לפרוח.
    כך יהיה עם כל גילוי עתידי של העולמות החדשים,
    אחרת,כל גילוי יפתיע אתכם מחדש.
    היינו עד עכשיו כלואים בחוקי מערכת השמש שלנו
    זה נגמר

6. אם מעלים את הלחץ אז מיים אכן יגיעו לרתיחה בטמפרטורה גבוהה יותר כמו שאמרת ולהפך אם מורידים לחץ המים ירתחו בטמפרטורה נמוכה יותר. אבל למרבה הפלא בהחוקים האלו לא קימים בקפיאה זו תופעה שנקראת אנומליה של מים שבמים ככל שיעלו את הלחץ המים יגיעו לקיפאון רק בטמפרטורה נמוכה עוד יותר וזאת בגלל שמים קפואים צפיפותם נמוכה לכן הקרח צף(אותה כמות מים תופסת שטח גדול יותר) לכן הלחץ לא יכול לגרום להעלאת נקודת הרתיחה. כנראה והיתה טעות והכוונה שהיות ומדובר בכוכב זעיר ובעל מסה נמוכה לכן כוח המשיכה הגרביטציה שם נמוך מאוד וממילא גם הלחץ הנוצר משהשכבות העליונות נשאר נמוך ולפיכך המים קופאים גם בטמפרטורה (הנגרמת לא בגלל הלחץ אלא בגלל קרבתו Gliese 436b לכוכב האם הלוהט Gliese 436גבוהה מאוד) ולמרות כל הנתונים הללו נראה לי ש300 מעלות נכתב כגוזמא ואולי הכונה ל30 מעלות

7. שטויות במיץ העלאת לחץ במים רק גורמת לירידת נקודת הקיפאון.