סיקור מקיף

רובוטים מדריכים בקניונים ביפן

חידוש טכנולוגי בתחום הרובוטיקה, מגיח בימים אלה מפס היצור של ענק האלקטרוניקה היפני פוג'יטסו

ביפן בתי כלבו ענקיים וקניונים המשתרעים על שטחים גדולים במיוחד – חנויות שדי קל לאבד את הכיוון בהם. המקומיים אינם הסובלים העיקריים מהבעיה הזאת. הרבה יותר מהם, סובלים זרים מהמערב שאינם דוברים או קוראים יפנית.

פוג'יטסו פיתחה רובוט שיחליף את הדיילות המדריכות ומכוונות את ציבור הקונים בחנויות הכלבו. כל רובוט מצויד במערכת לזיהוי קול, במצלמה וחיישנים. גובהו 1.30 מטר – כגובה ילד בכתה ה', לערך. הוא נע על גלגלים. בנובמבר יציעו אותו למכירה עבור 54 אלף דולר ליחידה. המחיר יכסה רק את המחשב והמכלולים המכניים. היצרנים סירבו לגלות כמה השקיעו בתוכנה הייחודית. פוג'יטסו נערכת למכור כמותו 20-30 בשנה. כבר ניתן לו שם: “אנון” – ר”ת באנגלית: “חידוש מלהיב על גבי רשת תקשורת”.

בנוסף לכך שהרובוט יודע להתמצא במרחב בחנות, הוא גם עשוי לסייע מאד במשרד גדול, שאותו פוקדים לקוחות רבים במשך היום וכך לשמש מדריך-מלווה לכל אורח שאיבד בו את דרכו. המחשב הוזן במפה מפורטת של האזור ש”עליו חולש” הרובוט בתנועתו. מהירות התנועה שלו: 3 קמ”ש – כלומר ל”דייל הרובוטי” מעולם לא אצה הדרך ויש לו תמיד זמן פנוי.

המפתחים תכננו גרסה אחת שיכולה לשמש בגדר מדריך-מלווה המכוון אורחים אל שולחנות פנויים במסעדה – וגם יכול לשמש “נער שליחויות” במשרד. הזרועות המכניות מסוגלות להרים משקל של עד חצי ק”ג. אפשר לכן להוסיף ל”נער השליחויות” מיתקן-נשיאה או עגלה נגררת והוא יניח בה את המעטפות ופריטים אחרים שלא אחת מניידים אותם, מחדר לחדר, מלשכה ללשכה – בתוככי משרד גדול.

רובוטים כאלה נדרשים ללא מעט מישרות שירות מהדרג הנמוך ביותר, אבל יפן סובלת ממחסור בכח עבודה זול. יש בה ירידה בשיעור הילודה וגידול בשיעור האוכלוסייה ההולכת ומזדקנת. בתצוגת היתכנות שערכה פוג'יטסו לכתבי טכנולוגיה, הרובוט-הדייל בעל הפנים העגלגלות, קידם אותם בקול נשי “הלו, ברוכים הבאים לפוג'יטסו. שמי אנון. האם אתה עיתונאי? בבקשה להירשם בשולחן הסמוך. נא להצטייד בתג זיהוי”.

אלא שלא הכל פעל בתצוגה הזאת במאה אחוז ובאופן חלק. האולם היה מלא באורחים. הרובוט התקשה לפלס את דרכו ביניהם. הוא “פיספס” סל מלא בעלוני-הסבר שהוא היה אמור לכוון אליו את העתונאים וללוותם. בניסוי נוסף הוא נע קדימה ואמור היה להניח קופסה על שולחן – אבל היא נפלה מידיו כמה פעמים, למרות שהמרחק שעבר היה בן 2 מטר ואולי פחות מזה, מנקודת המוצא שלו.

אבל מהנדסי הרובוט אמרו כי התקלות יתוקנו מיד. פוג'יטסו מוכרת כמובילה של יצרני רובוטים לתעשייה, שירות ובידור. הסוד הגדול שמאחורי כל רובוט דוגמת “אנון” היא כמובן התוכנה. היא זו שתיתן את הדחיפה עסקית הגדולה ביותר.

על-פי תחזית מדעני החברה עד שנת 2010 כל שוק הרובוטים-השרותיים בעולם, דוגמת “אנון”, יעבור את 1 מיליארד הדולר. אם יבנה פס-יצור המוני לרובוטים כאלה הם יימכרו כנראה ב-18 אלף דולר היחידה – כך שההכנסות ממכירותיו יגדלו עוד יותר.

לכן אל תהיו מופתעים אם בקרוב כשתגיעו לחנות או מסעדה בטוקיו, ייגש אליכם רובוט וידריך אתכם כיצד להתמצא במקום או יוביל אתכם לשולחן פנוי – וגם יאמר תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.