סיקור מקיף

עשר שנים, וממשיכים

בלוג חד פעמי * למרות שמפרסמים משלמים אחוז אחד ממה שהיו משלמים על אותה חשיפה ל-YNET או וואלה, אתר הידען ימשיך לעדכן בחדשות החשובות באמת

כעורך האתר התראיינתי הערב (ג') אצל נפתלי מנשה בתוכנית גיגה ב', תוכנית ההייטק והאינטרנט של רשת ב '. זו גם הזמדנות לברך על התוכנית החדשה כוללת בין היתר דיווחים שבועיים בנושאי מדע בכלל וחלל בפרט מפי כתבי רשת ב' ונציגי אתרים (שי צוקר מהאגודה הישראלית לאסטרונומיה).

סיפרתי בקצרה את נסיבות הולדת האתר, שהיה אחד הראשונים ברשת, הפרידה מ-IOL בעקבות המיזוג עם וואלה, ותכניו של האתר. כאן באמת המקום להודות לאלפי הגולשים הנכנסים לאתר מדי יום ומחפשים אחר חדשות חמות וגם אחר ידיעות ומחקרים בארכיון העמוק של האתר המונה (על שתי גרסאותיו) כ-7,000 מאמרים. אני לא בטוח שאתרים אחרים סקרו עד כה את משבר ההשכלה הגבוהה, את הגנום האנושי (מעבר להייפ של אותו רגע), את משימתו של אילן רמון לפני האסון ולאחריו. ברור שסיקור נקודתי היה לכל האירועים הללו בכל כלי התקשורת אך לא בעומק אליו הם זכו באתר הידען.

לאחר מכן נשאלתי שאלה טריוויאלית לכאורה, האם אני מתפרנס מהאתר? מה שנראה סביר לאתר ייחודי, אילו היה פעיל למשל בשפה האנגלית או הצרפתית. בארץ מדע שווה אחוז אחד מאסטרולוגיה, לפחות בכספי המפרסמים.

לא הארכתי כמובן, אבל בדף זה אשמח לשתף אתכם באחד האבסורדים הגדולים של האינטרנט בישראל, ואתם מוזמנים להגיב בטוקבקים. אל דאגה, אאשר כל הודעה שתיכתב על ידי אדם ולא על ידי רובוט, הבקשה לאישור לפחות חלקית נובעת מהצורך לסנן הודעות זבל.

בימים של אירועים כגון משימות מעבורת, ליקויי חמה, הכרזות חשובות בתחום הגנום וכו'. מספר הגולשים מטפס. וכל זאת באופן מעשי בהתנדבות כי גם אם לוקחים את תעריפי הפרסום היום – 4 דולר לאלף חשיפות, זה מה שמקבלים ב-YNET או בוואלה. משום מה לאתרים הקטנים נשארו המפרסמים הדלפונים והסכום שמגיע בסופו של דבר לאתר בגודל בינוני, לא מאפשר יותר מאשר תשלום לאיחסון ותשלומי בלת"מ. היכן אלפי השקלים שהיו מגיעים לאתר אילו היה משתייך לאחת משלושת משפחות התקשורת? למה אתרים קטנים צריכים לקבל אחוז אחד.?

איפה איגוד האינטרנט שידאג לאתרים הקטנים במקום לדאוג לבעלי הממון? הדבר היחיד שהם יכולים לעשות היה להכפיל את דמי החידוש השנתיים של הדומיינים. איזו עזרה אתם יכולים לספק לבעלי האתרים תמורת ההכפלה הזו?

החוצפה הגדולה ביותר אלו משרדי האינטראקטיב, וגם רשתות הפרסום שמנתבות לאתרים כאלה פרסומות של בתי קזינו וקורסים לספרדית שמשלמים סנט לאלף חשיפות ומשלמים סכומים מגוכחים של 50 שקל לחודש וטוענים שאם ארשה פופאפים אוכל להכפיל את ההכנסה (ולאבד חצי מהגולשים)…. ולצערי פרט לגוגל ומרלין, רוב הפרסום לאתרים הקטנים עובר דרך אותן רשתות שגוזרות עוד קופונים בדרך.

כל כך מרגיז לראות שיש קמפיינים מתאימים לקהל היעד של האתר אבל את הקופונים מהם גוזרים רק נציגי שלושת משפחות התקשורת ב-YNET, וואלה ו-NRG. התירוץ פשוט – לא כדאי לדבר עם מאה אתרים אם אפשר לדבר עם 4-5. הולכים על ההמונים ובכך מפספסים נישות, כלומר לוקחים את השיטות שעובדות בטלוויזיה וממשיכים באינטרנט, כמו שאלו שבנו את המכוניות הראשונות בנו אותן בצורה של כרכרה, רק ללא הסוסים.

אני יודע שאם המפרסם מבקש ממשרד האינטראקטיב אתר מסוים, הם יפרסמו בו, לא יכול להיות שחבורה של אנשים שמדברים בשפה מצחיקה שלמדו בבית ספר לפרסום שאם מתרגמים אותה לעברית נכונה, הרי רובה בלון מלא באוויר חם, ושכל הכנסותיהם הם מתיווך בין 4-5 לקוחות ל-4-5 מדיות ולא מעבודה אמיתית, יקבעו את גורל האינטרנט הישראלי וישכפלו את הצלחת משפחות התקשורת גם אליו במקום להגביר את הפלורליזם.

בעיה נוספת הרבה אנשים חושבים על הציבור הישראלי שהוא רדוד, וכדאי לספק לו רק זבל, רכילות או אסטרולוגיה. לצערי אותם אנשים הם גם היושבים על ברזי הפרסום, ומשום מה גם החכמים שבהם חושבים שהם יוצאי הדופן ולכן לא כדאי להשקיע במגזר הזה.

אז נכון שיש גוגל ומרלין (והיום היתה מסיבת עיתונאים על הכרזת גוגל אדסנס בעברית – למרות שהמערכת פועלת כבר שנתיים), אבל הם אינם תחליף ככל הנראה לפרסום ישיר לקהל המטרה, ולשותפות בקמפיינים לפי מספר הצפיות ולא לפי הקלקות, או חמור מכך לפי קניות ועוד מעט יימצא מישהו שידאג שבעלי האתרים יקבלו את הנגזרת החמישית מהפרסום, הוגן למשלן להתפשר על מחצית מהתעריף שמשולם לאתרים הגדולים אבל אחוז אחד, אם בכלל מדברים איתנו?

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

19 תגובות

  1. תודה נרגעתי.
    כתבתי שהלוואי שהאתר ישאר תמיד ושהוא אחד האתרים המעניינים והמאתגרים והחשובים! שאני מכיר ושאעשה ככל יכולתי להמליץ עליו בכל הזדמנות. ואם יש עוד משהו שאני יכול לעשות.. אנא אמור לי.
    שרון

  2. אם לא אישרתי, סימן שהיא נפלה בין מאה כאלה שמרוב יאוש אני מוחק את כולם בבת אחת, ולכן עלול בטעות לפספס תגובות טובות.
    אשמח אם תשלח אותה מחדש.

  3. שלום שרון, לא התכוונתי להעליב. אני מותקף בתגובות כביכול של דואר זבל במקרה הטוב ואולי גם של אתרים המכילים כל מיני צרות – לא ניסיתי כמובן ללחוץ על הלינקים.
    רק לשם דוגמה בדיוק ביחד עם התגובה שלך הגיעה תגובה שאני מביא אותה בלי הלינקים שלה רק להמחשה. כאלה אני מקבל 100 ביום והם נבלמים בזכות בקשת האישור

    שם: Joel Stacy | דואל: [email protected] | כתובת: נמחקה | ‏IP‏: 201.28.145.44 | תאריך: 22-02-2007

    Porn airplane. Auditorium porn scratch chifforobe airtight. Pic zonked aishwarya human porn. Rai porn aishwarya lined. Jasmine porn prospect aladdin and. Overlook aldult porn. Aleksic delinquent seke self-proclaimed pornic. Pruning blue alektra star porn second. Year porn reno dane mammoth minority pic star complementary assessment alex. Porn unwell silver separate star storytelling alexis disliked.

  4. סתם סקרנות (ואולי גם קצת עלבון) כתבת שתאשר כל הודעה כל עוד היא לא של רובוט(ועד כמה שידוע לי אני לא, לפחות לא מכני) ואת שלי לא אישרת.. מדוע?
    שרון אלכסנדר קורא ותיק מאוד.

  5. אבי היקר שלום

    אני קוראת קבועה של האתר מזה הרבה זמן ונהנת מתכניו על בסיס יומי. איני נוהגת להגיב לרוב אך לפעמים צריך להגיד גם מילה טובה!! עבודתך היא עבודת קודש. תחום המדע על כל פניו לצערי תופס נתח זעיר מסדר יומו של הקורא הממוצע וחבל.. קריאת כתבותיך הגירוי והעיניין שהם יוצרים מניעים את גלגליו של המדע ומזרימים כוחות חדשים למערכת. לצערי אנו חיים בעולם של כסף ומונעים ממנו אבל אל תשכח את התרומה הרבה שלך ושל אתרך.
    תודה מקרב לב!!

  6. אני לא מחפש מיליונים, אני רק חושב שאתר בקנה מידה בינוני לא צריך טובות כדי להעסיק עובדים ולהשתפר, וגם למשל כדי לאפשר לי להקדיש זמן ולהגיע לאירועים חשובים באוניברסיטאות שהיום אני לא יכול להגיע אליהם בגלל העבודות האחרות שאני נאלץ לעשות.

  7. התגובות מדברות בעד עצמן… אין שני לאתר הידען.

    כמו בכל דבר, מציאות קשה למצוא ובגלל זה זה קוראים להאתרים מהסוג הזה "מציאות".

    אני בטוח שבבוא הזמן יבוא איזה משקיע אסטרטגי (אולי אפילו אחד מהאלה שהזכרת בכתבה) ויתן לך 5 מילון דולר כדי להיכנס לשותפות, ויפוך את האתר למסחרי.

    עד שזה יקרה הגולשים ימשיכו להינות מאתר הידען הלא מוסחר, אחרי שיהפוך למסחרי, נסתדר איכשהו…

  8. ובכן,

    א. תודה על אתר איכותי ונהדר. תענוג להתחדש כל בוקר בחדשות מדע בעברית. אני מנוי כבר כמעט שנה.

    ב. לטעמי האתר לא נראה טוב. אם תרצה עזרה/ייעוץ בעיצוב האתר אשמח לעזור (אני מניח שיש לך את הדואל שלי). עיצוב טוב ישאיר יותר קוראים.

    ג. אתה בא בתלונות אל המפרסמים/מתווכים, וזו נראית לי טעות. אם הם מפספסים שוק – תפוס אותו אתה ותרוויח! אך סביר יותר להניח שהם יודעים מה שהם עושים.

    ד. אולי יש מקום לחשוב על מקורות הכנסה שונים מפרסום. אולי תרומת קוראים? אולי תמיכה ממסדית (אוניברסיטאות, משרדי ממשלה)?

    בהצלחה!

  9. לאיתן
    לא נראה ליש הדברים שהצעת יעזרו, אף אחד לא מוכן לשלם על תוכן בתחום המדע. הגיע המצב לאבסורד ש-NRG ו-MSN מעסיקים אנשים כדי שיכתבו אתר מיסטיקה. אני לא יכול להעסיק אפילו את עצמי שלא לדבר על עוד מתרגם שזה דבר חיוני אם רוצים לא לפספס אף ידיעה חשובה ביום נתון, דבר שלצערי קורה הרבה.
    לגבי הסיפא של תגובתך הראשונה, עדיף ללחוץ רק על מודעות רלוונטיות שמעניינות אותך ולא להתעסק עם גוגל. גם ככה טוב שיש אותם. במשך שנים המצב היה הרבה יותר גרוע – גם האחוזים הבודדים הללו לא הגיעו אלי.

  10. לאורון – כולם מכירים את האתר ושולחים אליו חומר החל מדוברי האוניברסיטאות, משרד המדע, מוזיאוני המדע, התעשיה האווירית, אבל כשזה נוגע לפרסום – זה לא הם זה פופטיץ. גם במקרה שאוניברסיטה מסוימת פרסמה אצלי למשך חודש לקח שנה לשכנע את משרד הפרסום (לפ"מ) שאין כאן טעות, למרות שמי שדיבר הוא גם האחראי על התקציב. הנציגה של לפ"מ אפילו התגאתה שלIMDIEA – רשת הפרסום שעבדתי איתה אז היא משלמת פחות עבור אותה חשיפה, כלומר מכאן ברור למה עד שזה מגיע לאתר נשארים כמה עשרות שקלים.

    חוץ מלמרוט את השערות שכבר אין לי, קשה לי לחשוב על פתרון. זו לא קונספירציה זו פשוט תפיסה שגויה שאי אפשר לשנות אותה מה גם שלמשרדי פרסום מגיעים בדרך כלל עובדים שלא יכולים לעשות משהו אחר, מועיל יותר לחברה. אתרים מהסוג הזה לא מעניינים אותם.

  11. אבי חזק ואמץ.

    אין יום שאינני מבקר באתר הזה. לו האתר היה בתשלום אני בטוח שהייתי משלם עבורו.

    איתן.

  12. אבי, חזק ואמץ.
    אל תתיאש למרות הקשיים, "הידען" הוא יחיד במינו בארץ ומספק מידע רב במגוון נושאים.
    לגבי הפרסום – אם המפרסמים לא באים אליך לך אליהם,
    תכין עלון מידע על האתר ובאותה הזדמנות תכין סקר לגבי האוכלוסייה המבקרת בו (שים אותו בדף הראשי) ותספק את פרופיל האתר לגופים הרלוונטים:חברות השמה של הייטק ומדע, אוניברסיטאות ומכללות (לגבי ימים פתוחים והרשמה), חברות הייטק שמגייסות עובדים.
    חשיפה כזאת תוכל לגרום בטווח הארוך לדרישה מצד גופים אלו לפרסום גם באתר "הידען".

  13. נ.ב.
    במקרה של הופעה בתקשורת, אפשר להעלות את הקלטות האודיו/וידאו לאתר.

  14. אבי שלום,
    קודם כל יישר כח על האתר המעניין והמעמיק וברכות לעשור הראשון!
    (אני מגיע לאתר דרך קורא ה-RSS אם אתה זוכר הצעתי לך בזמנו להצטרף לשימוש בטכנולוגיה).
    מניתוח השוק המעניין שעשית רעיון אחד שעלה אצלי הוא שעל אתרי הנישה להתאגד במעין "איגוד המכולות" המתחרה בסופרים.
    כמו כן, בתור ספק תוכן כדאי לייצר עוד שיתופי פעולה,תמורת התחלקות ברווחי פרסום ו/או תש' בעד התוכן עם פורטלים, עיתוני רשת (שמתי לב שיש לך עם YNET), אתרי בנקים וחברות הסלולר – באתר האנטרנט ובאינטרנט הסלולרי.
    אפשר גם לשקול העסקה של מומחי שיווק ופרסום (תש' מנגזרת התוצאות) שייעצו ויעזרו להוציא לפועל.
    אולי גם הגיע הזמן לקצת יותר יחצנות. חוץ מתכנית המדע ברשת ב' יש גם את תכניתו של טל ברמן בכבלים וכ"כ, אצל אודטה כבר הופעת? רעיון: פרויקט עשור שיסקור את ההתקדמות בתחומים המסוקרים בתק' זו.
    בתור ספק יחודי של חדשות מדע מישראל אפשר לנסות לשתף פעולה עם גופים כמו jerusalem post ומח' ההסברה של משה"ח כדי לתרגם תוכן ולהפיץ אותו בעולם.
    יכול להיות שאפשר לבקש פירורים מתקציבי התמיכה בתרבות וחינוך מגזרי.
    יותר לצורך חשיפה, אבל גם בתור הכנסה קטנה אפשר להקדיש פינה קטנה למסחור שבה ימכרו חולצות האתר או כוסות שיכילו נושאים מתוכו (אולי לשת"פ עם מעצבי חולצות T מקוריות שפועלים בת"א – תמונות חלל, איורי ננו).
    אני מצידי אשתדל לעבור יותר באתר וללחוץ על הקישורים לפרסומות.

  15. אבי.
    אין ספק שעבודת הקודש שלך מוערכת ע"י אנשים רבים שהם האנשים הנכונים.
    הבעיה היא זו: קשה היום למפרסמים לעבוד עם אתרי נישה. הם מעדיפים לעבוד עם האתרים הגדולים. זה נוח יותר ובטוח יותר. קשה להם להצדיק ללקוחות שלהם השקעה באתרי נישה שהרבה לא מכירים בעצם…
    אני מניח שהדבר ישתנה בשנים הקרובות והמפרסמים יתרגלו לעבוד במדית האינטרנט וגם יגיעו לאתר הידען.
    אני חושב שעכשיו עם גוגל אדסנס יהיה לך יותר קל. שווה לך להתקין את זה.
    בכל מקרה – אנחנו מאחוריך!

  16. אבי – אחד האתרים המעולים ברשת הישראלית ובכלל. ישר כח! (אני מבקר פה כבר לפחות 5 שנים)
    אורי

  17. ישר כח על אחזקת האתר ברמה זו לאורך זמן.
    נקווה שמודל הפרסום בארץ ישתנה – ולמרות שאיני בקיא בתחום – שיווק שונה מהמקובל ( אולי שיווק ישיר למפרסמים קטנים יותר או שיווק מפה לאוזן ) יוכל לממן יוזמה כזו כך שהיא לא תהיה רק מועילה אלא גם רווחית.
    כנראה שעם הערכתי לך ולאתר לא תוכל ללכת לסופר, אבל תקוותי היא שהשליחות אותה אתה מבצע – מספקת במידה כלשהיא .

  18. 1. באמת חבל. חבל גם שהרוב המוחץ של הציבור (ותקנו אותי אם אני טועה) אינו מתעניין במדע ויתרה מזאת- נוטה להתרחק בבהלה ברגע שהוא נתקל בפרסום מעמיק קמעה או טכני או סתם פשוט בעל אופי מדעי. בקיצר, חבל שכה מעט אנשים מעריכים את הנכס הכי יקר שלהם ושל כל אדם אחר- המוח.
    2. לא יעזור כלום. החזק (המתאים יש לומר)שורד, כמו בטבע, וכך גם הכלכלה עובדת-בדיוק כמו אבולוציה (לפי דעתי כך גם כל החברה והתרבות וכשמסתכלים בראיה מספיק כוללת ונרחבת על פני כלל התרבויות ולאורך תקופות זמן מספיק ארוכות, ניתן לראות בהן תהליך אבלוציוני) כך שכל שנותר, אבי, הוא להתאים את האתר (בדרך הראויה ביותר) לתנאים הסביבתיים. ומכאן 3.
    3. ניתן לדעתי לפרסם באופן נעים לעין בלי לרדת לרמה של אתרים אחרים דברים רלוונטיים לתוכן האתר, לדוגמה: משקפות וטלסקופים לחובבים……וכדומה… טוב, אין לי כרגע רעיונות נוספים, אבל העיקרון מובן לא? אפשר למצוא דרכים דומות, העיקר לקיים אותו. זהו נכס חשוב לכשעצמו לרשת הישראלית לדעתי. האתר עצמו זקוק לפרסום נרחב יותר לדעתי.

    דרך אגב, יש לי תחושה שמאז שינוי הפורמט הרבה פחות אנשים מגיבים וחבל. הסיבה בוודאי נעוצה בחלק זה- כתיבת התגובה. זה לא שפתאום פחות אנשים מעוניינים להגיב אלא שמשהו בפורמט החדש שבכתיבת התגובה מרתיע באופן כלשהו אפילו שזה נראה מגוחך (כל אחד יכול להנפיץ שם ואימייל, ועדיין…).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן