מסתמן שינוי בהחלטה של מדינת ג'ורג'יה להחרים את המילה אבולוציה בספרי הלימוד

תריסר מורים למדע הציעו רביזיה בתוכנית הלימודים בביולוגיה במדינת ג'ורג'יה במטרה לעמוד בסטנדרטים הלאומיים. כמו כן הציעו להחזיר את המילה “אבולוציה”.

קאתי קוקס

הממונים על החינוך מקווים שהרביזיה המהירה תביא את הסערה המפורסמת, שהתעוררה כאשר המפקחת קאתי קוקס ביקשה להחליף את המילה “אבולוציה” בביטוי “שינויים לאורך זמן” בתוכנית הלימודים, אל קיצה. קוקס חזרה בה מעמדתה לאחר שבוע בו ספגה ביקורת מצד מורים למדעים, פרופסורים במכללות ופוליטיקאים.

“אנו סמוכים ובטוחים שהמסמך [תוכנית הלימודים החדשה], לא רק שעומד בסטנדרטים לאומיים, כי אם גם מספק מענה לצורך בתוכנית לימודים ברמה הטובה ביותר, כפי שביקשה מועצת המנהלים שלנו וכפי שמגיע למורינו ותלמידינו,” אמרה קוקס בהצהרתה.

צוות של כתריסר מורים למדעים נפגש ביום חמישי, ובמשך שלוש שעות התווה את השינויים הדרושים. קוקס הרכיבה צוותים מכל תחום דעת כדי לעזור לערוך שינוי יסודי בתוכנית הלימודים של ג'ורג'יה, אשר המבקרים טוענים כי היא כללית מדי.

התוכנית החדשה, אותה אישר הפנל כמעט ללא השגות, קובעת כי “ראיות מולקולריות מאששות את הראיות האנטומיות לאבולוציה.”

רובו הגדול של המדענים מאמין שתיאוריית האבולוצייה – שקובעת כי כל צורות החיים הקיימות התפתחו מצורות חיים קדומות ופרימיטיביות יותר – הנה הבסיס ללימודי הביולוגיה.

אמונותיהן של קבוצות דתיות שונות אינן מקבלות את התפיסה הזו.

חלק חדש בתוכנית הלימודים המוצעת מטפל במחלוקות, שעשויות להתעורר.

קטע מתוך סקירה על ההצעה: “אולי על המדע להכיר במחלוקת ולהתרכז בהצגת הגישה המדעית ותו לא. גם אם תלמידים יבחרו בסופו של דבר לא לקבל את הגרסה המדעית, עליהם להיחשף אליה ולדעת על מה היא מדברת.”

מנהיגים פוליטיים, שרבים מהם העבירו ביקורת קשה על הצעתה של קוקס להוציא ת האבולוציה מתוכנית הלימודים, קיבלו בברכה את השינויים המוצעים.

“אני שמחה שתגובת הציבור נשמעה,” אמרה נציגת המדינה קאתי אש, דמוקרטית מאטלנטה וחברה בוועדת החינוך של הבית הלבן.

ביום שני , כמה דמוקרטים העלו הצעת חוק, שתחייב את תוכנית הלימודים של המדינה להתאים לסטנדרטים הלאומיים. אש, שהעלתה את הצעת החוק, אמרה כי החוק יסייע במניעת טעויות, כגון הוויכוח האחרון על האבולוציה.

רפובליקנים, שהגנו על דרך טיפולה של קוקס בתוכנית הלימודים, טענו כי מטרת הצעת החוק של אש היא לתת למחוקקים יותר כוח בנוגע לחומר המלומד בכיתות. נציג הרפובליקנים, ברוקס קולמן, אמר כי יש לעודד את התאמת תוכנית הלימודים לסטנדרטים לאומיים, אך אין לחייב אותה לכך.

לאחר שהצעתה של קוקס התפרסמה בסוך החודש שעבר, היא הודיעה, כי עדיין ילמדו את תיאוריית האבולוציה וכי המילה “אבולוציה” תושאר בספרי הלימוד.

ואולם, היא אמרה, כי קיוותה שהוצאת המילה תקל על הלחץ בו שרויים מורים באזורים שמרניים, בהם המילה יוצרת מחלוקות בקרב הורים והממונים על בתי הספר.

הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר והמושל הרפובליקני סוני פרדו היו בין המנהיגים הציבוריים, שהתנגדו להצעה.

מועצת החינוך של המדינה תקיים פגישה מיוחדת בשבוע הבא במטרה לשקול את השינוי. אם תאושר, הטיוטה החדשה עשויה להיות המסמך הרשמי עליו יצביעו במאי.

קישור לכתבה המקורית ביאהו

ג'ורג'יה: לאסור את המלה “אבולוציה”

הידיעה המקורית: 3/2/2004

הוועדה המפקחת על בתי הספר של מדינת פלורידה החליטה למחוק את המילה אבולוציה מחומר הלימוד במדעים ולהחליף אותה במשפט “שינויים ביולוגיים לאורך זמן”
השינוי, שגרר ביקורת הן מצד הליברלים והן מצד השמרנים, כלול מטיוטא בת למעלה מ-800 עמודים של שינויים בתוכנית הלימודים שהוצעו על ידי משרד החינוך באתר האינטרנט שלו. חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים צפויים להצביע בנושא במועצת החינוך של המדינה במאי, לאחר שמיעת הערות הציבור.
האחראית על הוועדה המפקחת, קאתי קוקס, אמרה כי התפיסה של האבולוציה תמשיך להילמד גם תחת ההצעה החדשה, אך במילה לא ייעשה שימוש בתוכנית הלימודים. ההצעה לא תחייב את בתי הספר לרכוש ספרים חדשים במקום אלו שבהם מוזכרת המילה אבולוציה ולא תמנע ממורים להשתמש בה.

קוקס, רפובליקנית שנבחרה לתפקיד ב-2002, התייחסה כל הזמן לאבולוציה כעל “באזוורד” ואמרה כי היא מציעה זאת כדי להפחית את הלחץ על המורים באזורים שמרנים שבהם ההורים מתנגדים להוראתה של האבולוציה.
“אם מורים והורים מכל רחבי המדינה יגידו לנו “זה לא מה שרצינו”, אז נשנה את ההחלטה. אמרה קוקס.
מחנכים ומחוקקים ביקרו את ההצעה, באומרם כי מורי המדע מבינים את התאוריות שמאחורי האבולוציה וכיצד יש ללמדם. “תחת מסווה של שיפור הסטנדרטים ושיפור החינוך, אנחנו זורקים עצם לשמרנים שמגלמת בוז וחוסר הערכה למה שהמדענים אומרים”, אומר בוב הולמס, חבר בית הנבחרים של מדינת ג'ורג'יה, חבר המפלגה הדמוקרטית.
נשיא ארה”ב לשעבר, ג'ימי קרטר, אמר שלשום שהוא נבוך מהצעת מחלקת החינוך של מדינת ג'ורג'יה, לפיה יש לאסור על השימוש במלה “אבולוציה” בתוכנית הלימודים של המדינה.
“כנוצרי, כמהנדס, כמדען וכמרצה, אני נבוך מניסיונה של המפקחת הראשית במחלקת החינוך של ג'ורג'יה, קתי קוקס, לצנזר ולעוות את חינוכם של התלמידים בג'ורג'יה”, הודיע קרטר. לדברי קוקס, “המלה 'אבולוציה' הפכה לשנויה במחלוקת, ועלולה למנוע מכמה מהתלמידים לקרוא את ספרי הלימוד בביולוגיה. איננו רוצים שהמלה תהפוך למכשלה”.

ידען דארווין והמאבק על תורת האבולוציה