סיקור מקיף

מדען בכיר באינטל: "מכונית העתיד לא חייבת השקעה עצומה של IT כדי לאפשר תחבורה חכמה"

שמונים מיליון מכוניות מצטרפות בכל שנה לכבישים.שיעור העיור הולך וגדל. בתוך כמה שנים יהיו בכבישים מכוניות אוטונומיות, מכוניות אוטונומיות למחצה ומכוניות הנהוגות ידנית

תים פלומין, מעבדות אינטל. צילום: אבי בליזובסקי, מרץ 2013, הנובר
תים פלומין, מעבדות אינטל. צילום: אבי בליזובסקי, מרץ 2013, הנובר

גם לאינטל יש חזון בנושאי תחבורה חכמה, אך לאו דווקא בכך שכל רכב יהיה אוטונומי לחלוטין ללא תלות בסביבה כפי שעושה גוגל אינטל לעומתה נוקטת בגישה של פתרון תחבורתי כולל" כך אומר בשיחה עם CHIPORTAL תים פלומין (PLOWMIN), מדען מחקר בכיר במעבדות אינטל בסנטה קלרה קליפורניה שהשתתף בתדרוך עיתונאים במסגרת תערוכת סביט 2013 שהתסתיימה בשבת בהנובר, גרמניה.

" אינטל ערכה מחקר שמטרתו להבין מהם החוויות שהיא יכולה לספק לעולם שיכיל 1.5 מיליארד מכוניות חברות המכוניות מבינות שהטכנולוגיה חשובה, הצוות שלי במעבדה עומד על שיפורים הן במכונית עצמה והן בענף התחבורה בכללו. בקבוצה שלי אנחנו משתמשים בכמה מתודולוגיות כדי לתקוף את בעיית התחבורה. יש לנו מומחים לתחומים שונים, בין היתר ללמידה תפיסתית, תכנון בניה, אופטימיזציה. אני אישית בעל תואר ד"ר באנתרופולוגיה, ויש לנו בצוות גם פסיכולוגים ומומחים בהתנהגות אנושית, וכמובן, מהנדסים.

אנו שואפים להגיע למיחשוב תפיסתי. כבר היום אנו משתמשים באמצעים רבים כגןו מסכי מגע ששינו את הדרך שבה אנו מתקשרים עם מחשבים, מערכת זיהוי פנים שתפתור אותנו מהצורך לזכור סיסמאות ועוד. לכל אלה צריך כוח עיבוד. המטרה הסופית היא שכשמתקשרים עם מחשב לא ידעו אם זה מחשב או אדם. לילד זה לוקח המון שנים, למרות שהוא נולד עם המוני נוירונים. ממחשב אנחנו מצפים שיבין אותנו מיד. ולכן צריך לתת לה מספיק ביצועים כדי שיעשו זאת."

"בשנה האחרונה ערכנו מחקר איכותי בקרב בעלי מכוניות במספר מדינות בעלות מאפיינים שונים: אוסטרליה, סין, ברזיל וארה"ב תחת הכותרת LOCAL EXPIRENCES OF AUTOMOBILITY. ראיינו עשרות בעלי מכוניות ובחנו את ההתנגות שלהם כנהגים" אגב אחת התמונות שהראה פלומין בשקף היתה של ציוד שהוצא מתא המטען של נהג בארה"ב: החפצים שהוא משאיר במכונית מעידים על חווית הנהיגה של הבעלים" אמר.

"מכוניות הן מרחבי מעבר. הם מרחבים שמאפשרים לכל אחד לעבור מנקודה לנקודה וגם מבחינת החיים שלך. תמיד יש טכנולוגיה בתוך המכונית. אחד האתגרים הוא לשלב את הפלטפורמות הטכנולוגיות ואת היכולת העצומה של הענן להשתלב ביחד עם הטכנולוגיות שבתוך המכונית והתקשורת בין המכוניות כדי להביא אותנו לחווית נהיגה שונה.:

"שיעור השימוש במכונית מאוד נמוך 90% מהזמן המכונית חונה. זה יחס שימוש נמוך למשהו שהוא מאוד יקר גם לרכישה וגם לתחזוקה (בעיקר עלויות הביטוח) כדי לחשוב מה ניתן לעשות אם 90% מהזמן שלא מנוצלים, אולי שיתוף מכוניות"

אחת המכוניות הרבות שהדגימו טכנולוגיות בתערוכת סביט 2013 בהנובר, גרמניה. צילום: אבי בליזובסקי
אחת המכוניות הרבות שהדגימו טכנולוגיות בתערוכת סביט 2013 בהנובר, גרמניה. צילום: אבי בליזובסקי

 

"תחום נוסף שצריך לתת אליו תשומת לב הוא העובדה שמעל 70% מהנסיעות הן שגרתיות – לאותו מקום, באותו זמן. מה זה אומר לא רק מבחינת איך המכונית מבינה את ההתנהגות שלך ואת השגרה שלך אבל גם באופן קולקטיבי אם 70% מהמשתמשים מבצעים את אותה פעולה, אולי ניתן לנהל טוב יותר את התעבורה הכוללת, לא רק את הרכב הבודד. כמו כן כדי לנהל את ההשפעות הסביבתיות. זו התפיסה של COOPERATIVE DRIVING של אינטל. לגוגל יש חזון אחר: שאתה לא צריך להיות אפילו במכונית כדי שהיא תוכל לנסוע והיא לא צריכה לשתף פעולה עם אף אחד אחר. המכונית של גוגל לא עובדת טוב בשלג, וגם לא בגשם כבד בגלל הטכנולוגיה שמצלמת כל הזמן את הסביבה מהגג. הגישה של גוגל היא לזרוק כמות גדולה של חמיחשוב – יש להם שרת זיאון ובכלל הם השקיעו בכל מכונית טכנולוגיה בשווי 70 אלף דולר. הדרך הנכונה היא נהיגה שיתופית, חייבים לדאוג לקשר בין רכבים, כך שהמכוניות יהיו יותר אוטומטיות מבחינת הנהיגה שלהם. אלו כמה דברים שעלו מהמחקר שצריך לחשוב עליהם. יש המון הזדמנות בשטח הזה והרבה מההבנה נובעת מהמחקר הבסיסי שעשינו."

נתון מעניין שלמדנו במחקר הוא שבמקומות כגון בייג'ינג, בהם כ-80% מבעלי המכוניות הרוכשים אותם בכל שנה נתונה עושים זאת לראשונה בחייהם, כך שדווקא הם יוכלו להסתגל לטכנולוגיות חדשות ולהוות דוגמה לשאר העולם", מסכם פלומין.

4 תגובות

  1. כל מי שהתעללו בך אתה יכול ליצורתגובת שרשרת של ננוטכנולוגיה שיוצרת כמה שיותר אנשים קטנים שתקועים בתוך אטומים עם מיני תנורים קטנים מיליארדים שנים

  2. הכל מקובל – אם היה תחבורת המונים יעילה (בארץ) עדיין אנשים היו נוסעים במכוניות.
    אפילו אם היה טרנספורטר עדיין אנשים היו נוסעים במכוניות.
    כמו שיש עדיין אנשים בעולם (הרבה) שמשתמשים בסוסים כאמצעי תחבורה – ככל שתתרחק מצויליזציה ככה אתה הולך אחורה בזמן.
    אז לא הבנתי יש מוצר לאינטל או שהם עסוקים בתכנוני עולם גרנדיוזים ונותנים לנו עצות?
    טוב שיש להם כסף ל R&D איך לתקן עולם או לפחות להתיימר להציג חלופה למה שגוגל מנסה לעשות.

  3. ההבדל בין למצוא פתרון תחבורתי שישרת את כלל הציבור לבין פיתוח מכונית הוא עצום.
    בכלל לא בטוח שהפתרון התחבורתי שישרת היטב את כלל הציבור הוא מכוניות פרטיות.
    יתכן מאוד שדווקא תחבורה ציבורית היא הפתרון.
    אם התחבורה הציבורית תהיה זולה ,מהירה, נגישה, ותגיע לכל מקום ,אז אין סיבה שכל אחד ירכוש מכונית פרטית.

  4. שעמומון
    מה הם עושים טכנולוגיה או פסיכולוגית המונים? אתם עושים הסעות לעובדים שלכם לכן אולי המודל הזה מתאים לכולם? ותגידו תודה שגוגל קונים זיאון ולא AMD

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן