סיקור מקיף

מדארווין ועד פייסבוק

פרופ' ג'ודית דונאט מאוניברסית MIT, שהרצתה בכנס צ'ייס למחקרי טכנולוגית למידה באוניברסיטה הפתוחה משתמשת בתיאוריה מתחום הביולוגיה האבולוציונית, תורת האותות כדי לנתח את אמצעי התקשורת האינטרנטיים המודרניים

פרופ' ג'ודית דונאט מ-MIT בכנס באוניברסיטה הפתוחה, 18 בפברואר 2008
פרופ' ג'ודית דונאט מ-MIT בכנס באוניברסיטה הפתוחה, 18 בפברואר 2008

הרשתות החברתיות הם אולי הדרך המודרנית לרצון האנושי לשמירה על קשר עם האנשים האהובים עליו ביותר. האם הוספת שמכם לאתר רשת חברתית הוא מהדורת המאה ה-21 של המועדונים בהם נפגשו ג'נטלמנים בריטיים, וכיצד הדבר ישנה את פני החברה?

ביום רביעי התקיים באוניברסיטה הפתוחה זו השנה הרביעית כנס צ'ייס השנתי למחקרי טכנולוגית למידה, שהפעם עסק בסוגיה “האדם הלומד בעידן הטכנולוגי. האורחת המרכזית בכנס היתה פרופסור ג'ודית דונאט (Judith Donath), מאוניברסיטת MIT, מבכירי החוקרים בתחום הרשתות החברתיות והעיצוב של סביבות תקשורת.

דונאט היא חלוצת השימוש בתורת האותות. תיאוריה זו נמנית על תחום הביולוגיה האבולוציונית והיא פותחה במקורה בידי זואולוג ישראלי – אמוץ זהבי. הוא נפוץ היום בשימוש בקרב אנתרופולוגים שבוחנים תחומים כגון התארגנות חברות ותקשורת לצרכים דתיים, אך בשיחה עם אנשים ומחשבים אומרת פרופ' דונאט כי היא הראשונה המיישמת את התורה הזו כדי להבין את האינטראקציות המקוונות. “התפקיד שלי הוא הבנת הדרכים בהם ניתן ליישם תיאוריה זו זאת בתחום התקשורת האנושית, במיוחד תקשורת מקוונת.”

“התיאוריה היא מסגרת לבחון את התועלת והנזק של תקשורת הוגנת ולא הוגנת. אנחנו יכולים להשתמש בתיאוריה כדי לבחון למשל את היכולת של החברה לעשות סנקציות, לבקר, בקרה חברתית ולהבין כיצד תכנון שונה של ממשקים יכול לעשות את זה קל או קשה יותר.”

רבים מהדברים שאנו רוצים לעשות זה עם זה אינם נתפסים. איכויות אלה כוללות מצבים רגשיים (האם אתה שמח) , יכולות מולדות (האם אתה חכם?), והאם נוכל בעתיד לשתף פעולה (האם תהיה חבר נאמן?). במקום זאת אנו מסתמכים על אותות, שמאפשרים לנו לדעת דברים הללו שאינם ניתנים לצפיה ישירה. תורת האותות עוסקת בהבנה מדוע אותות מסוימים אמינים ואחרים אינם אמינים. היא בוחנת כיצד האותות המתייחסים לאיכויות מיוצדים ומהם המרכיבים של האות או של הקהילה המקיפה אותו, השומרת על אמינותו. תורת האותות גם בוחנת מה קורה כאשר האותות לא לגמרי אמינים – ושואלת עד כמה חוסר אמינות ניתן לסבול לפני שהאות הופך פשוט לחסר משמעות.

ומה ההשלכה של תורת האותות על העולם המקוון?

דונאט: “בהרצאתי השתמשתי בדוגמאות משלושה תחומים. התחום האחד הוא אופנה, שהיא במובן הכללי אותות של רצון לקחת סיכון באימוץ החדש, ולהראות אם מי אתה מתקשר, עם מי אתה מתחבר. בעולם מבוסס מידע, האופנה מתחלפת מהר, והופכת לחלק מרכזי בחברה, ובאופן ספציפי הבאתי את הדוגמה של סקנד לייף וההחלטה של גופים חשובים לקדם את סקנד לייף כפלטפורמה למתן שירותים ולתקשורת.

ההחלטה אם להכנס לזה או לא היא החלטה אופנתית. לא היה ברור למאמצים הראשונים האם בסופו של דבר הם ייראו מבריקים ויתפסו כאנשים הנמצאים בחזית של התחלת העולם החדש או שהם ייראו מטופשים וישתתפו במשהו שנעלם. זה חלק מהנושא של הערכת סיכונים באופנה. סקנד לייף היא דוגמה מצוינת לכך שאנשים לוקחים סיכונים ואמרו אמירות חשובות על החשיבות של האתר ובסוף הסתבר שהסיכון היה גדול מדי.

“התחום השני עליו דיברתי היה השימוש באווטרים ובפרצופים. דיברתי על האם העולם בטוח לתקשורת מקוונת פנים אל פנים וכיצד אנחנו מעריכים את השימוש המקוון באווטארים ליין תוך שימוש בתורת האותות.”

“התחום השלישי היה בחינת אתרי רשתות חברתיות ושימוש בתיאוריה, כגון פייסבוק ומייספייס, שכיום מאפשרות תקשורות לא בהכרח אמינות בין האנשים, אנחנו בוחנים איך להשתמש בתיאוריה כדי להבין כיצד לתכנן אתרים שיאפשרו קשרים בעלי משמעות טובה.”
עם זאת, בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים הוסיפה דונאט כי פייסבוק הוא קצת יותר אמין מאחרים כי שם התקשורת נעשית יותר בין אנשים, “לעומת אתרים אחרים בהם אנשים יותר יוצרים קשרים אבל בפועל מתבצעת שם הרבה פחות תקשורת.”

ומה מסקנתך?

“המסקנה היא שאנחנו חיים בעולם שבו אנו מופגזים בכמויות אדירות של מידע, חדשות עולמיות, חדשות מקומיות, עדכוני סטטוס של חדשות ואנשים אחרים, זו תיאוריה שתעזור לנו לתכנן את הממשקים שיאפשרו לנו למיין את הכמות האדירה הזו של המידע.

4 תגובות

  1. אורן:
    ואכן את הדוגמאות הללו העליתי לא פעם בדיון עם כל מכחישי האבולוציה.
    אנחנו הרי מכירים אותם ולא הופתעתי מכך שזה לא השפיע עליהם.
    לכן אני חושב שגם מאמר זה לא היה משפיע עליהם. הם, הרי, לא יתנו לעובדות לבלבל אותם.
    הסיבה בגללה העליתי טענות אלו בתגובות קשורה, כפי שאמרתי, בצופים תמימים שמוחם עוד לא נשטף אל מחוץ לגולגולת והם עדיין יושבים על הגדר.

    ביחס לציטוט – התכוונתי כמובן לכל המתחזים, המתנשאים, השקרנים וכותבי המשפטים הסתומים שמרבים להתבטא כאן ואינם מבינים מדוע אין האחרים מעריכים אותם.
    רעשי רקע אכן קיימים בטבע אבל בגלל זה מדענים לא קופצים למסקנות בחפזה ותמיד עושים נסיונות מרובים כדי לנטרל את השפעתם.
    זו גם הסיבה לחלק מן הרדוקציוניזם – שנוא נפשם של הפוסטמודרניסטים – שבמסגרתו מנסים לנטרל את השפעת כל הגורמים למעט אחד על תוצאת הניסוי כדי לדייק במדידת השפעתו של אותו אחד.

  2. מיכאל,
    אני זוכר שרק לפני כמה זמן "מישהו מאנשהו" מסויים פקפק ביישומים של תורת האבולוציה במחקרים יישומיים. אותו אחד היה צריך לקרוא את כתבה זו.
    זאת דוגמא לעולם התקשורת והכלכלה בעיקר.
    כמובן שזו רק דוגמא אחת, שלא לדבר על רובוטיקה, מחשבים (בעיקר פיתוח אינטליגנציה מלאכותית),ביולוגיה, רפואה ועוד.

    הבעיה מיכאל, בציטוט שהבאת, שגם במחקרים מדעיים רעשי רקע לעתים קרובות לא מאפשרים למחקר להתקדם… במחקר בד"כ מחפשים דרכים להקטנת רעשי הרקע, מה האופציה הניתנת לנו?

  3. "עד כמה חוסר אמינות ניתן לסבול לפני שהאות הופך פשוט לחסר משמעות."
    שאלה חשובה שכמה מן המגיבים כאן צריכים לקחת לתשומת ליבם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.