סלח לי, סלחי לי

מחקר מוכיח כי נשים מתנצלות יותר מגברים. למה הן עושות את זה, האם הסיבה טמונה בגברים ואיך זה משפיע על הזוגיות?

ד”ר מרים דישון-ברקוביץ | גליליאו

נישואין. מתוך ויקיפדיה

דעה רווחת בחברה המערבית היא שנשים מתנצלות פעמים רבות יותר וביתר קלות מאשר גברים. ואכן כותרת ספרו של הקומיקאי ג’ים בלושי (Jim Belushi) מביעה זאת באופן קולע ביותר: “Real Men Don’t Apologize” (“גברים אמיתיים אינם מתנצלים”). האמנם? היש לסטריאוטיפ זה ביסוס אמפירי?

אחוז דומה של התנצלויות

מחקר בודד משנת 1989 בחן סוגיה זו ומממצאיו עולה כי נשים אמנם מתנצלות יותר מאשר גברים. ואולם שאלה מרכזית נותרה בלי מענה: מדוע נשים מתנצלות יותר? האם משום שהן ביצעו יותר מעשים הדורשים התנצלות, או שמא סף הרגישות של גברים גבוה יותר, ולכן גברים אינם מתייחסים אל אותם מעשים כאל מעשים דורשי התנצלות? כדי לענות על שאלה זו ערכו קרינה שומן ומייקל רוס (Schumann, Ross) שני ניסויים, שאותם הם מפרסמים במאמר בכתב-העת Psychological Science.

בניסוי הראשון השתתפו 33 נשים ו-33 גברים, ובו התבקשו למלא שאלון באינטרנט מדי ערב בערבו במשך 12 ערבים ברציפות. בחלקו הראשון של השאלון הם התבקשו לתאר שלושה מקרים במהלך היום שבהם התנצלו או עשו מעשה הדורש התנצלות, גם אם לא התנצלו בפועל. בחלקו השני של השאלון התבקשו המשתתפים לדווח על שלושה מקרים במהלך היום שחלף, שבהם מישהו התנצל בפניהם או עשה מעשה המכוון נגדם והדורש התנצלות – גם אם בפועל לא התנצלו בפניהם.

בשלב השני של הניסוי קראו שני שופטים בלתי תלויים כל אחת מההתנצלויות, ובחנו אם כלולים בה מרכיבים שונים כמו חרטה, קבלת אחריות, הודאה באשמה, הודאה בגרימת נזק, הבטחה להתנהג באופן טוב יותר בעתיד, בקשת סליחה, הצעה לתקן את המעוות, והסבר המעשה הנדון. לבסוף סיווגו השופטים את המעשים המתוארים לארבע קטגוריות: פגיעה בין-אישית (כגון העלבה), התחייבות שלא מומשה (למשל אי ביצוע מטלות בית), חוסר נוחות (כגון בגלל חיוג למספר לא נכון) ונזק לגוף או לרכוש (למשל היתקלות פיזית באדם אחר בעת מעבר בדלת).

מניתוח ממצאי הניסוי הראשון מתברר כי נשים וגברים לא נבדלו בהגדרות שלהם מהו סוג המעשים שאותם ראו כדורשי ההתנצלות. הן גברים והן נשים התנצלו ב-29% מהמקרים בעבור התחייבות שלא מומשה; ב-28% מהמקרים בעבור חוסר נוחות, ב-23% מהמקרים בעבור פגיעה בין-אישית וב-20% מהמקרים בעבור נזק לגוף או לרכוש.

שנית, מהתוצאות עלה כי בחיי היום-יום נשים מתנצלות בתדירות רבה יותר מאשר גברים. נוסף על כך נשים דיווחו כי ביצעו יותר מעשים דורשי התנצלות מאשר דיווחו גברים. ואולם מעניין לציין כי אחוז ההתנצלויות היה זהה בעבור גברים ונשים. הן נשים והן גברים התנצלו בעבור כ-80% מהמעשים שאותם תיארו כדורשי התנצלות. זאת ועוד, לא נמצאו הבדלים בין נשים לגברים בתוכן ההתנצלות, כלומר במילים שאותן בחרו לומר.

מה עשוי להיות ההסבר לתוצאות? מאחר שנשים התנצלו בתדירות רבה יותר מאשר גברים אך שיעור ההתנצלויות היה זהה, ייתכן כי סף ההחלטה של נשים בקביעת מהו מעשה הדורש התנצלות נמוך יותר. במילים אחרות, נשים וגברים מסווגים באופן שונה מה נחשב כמעשה הדורש התנצלות, ומה אינו נחשב כמעשה הדורש התנצלות. מטרת הניסוי השני היתה לבדוק סוגיה זו.

על מה הן מתנצלות?

בניסוי השני השתתפו 63 נשים ו-57 גברים. המשתתפים התבקשו לדמיין שביצעו כמה מעשים דורשי התנצלות, למשל לא מילאו את חלקם בהכנת עבודה משותפת בקורס באוניברסיטה, ועקב כך נפגע ציונו של חברם. מחצית מהנבדקים התבקשו לדמיין כי ביצעו מעשים אלה כלפי חבר, ומחציתם כלפי חברה. המשתתפים התבקשו לדרג את מידת החומרה של כל מעשה ולציין אם לדעתם הוא דורש התנצלות, ומה הסבירות שיתנצלו בעבור מעשה זה.

בשלב השני של הניסוי התבקשו המשתתפים להיזכר במקרה שהתרחש לאחרונה שבו פגעו בחבר או בחברה. הם התבקשו לדרג את מידת החומרה של כל מקרה, ולציין אם לדעתם חברם/תם ראוי/ה היה/תה להתנצלות ואם אמנם התנצלו בפניו/ה.

מתוצאות הניסוי עולה כי אף שנשים וגברים התבקשו לדמיין כי ביצעו אותו מעשה בדיוק, נשים שפטו את המעשים כחמורים יותר מאשר שפטו אותם הגברים. כמו כן, בהשוואה לגברים, נשים חשבו שהמעשים ראויים יותר להתנצלות. זאת ועוד, הנשים שפטו את המעשים שנזכרו בהם כחמורים יותר מאשר שפטו גברים את המעשים שבהם נזכרו, וסברו יותר מאשר גברים כי המעשה דורש התנצלות.

עכשיו אפשר להבין למה היא כועסת

לסיכום, תוצאות שני הניסויים מאששים את הסטריאוטיפ הרווח בחברה לפיו נשים מתנצלות בתדירות גבוהה יותר מאשר גברים. ואולם, בניגוד לדעה הרווחת, גברים אינם מתנצלים פחות מאחר שהם סבורים שלא יאה לגבר להתנצל. ממצאי הניסויים מצביעים על כך שהסיבה לתדירות הנמוכה יותר של התנצלויות גברים נובעת מכך שלגברים יש סף רגישות גבוה יותר לקביעת מה נחשב כמעשה פוגע הדורש התנצלות.

לכך יש השלכות ברורות למערכות יחסים זוגיות: אם בת הזוג מפרשת מעשה נתון של בן זוגה כדורש התנצלות, אולם בן זוגה אפילו אינו מבחין במעשה, היא תפרש את היעדר ההתנצלות שלו כהוכחה לכך שהוא אינו רגיש דיו לצרכיה… את התוצאות של אי הבנה זו אפשר לדמיין בקלות.

ד”ר מרים דישון-ברקוביץ היא פסיכולוגית, יועצת ארגונית ושיווקית ומרצה בקריה האקדמית אונו.

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין גליליאו, דצמבר 2010

1. איך ייתכן ש”מהתוצאות עלה כי בחיי היום-יום נשים מתנצלות בתדירות רבה יותר מאשר גברים”? הרי “הן נשים והן גברים התנצלו בעבור כ-80% מהמעשים שאותם תיארו כדורשי התנצלות”, וכל אחד מהמשתתפים בניסוי התבקש לתאר מדי ערב 3 מקרים מכל סוג.

2. רק הערת למתודה – מדע לא מוכיח כלום. הוא רק מאושש טענה איזושהי. נא לדייק.

3. “לסיכום, תוצאות שני הניסויים מאששים את הסטריאוטיפ הרווח בחברה לפיו נשים מתנצלות בתדירות גבוהה יותר מאשר גברים.” הכללה? יפה: :-(=)
    1) גם בהנחה וכל הנבדקים הומוגניים מבחינה תרבותית(תרבות מערבית המעודדת נורמות של נימוסין והליכות לצורך העניין), והומוגנים מבחינת עוד כמה משתנים חיוניים, אין אזכור שלהם במסקנה, ולכן קל להפריך אותה כליל.
    2) שגיאה לוגית חמורה בהכללה הזו כמו כל ההכללות העולות מהסקות מנתונים סטטיסטיים- אם כל יום התרנגולת תטיל ביצה אז גם מחר היא תטיל ביצה. המסקנה שכן אפשר להסיק מהניסוי הנ”ל: “תוצאות 2 הניסויים מאששים את העובדה שבין הנבדקים נשים התנצלו בתדירות יותר גבוהה מאשר גברים” עכשיו זה נכון! 🙂

4. אל באנדי סיכם את זה הכי טוב: Weman, you can live with them… the end !

5. מעבר לכך, נשים באופן כללי כנועות ותלותיות יותר מגברים, ויש לשער שגם לכך יש חלק בתוצאות הניסוי, אולי אפילו חלק גדול יותר, שלא ממש נבדק.