‫מלחמת מזון / פריס ג’אבר‬

חיידקים משנים את תפיסתנו לגבי קלוריות

חיידק המעיים המפורסם סטרפטוקוקוס. מתוך ויקיפדיה

הקרביים שלנו אינם רק שלנו. בתוך המעיים שלנו נלחמים תאי גופנו בטריליוני חיידקים. המלחמה היא על מה שיקרה למזון העובר בגוף. יש חיידקים מועילים, שעוזרים לנו להפיק אנרגיה מן המזון, ויש אחרים, האורבים ומחכים להזדמנות להשתלט על המעיים על חשבון בריאותנו.

המדע הולך ומשפר את הבנת דרכי הפעולה של חיידקי המעיים, ומחקר חדש מוסיף נדבך להבנה זו. איוואנה סמובה וג’ון רולס מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ’אפל היל ועמיתיהם חקרו את ספיגתן של חומצות שומן במעיים של “דגי זברה” קטנטנים ושקופים (פְּסוּסִית הַזֶּבְּרָה, Danio rerio). הם גילו שככל שהדגים אוכלים יותר, כן גדלה במעיהם אוכלוסיית החיידקים הפירמיקוטים (Firmicutes), ותאי המעיים של הדג סופגים את השומן ביתר יעילות. התוצאות האלה עולות בקנה אחד עם ממצאים של מחקרים בעכברים ובבני אדם המראים שתזונה עתירת קלוריות מעודדת את גידול הפירמיקוטים, ואילו תזונה דלת שומן מפחיתה את מספרם.

קרדיט: NIAID/NIH

אבל עדיין לא ברור אם הפירמיקוטים האלה מזיקים לבריאות או מועילים. האם הם פשוט מתרבים באנוכיות כשהאוכל טוב ומכריחים את התאים שלנו להתאמץ כדי להפיק את המרב מן המזון? או שמא הם מקלים את העיכול יתר על המידה, ומשחררים כל כך הרבה קלוריות עד שאנחנו סופגים הרבה יותר מכפי צרכינו? רולס מעלה את ההשערה שהדגים חשים בהימצאות החיידקים ומעלים את קצב הספיגה של חומצות השומן כדי להתחרות אתם. “יתכן שהסידור אינו תמיד ידידותי כל כך,” הוא אומר.