לראשונה צולם כוכב לכת מקיף שמש דומה לשלנו

מדובר בכוכב לכת גדול פי 8 מצדק, אך מרוחק מהשמש שלו פי 11 לעומת המרחק בין נפטון לשמש * החוקרים: כנראה שהטבע עוד טומן הרבה הפתעות ביחס למגוון כוכבי הלכת ולמנגנון המייצר כוכבי לכת סביב שמשות הדומות לשלנו

כוכב לכת התגלה בזכות היותו מספיק מרוחק מהשמש שלו, והוא נראה בתמונה בבירור כעצם נפרד

אסטרונומים חשפו את מה שנראה כתמונה הראשונה של כוכב לכת המקיף שמש דומה לשלנו.

אסטרונומים מאוניברסיטת טורונטו שהשתמשו בטלסקופ ג'מיני הצפוני בהר מאונה קיאה בהוואי צילמו את הכוכב הצעיר 1RXS J160929.1-210524, המצא במרחק כ-500 שנות אור מכדור הארץ וגוף שנחשד כמלווה של אותו כוכב. הם גם הצליחו באמצעות ניתוח ספקטרוסקופי לאשר את טבעו של המלווה, והוא כוכב לכת בן שמונה מסות צדק, והוא מרוחק מהכוכב שלו מרחק של פי 330 המרחק שבין כדור הארץ לשמש (המרחק בין כדור הארץ לשמש – כ-150 מיליון ק”מ, מכונה יחידה אסטרונומית).

לשם השוואה, כוכב הלכת המרוחק ביותר במערכת השמש, נפטון, מקיף את השמש במרחק של כ-30 יחידות אסטרונומיות. הכוכב ההורה דומה במסתו לשמש, אך הוא צעיר בהרבה. “זו הפעם הראשונה שבה הצלחנו לראות ישירות עצם בעל מסה של כוכב לכת המקיף כוכב הדומה לשמש שלנו” אומר דיויד לאפרניה, החוקר הראשי במאמר שפירט את התגלית. “אם נאשר כי העצם אכן קשור כבידתית לכוכב, יהיה זה צעד גדול קדימה.”

עד כה, הגופים היחידים דמויי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שצולמו ישירות היו כאלו המרחפים לבדם בחלל ואינם מקיפים כוכב, או שהם מקיפים ננסים חומים, שהם כוכבים עמומים, דבר המקל על גילוי עצמים מלווים בעלי מסה של כוכב לכת.

קיומו של כוכב לכת כה רחוק מהכוכב ההורה באה אף היא בהפתעה, ומציבה אתגר על המודלים התיאורטיים של כוכבים והיווצרות כוכבי לכת. “תגלית זו היא עוד תזכורת לשונות הרבה של העולמות בחלל, ורומזת על כך שהטבע עשוי להכיל יותר ממנגנון אחד המייצר כוכבי לכת המקיפים כוכבים רגילים, אומר חבר הצוות ריי ג'יאוורדאנה.

הצוות נעזר באופטיקה המתקנת של ג'מיני המפחיתה באופן ניכר את ההפרעות הנגרמות מהאטמוספירה של כדור הארץ. התמונות באור האינפרה-אדום הקרוב ובהם נראה הגוף החדשו ככוכב לכת מעידות על כך שעצם זה קר מכדי להיות כוכב ואפילו הוא לא מספיק גדול כדי להיות ננס חום.

מכיוון שתמיד קיימת סבירות שמדובר בהתיישרות מקרית של גופים שאין ביניהם קשר, יידרשו עוד שנתיים כדי לאשר כי הכוכב והמלווה שלו אכן נעים בחלל ביחד, אך עדיין יש לכך מספיק רמזים, וכמובן הדבר ידרוש מאיתנו מעקב אחר העצם, אומר לאפרניה, שהוסיף כי הקבוצה התמקדה בכוכבים צעירים משום שרוב הסיכויים שכוכבי הלכת המקיפים אותם טרם הספיקו להתקרר ולפיכך יהיו קלים יותר לגילוי. הטמפרטורה על פני אותו כוכב לכת היא כ-1,500 מעלות צלזיוס, גבוהה בהרבה מזו של צדק .(מינוס 110), ואילו הכוכב ההורה הוא כוכב צעיר מסוג K7, שמסתו כ-85% מזו של השמש. “התגלית מניעה אותנו קדימה לגילוי הפתעות חדשות שהטבע טומן בחובו” מסכם מארטן ואן קרקויק, אף הוא חבר הקבוצה.

1. להוגין שלנו
    למה את חושבת שלא אראיך בעולם?, האם בגלל זה עשית גדר הפרדה ללא פתח?
    אם זאת מטרתך, המהומות בעיבלין תהיינה כאין וכאפס לעומת המהומות שמגיביי הידען יעשו כדי להרוס את גדרותייך!
    חוץ מזה למה את חושבת שאני לא מכיר אותך??
    הוגין- אשה, שתי בנות, והגיל בין עשרים לשישים. נו, אז כמה נשים כאלה יש בארצינו הקדושה, וגם אם תגידי שלא מעטות, הרי יש לנו את כל הזמן שבעולם, הרי "זה סיפורו של נצח שלא ניגמר."
    דרך אגב, סיפרתי לך שלביתי הקטנה קוראים… נצח?
    שבת שלום ומבורך

חיבת אבות-כן בלי רווח.וללא שום סייג-זו האהבה שאין לה ויש לה שם ולב שמש ואבא ממש
    זו באמת אהבה אמיתית ללא שום תנאי,לא שאין שפיטה פה ושם,לא שלא אומרים מה יושב
    על הלב מידי פעם.אבל זה זה.פשוט זה.כמו אבי שלא מזמן נפטר והוא ראש השבט של :
    (הנה פה מעלינו, שם חותמו לא מכבר)
    והיה לו לב——כמו השמש שנולדה זה עתה ועוד ועוד-לב קיסר עולם.
    אלטרואיסט מושבע ללא שום תנאי.אינך מכיר, וגם אותי לא בממש.אבל למשך זמן מה אהיה,ונראה איך יושלם דבר.(גם מבלי שתראיני בעולם)..אסור להגיד כזה דבר…@@

הוגין באתר:זה סיפורו של נצח שלא נגמר.

3. להוגין היקרה
    מאושר
    אמרתי לעצמי שאת התגובה הבאה אליך אתחיל בכותרת:- "להוגין היקר/ה",
    הנה יש תקוה
    שעה 4:42, את הרגשת צורך לענות!
    כל הכבוד!
    יום טוב לאשה

4. להוגינ’לה דרליגנתי היקרה
    עד לפני שניה הייתי מרוכז בדיבריי חכמינו מיכאל ומגניבו.
    לא בכל יום אנו ניתקלים בויכוח בסיגנון “למה התכוון המשורר”.
    אבל אז חטפתי את שוק חיי, חיל ורעדה אחזני מדברייך הדורשים ניתוח מעמיק, ניתוח שיעמיד בצל את ויכוחיי “מופלצייך”.
    ובכן….למה התכוונת בדברייך:- “הוגין:בחיבת אבות יקרים”?
    בחיבת אבות? הוגין?…את ואני….אבות???
    הרי ידוע לכל שבאינטרנט כל אחד יכול להיות מה שהוא רוצה,
    ואני חושב בתדהמה האם הוגין שלנו היא…אולי…. הוג???,
    היא בס”ה יחיד של אבות??
    לא אחת כי אם אחד ???.
    האם הוגין האחת והיחידה שכה אהבנו לאהוב, שאתה בכינו בתגובתה המתנצלת, שעל כתפיה ייבבנו,…היא …אבא….,לא אמא???
    האם הוגין שלנו היא שמשון, לא דלילה? אותלו ולא דזדמונה?
    האם חלומות על ציציות נשיים נמוגו קרסו בתהומות המסה האפילה?
    ואולי טעינו, אולי אם ננתח אחרת את המשפט, ננקד נוסיף, פה נקודה שם פסיק, נגיע להבנה שונה, אופטימית יותר של דברייך?
    לדוגמא,…אולי… התכוונת ל “הוגין: בחיבה לאבות יקרים.”!!, הוגין מחבבת אבות כמוני! יופי של משפט, ניפלא, מעורר אושר, אבל…
    אבל זה לא יכול להיות!, זה דורש שתי טעויות במשפט קצר אחד: להוסיף ב’ ולהוסיף ל’.
    ולא רק זאת , כשכתבת- “הוגין:בחיבת אבות יקרים.” לא השארת שום רווח בין המילה “הוגין” לבין המילה “בחיבת”, כאילו רמזת שאי אפשר להכניס בינהן דבר (מלבד שתי נקודות עלובות)
    ואולי,…אולי אני צופה ברגע היסטורי, בו הוגין שלנו, כן,,,, הוגין שלנו יוצאת מן הארון?… בנפשך את אימא, אבל את אבא!, האם כך הדבר?
    ואולי זאת פליטת פה שגילתה לנו שאת אמא שרוצה להיות אבא, שמקנאה במיכאל, ברועי, בי- בסבדרמיש, ובשאר המגיבים הגנובים והמגניבים??
    יש כאן יותר מידי שאלות ואני חייב לאפס את עצמי.
    ברגעים כאלה אני מתגעגע לאישתי, לציציות נשיות אמיתיות ולא כאלה של… אולי .

אשוב בדד אל מיטתי הקרה
    הירח שקע
    גם הננס החום מהמאמר התקרר וכבה
    לילה טוב?
    סבדרמיש יהודית.

5. יהודה"לה
    אני מחפשת אותך בשמשות,ואתה מסתתר מפני.הכל בסדר??

הוגין:בחיבת אבות יקרים.
    האם קורא הינך להגיגי ה"מופלצים"החשובים כל-כך,גם לך??דרלינג.

6. למגניב:
    לא נכון.
    אילו רצו לדבר על כוכב הלכת לא היו מזכירים את השמש. היו כותבים פשוט "התגלה כוכב לכת דומה לשלנו" ואם היו רוצים להדגיש שהכוונה היא לכוכב במערכת שמש אחרת משלנו היו כותבים "התגלה כוכב לכת הדומה לשלנו בנערכת שמש אחרת" או משהו דומה.
    הכותרת, כפי שהיא מנוסחת, בפירוש מדברת על כך שהשמש היא הדומה לשלנו.
    אינני כופר בטענה שיהיו אנשים שיפרשו זאת אחרת (אילו עשיתי זאת הייתי כופר בקיומן של התגובות אליהן התייחסתי) אלא בכך שהפירוש שעל פיו כוכב הלכת הוא הדומה לשלנו הוא נכון.

7. תודה יהודה, התכוונתי לפי 8 מצדק.

ולמיכאל, לפי התחביר העברי, המשפט “לראשונה צולם כוכב לכת מקיף שמש דומה לשלנו” הוא דו משמעי מכיוון שלא יודעים אם חסר פיסוק בטעות.
    אם היו רוצים להגיד שהכוכב לכת הוא כמו שלנו היה צריך להוסיף פסיק: “לראשונה צולם כוכב לכת מקיף שמש, דומה לשלנו”
    ואם היו רוצים להגיד שהשמש היא זאת שדומה לשלנו היה צריך להוסיף ש’ של פסוקית: “לראשונה צולם כוכב לכת שמקיף שמש הדומה לשלנו”

ד”א מתי כבר מחליפים את טלסקופ ההאבל?

8. כמה הבהרות:

כתוב שהתגלה כוכב לכת המקיף שמש דומה לשלנו.
    הכוונה כאן, על פי התחביר העברי, היא שהשמש דומה לשמש שלנו – לא כוכב הלכת.

החידוש הוא בכך שהכוכב צולם. כבר בעבר התגלו כוכבי לכת ואף קטנים בהרבה, בשיטות אחרות.

האסטרונומים מחפשים בשמים כל תופעה שניתן להגדירה ולא רק כוכבי לכת דמויי ארץ.

כתוב במאמר ש" קבוצה התמקדה בכוכבים צעירים משום שרוב הסיכויים שכוכבי הלכת המקיפים אותם טרם הספיקו להתקרר" אז מדוע מחפשים הסברים מיוחדים לטמפרטורה?

9. לנימרוד ואיל
    בשום פנים ואופן אינני מזלזל באסטרונומים!!!
    הסביר את דברי שוב.
    כשמדובר על צילום כוכב לכת, מדובר על כזה שמחזיר את אור השמש שלו. אור זה הוא כמיליונית מאור השמש שלו והוא ניבלע באור הרב של השמש שלו, כך שמימרחק שנות אור אי אפשר עדין לצלם כוכב לכת שכזה. עד היום גילוי כוכביי הלכת בכוכבים אחרים נעשה באמצעים עקיפים כגון כבידה, ליקוי, ספקטרום אך לא באמצעות צילום וראיה ממש.
    כותרת המאמר:- "לראשונה צולם כוכב לכת מקיף שמש דומה לשלנו", נתנה לי להבין שכאילו צילמו אחד שכזה, ולא כך הדבר. צילמו בס"ה ננס חום או דמוי ננס חום הסובב (אולי) את השמש שלו, הישג נחמד בזכות עצמו, אבל לא כזה שמחפסים.
    האם ננס חום הסובב כוכב מהווה כוכב לכת או מערכת כוכבים כפולה. זה עיניין של הגדרה, אבל באמת לא לזה התכוונו האסטרונומים בחיפוסם אחרי צילום כוכב לכת.
    כך שאני התאכזבתי ואני מצטער אם התאכזבותי נשמעת כמו זילזול כי לא כך הדבר.
    אז שיהיה לנו יום טוב בכוכב הלכת שלנו.
    סבדרמיש יהודה.

10. מה הקשר למהיריות טיסה של חלליות? אתה היית רוצה לטוס לכוכב?? תגיד, אתה נורמלי? או שתשרף, או שתמחץ, או שתכנס למסלול סביבו, וזה לא כל כך נעים…

11. האם מישהו יודע אילו התפתחויות נעשות אם בכלל בטכנולוגיית ההנעה של חלליות?
    האם צפויות התפתחויות כאלו ומה הדרכים בהן משתמשים כיום?
    (ומה בכלל המהירויות עליהן מדברים)
    תודה רבה מראש!

12. סבדרמיש יהודה,

עולה טון מזלזל ואף מתנשא מדבריך כלפי האסטרונומים. מדוע?

מותר להטיל ספקות ולטעון טענות נגד כלפי פרשנות האסטרונומים בדבר גילויים. אולם רצוי גם ראוי לעשות זאת בעניין.

ואני אצדד בדברי נמרוד: להבנתי פרשנותם נבעה מהעובדה שמדובר בכוכב צעיר, כך שכוכב לכת יהיה חם יותר במידה כזו או אחרת, לעומת אותה מערכת אילו היתה בגיל מערכת השמש שלנו.

13. בכוכב לכת בעל מסה הגדולה פי 8 מהשמש יש מספיק כוח כבידה כדי ליצור היתוך גרעיני במידות מועטות בליבה. וזה בתנאי שיש מימן בליבה

14. החום לא חייב לבוא מהיתוך גרעיני. בכוכב לכת עם מסה כה גדולה פועלים כוחות שונים, כדוגמת תנאי לחץ גדולים, שיכולים ל"ייצר" אנרגיה רבה.

15. סברדמיש יהודה,
    למה טמ"פ של 1500 מעלות במרחק של 330 AU מהשמש שלו סותרת את העניין שמדובר בכוכב לכת? לא יכול להיות שכוכב לכת לאחר פרק זמן קצר מאוד שנוצר יגיע לטמ"פ כאלה?

16. אולי קיים איפשהו כוכב לכת זהה או כוכב שמכיל חיים אבל מה הסבירות מתוך הסבירות שהוא קיים שאנחנו בכלל נמצא אותו. אפסי.

17. וחוץ מזה, מה שמחפסים זה לא שמש שדומה לשלנו, שכמוה קיימים רבות ביקום, מה שמחפסים זה כוכב לכת דומה לשלנו.
    מה שגילו כאן רחוק מלהיות כוכב לכת דומה לשלנו.

18. מצטער, אבל 1500 מעלות במרחק של פי 330 מהשמש שלו, אז ברור שזאת אנרגיה פנימית שלו לכן לא מדובר על כוכב לכת כי אם כוכב שיש בו מזוג גרעיני, קרוב לודאי ננס חום קטן. מה שהם רואים בתמונה זה את מקור האור של הננס ולא את השתקפות האור של השמש שלו (כמו בכוכב לכת אמיתי).
    אם הוא באמת סובב את השמש בה מדובר (גם זה לא בטוח) אז מקסימום אפשר לראות אותם כמערכת של כוכבים כפולים.

19. זה לא מערכת שמש שלנו זה מערכת שמש אחרת הוא רחוק מהשמש שלו פי 330 מימה שאנחנו רחוקים מהשמש שלנו