התקן חדש להעברה מדויקת של תרופות

התקן העברה חדשני של תרופות, שתוכנן ופותח זה מכבר, מבטיח למצות את הפוטנציאל של כימיקלים פוטו-רגישים בחיסול זיהומים עמידי-תרופות וגידולים סרטניים.

ההתקן המשולב: (A) – מערכת הקרנת אור; (B) – מערכת דימות; (C) – מערכת להעברת התרופה.

כימיקלים פוטו-רגישים (Photosensitive) הינם מולקולות המשחררות אטומי חמצן פרטניים ורדיקלים כימיים אחרים בעקבות הקרנתם. רדיקלים אלו פעילים מאוד מבחינה כימית והם מסוגלים לפרק ולהשמיד חיידקים, מסביר המדען Peter Rentzepis, פרופסור לכימיה באוניברסיטת קליפורניה (Irvine).

ולמרות זאת, כימיקלים פוטו-רגישים אינם מאושרים לשימוש בארה”ב, והשימוש בהם באירופה נדיר יחסית. זאת לאור העובדה כי הם רעילים במיוחד לגוף וכן מאחר וקשה לשפעלם מתחת לעור, מכיוון שקרינת אור חודרת רק מספר מילימטרים לתוככי הגוף. כימיקלים פוטו-רגישים גורמים גם לתופעות לוואי חמורות, כגון כאבי ראש, בחילות, ורגישות לאור למשך כחודש. הם עלולים להשמיד גם תאים בריאים, בנוסף לחיידקים.

למרות שלאחדים מהם יש פוטנציאל רפואי, הרדיקלים רעילים מדי לשימוש בהזרקה לגוף האדם. החוקרים פתרו את הבעיה הזו באמצעות השימוש בהתקן המבוסס על סיב אופטי המסוגל להעביר כמויות זעירות של כימיקלים פוטו-רגישים לאיברים פנימיים בצורה מדויקת במיוחד.

ההתקן מורכב משלושה רכיבים. הראשון הינו רכיב דימות הדומה להתקנים הקיימים במצלמות דיגיטליות. רכיב זה מאפשר את הנחייתו של ההתקן לנקודת הזיהום המדויקת. סיב אופטי גמיש בקוטר של 1 מ”מ, המחובר לדיודה מיקרומטרית עוצמתית או למקור לייזר, מספק את האור לרכיב הראשון. מרגע שהרופא ממקם את ההתקן בנקודה הרצויה, האור הזה משמש גם לשפעולה של התרופה באמצעות קרינה עוצמתית ונקודתית. הרכיב השלישי הוא צינורית חלולה המחוברת למזרק רפואי שבאמצעותה ניתן להעביר את התרופה לנקודת הזיהום.

החוקרים מוסיפים למערכת גם את החומר הכימי גליקול, חומר מסמיך המשמש בסבונים רפואיים, על-מנת למנוע מהתרופה מלהתפשט לתאים בריאים. משיכת המזרק חזרה יוצרת ואקום אשר שואב ומרחיק החוצה את כל שאריות הכימיקלים שנותרו בתום ההליך. “אנו מסוגלים להחדיר את ההתקן דרך האף, המעיים, הפה וכל פתח אחר המצוי בגוף, ולהכווין אותו בדיוק לנקודה הרצויה לנו,” מסביר החוקר הראשי. “הגישה הזו מאפשרת לנו להעביר כמויות זעירות של הכימיקלים הללו בדיוק לנקודה בה מצוי הזיהום או הגידול הסרטני, ולהסירם טרם היווצרות נזק לתאים בריאים,” מציין החוקר.