שרכים משתוללים

שרכים. מתוך ויקיפדיה

לפני בערך 100 מיליון שנים השתלטו על כדור הארץ צמחים פורחים ובכך דחקו הצידה עצי אורן וצמחים-שאינם-פורחים רבים אחרים, אשר עד אז משלו בכיפה ושלטו בנוף הטבעי. אולם לדחיקת הצמחים-שאינם-פורחים היה יוצא מן הכלל: שרכים לפטוספורנגיים- שרכים בעלי איברים מייצרי ספורות (נבגים) אשר מתבקעים, מטילים ומשליכים באוויר את הספורות- המשיכו לשגשג.

השרכים הם קבוצה של צמחים וסקולריים (בעלי צינורות ומערכת הובלה) חסרי זרע. השרכים הלפטוספורנגיים הם הקבוצה המגוונת ביותר אחרי הצמחים הפורחים מתוך כלל צמחי היבשה. כיום הם מהווים 9,000 מתוך 11,000 המינים של צמחים וסקולריים- חסרי- פרחים. רק לאחר שהצמחים הפורחים הפכו לדומיננטיים על פני היבשה עברו השרכים הלפטוספורנגיים תהליכים שהובילו לשונות ולמגוון כה נרחב.

ע”י פיענוח ובנייה מחדש של אבולוציית השרכים תוך שימוש בדנ”א ובנתונים של מאובנים מ-400 מינים ויותר, מדענים הראו ששרכים אלה מצאו פעמים רבות בתים חדשים בינות לענפים של מינים חדשים ביערות הגשם, שם, לפני 55 מיליון שנה הם החלו להתפצל לאלפים של מינים חדשים “רכובי” עצים. תוצאות המחקר מתפרסמות בכתב העת PNAS בגיליון יולי 2009.