נאס”א: שברי לוויין עלולים ליפול על כדור הארץ ביממה הקרובה

לוויין צפוי ליפול מבלי שלנאס”א תהיה שליטה עליו

תצלום: נאס”א
הלוויין, לפני שיגורו מכדור הארץ. שבריו עלולים להתפזר

מדענים בסוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) מעריכים, כי לוויין במשקל שלושה טון, שמשייט בחלל מאז ,1992 יחל ליפול לעבר כדור הארץ מחר (חמישי) בשעה חמש בבוקר (שעון ישראל) ושבריו עלולים להתפזר בכדור הארץ עד מחר בשתיים בצהריים.
בנאס”א מעריכים אמנם שרוב חלקי הלוויין יישרפו במהלך הכניסה לאטמוספירה, ואולם יש חשש שחלקים ממנו יפלו באזורים שונים בכדור הארץ. בניגוד למקרים קודמים, הפעם אין לנאס”א שליטה על הלוויין הנופל.

בעיית הלוויינים הנופלים לכדור הארץ אינה חדשה. במהלך שנות ה-80 וה-90 שוגרו לחלל אלפי לוויינים, ופיקוד החלל האמריקאי מעריך שסביב כדור הארץ מסתובבים כיום כמעט 9,000 לווינים, מתוכם רק כ-2,500 עדיין פעילים. שאר הלוויינים מסתובבים סביב כדור הארץ במה שנחשב ל”פח האשפה החללי של העולם”.

הלוויין שאמור ליפול לעבר כדור הארץ במהלך 24 השעות הקרובות מכונה EUVE( Extreme Ultraviolet Explorer). ייחודו בכך שהטלסקופים שלו סורקים את השמיים באורך גל אולטרה-סגול, במטרה לאתר גלקסיות ותופעות חלליות אחרות. הלוויין נבנה במעבדת החלל של אוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, ושוגר לחלל ב-7 ביוני .1992 בששת החודשים הראשונים לאחר שיגורו ביצע הלוויין מיפוי כללי של השמיים. לאחר שסיים משימה זו, הופנה לבדוק תופעות נקודתיות שנקבעו על פי בחירת המדענים. לקראת סוף 1997 החליטה נאס”א להעביר את האחריות על הלוויין לידי “מכון טלסקופ החלל” – הגוף האחראי על המשימות המדעיות של טלסקופ החלל “האבל”. זאת כדי לאפשר לקהילה האקדמית להשתמש במידע המשוגר מהלוויין, ואף להזמין “זמן לוויין” כדי לחקור תופעות שונות.

המאמר מתוך עיתון הארץ

שברי לוויין עשויים לפגוע היום בכדור הארץ בין ארה”ב לדרום אוסטרליה

^^תצלום: נאס”א הלוויין לפני שיגורו לחלל^^

מאת יובל דרור

חלל / 9,000 לוויינים חגים סביב כדור הארץ, מתוכם רק 2,500 פעילים

מדענים בסוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) מעריכים כי לוויין במשקל שלושה טון, שמשייט בחלל מאז ,1992 יחל ליפול לעבר כדור הארץ היום בשעה 5 בבוקר (שעון ישראל) ושבריו צפויים להתפזר בכדור הארץ עד מחר בשתיים בצהריים. בנאס”א מעריכים שרוב חלקי הלוויין יישרפו בכניסה לאטמוספירה, ואולם קיים חשש שחלקים ממנו יפלו באזורים שונים בכדור הארץ. בניגוד לחלק מהמקרים בעבר, הפעם אין לנאס”א שליטה על הלוויין הנופל.

בעיית הלוויינים הנופלים לכדור הארץ אינה חדשה. במהלך שנות ה-80 וה-90 שוגרו לחלל אלפי לוויינים, ופיקוד החלל האמריקאי מעריך שסביב כדור הארץ מסתובבים כיום כמעט9,000 לוויינים, מתוכם רק כ-2,500 עדיין פעילים. שאר 6,500 הלוויינים מסתובבים סביב כדור הארץ במה שנחשב ל”מגרש הגרוטאות של החלל”. חלקם אולי יתרסקו בכדוה”א בעתיד.

הלוויין שאמור ליפול ב-24 השעות הקרובות מכונה Extreme Ultraviolet EUVE( Explorer). הטלסקופים שלו סרקו את השמיים וקלטו גלים אולטרה סגולים, במטרה לאתר גלקסיות חדשות ותופעות אחרות ביקום.

הלוויין נבנה במעבדת החלל של אוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, ושוגר לחלל בשיתוף פעולה עם נאס”א ב-7 ביוני .1992 בששת החודשים הראשונים הוא עסק במיפוי כללי של השמיים. לאחר שסיים משימה זו, הוא החל לבדוק תופעות נקודתיות על פי בחירת המדענים.

לקראת סוף 1997 החליטה נאס”א להעביר את האחריות על הלוויין לידי “מכון טלסקופ החלל” – הגוף האחראי על המשימות המדעיות של טלסקופ החלל “האבל”. זאת כדי לאפשר לקהילה האקדמית להשתמש במידע המגיע מהלוויין, ואף להזמין “זמן לוויין” לחקר תופעות שונות.

בקיץ 2000 החליטה נאס”א לסיים את משימת ,EUVE שתוכננה במקור לשלוש שנים בלבד. השימוש המדעי בטלסקופים של הלוויין הסתיים ב-26 בינואר. 2001 זמן קצר לאחר מכן, ב-2 בפברואר ,2001 הפסיק הלוויין לפעול, ואז נותקו גם כל מערכות השליטה עליו.

מאז הוא מקיף את כדוה”א במסלול קבוע, ומתקרב באטיות אל פני האטמוספירה. בהתבסס על קצב ההתקרבות מעריכים בנאס”א כי ביממה הקרובה ייפול הלוויין על כדור הארץ.

מכיוון שאין שליטה עליו, המדענים יוכלו לדעת מהי נקודת הנפילה המדויקת של הלוויין רק כ-12 שעות לפני ההתרסקות. בכל מקרה, ההערכה היא שחלקיו יפגעו בכדור הארץ במקום כלשהו בין אורגון שבארה”ב לדרום אוסטרליה.

לדברי מנהל הפרויקט, רונלד מאמוט, הלוויין יתחיל להתפרק בתוך האטמוספירה, כשיגיע לגובה של 80 ק”מ מעל פני האדמה. “קיים סיכוי כלשהו שחלקים מהלוויין לא יישרפו במהלך הכניסה לאטמוספירה ויפגעו בריכוזי אוכלוסייה, אך הוא קטן מאוד”, אמר מאמוט בהצהרה שהועברה לאמצעי התקשורת בארה”ב. “סביר להניח שחלקים קטנים מהלוויין ייפלו אל האוקיינוס או על האדמה במקומות בלתי מיושבים”, הוסיף.

ביוני 2000 החזירה נאס”א לארץ לוויין מחקר אחר, ששוגר באפריל .1991 ואולם בניגוד ל-,EUVE דאגו בנאס”א לשלוט בו עד לרגעיו האחרונים, בין השאר בגלל משקלו האדיר – כ-17 טון – שעלול היה לגרום לנזק ממשי, אם היה נוחת במקום מיושב.