כל עין קוראת אות אחרת, והמוח משלב אותן בתהליך הקריאה

כאשר אנו קוראים, העיניים שלנו ננעלת על אותיות שונות באותה מילה במקום לסרוק את הדף באופן חלק משמאל לימין (באנגלית), כפי שסברו החוקרים עד כה.

מדענים השתמשו במערכת מתוחכמת למעקב אחר העיניים כדי לבחון אילו אותיות העין קוראת. הם מצאו כי בני האדם משלבים חלקים של מילה באמצעות קריאה של אותיות לסירוגין – אות כן אות לא.
החוקר, סיימון ליברדג', פסיכולוג קוגניטבי מאוניברסיטת סאות'המפטון, אמר כי הממצאים יכולים להוביל לשיפור שיטות לימוד הקריאה לילדים ולפתח טיפולים רפואיים לאלה הסובלים מבעיות קריאה כגון דיסלקציה. החוקר הציג את עבודתו במפגש שאורגן בידי האגודה הבריטית לקידום המדע.
“אני מנסה להבין את יחסי הגומלין בין התהליכים הפיזיולגיים המתרחשים בעת קריאת טקסטים כתובים, והקשר שלהם לתנועת העין שאנשים עושים בעת קריאת המשפטים”.
במהלך 40 השנים האחרונות המדענים שחקרו את תנועת העיניים בעת הקריאה הגיעו להסכמה כי שתי העיניים מסתכלות בו זמנית על אותה אות. כדי לבחון זאת, ליברסדג' ועמיתיו מדדו את ההחזר של קרניים אינפרה אדומות בצפיפות נמוכה שהוקרנו על עיניהם של מתנדבים בעת שקראו.
הדבר איפשר לחוקרים לעקוב במדויק מתי העין מתמקדת במילה. לאחר מכן הם ערכו ניסוים נוספים כדי לראות מדוע אנשים לא מקבלים ראיה כפולה מאיסוף אותיות נפרדות. על פי הממצאים, המוח משלב בין שני האותות המגיעים מהעיניים הנפרדות לתמונה ברורה אחת” אמר ליברסדג'.
“היה מקובל לחשוב שהעיניים נעות בהרמוניה מושלמת ושמילה נצפית במיקוד אחד”, אמר החוקר, “לכן, מדענים החוקרים את הקריאה מדדו רק עין אחת משום שהם העריכו כי שתי העיניים מבצעות אותה משימה”, אמר ליברסדג'. לדבריו, הממצאים שופכים אור על הבנת השפה, ומהם ייהנו בעתיד הסובלים מבעיות והפרעות קריאה.