סיקור מקיף

המדריך השלם לתעשיית החלל הפרטית

מי עומד בראש? בדיקת מצב התחרות הפרטית אל החלל

החללית ספייסשיפ-2 ברגע ההיפרדות מהמטוס הנושא אותה: "האביר הלבן 2"
החללית ספייסשיפ-2 ברגע ההיפרדות מהמטוס הנושא אותה: "האביר הלבן 2"
כתבה זו הינה כתבת מסגרת לכתבה הראשית “חלל בע”מ” מתוך גליון ינואר 2010 של כתב העת Popular Science באדיבות Popular Science ישראל

וירג'ין גלקטיק: המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, הבעלים, מתכנן עוד השנה טיסות מבחן למעבורת החלל SpaceShipTwo של החברה היכולה להטיס שמונה נוסעים. שיגורים מסחריים נקבעו כבר לשנה הבאה.

SpaceX של אלון מאסק: מייסד – השותף של PayPal מתפארת ברקטה הראשונה במימון פרטי שהגיעה לטיסה במסלול לווייני וחתמה על הסכם בסך 1.6 מיליארד דולר עם נאס”א להעברת אספקה לתחנת החלל הבינלאומית.

Orbital Sciences Corp:  חברת החלל המנוסה בונה רקטות קטנות לשיגור לוויינים ומחזיקה בחוזה על סך של 1.9 מיליארד דולר עם נאס”א לאספקת ציוד לתחנת החלל הבינלאומית.

סקיילד קומפוזיטס: נוסדה ב-1982 על ידי ברט רוטאן, מעצב כלי הטיס הניסיוניים. החברה הקטנה בעבר נמצאת עכשיו בבעלות חברת נורת'רופ גרומן, הבונה את ה-SpaceShipTwo.

מסטן ספייס סיסטמס: סטארט-אפ החלל שזכה בנובמבר האחרון בפרס מיליון הדולר של התחרות האתגרית לבניית כלי הנחיתה על הירח, מצפה לשגר נושא מטענים בלתי מאוייש למסלול תת-לווייני עד שלהי השנה הבאה.

Armadillo AeroSpace: חברת החלל של ג'ון קארמק, מפתח משחקי המחשב אשר לקחה מקום שני בתחרות בניית רכב הנחיתה על ההירח, מתכוונת להכניס כלי טיס מאוייש למסלול תת-לווייני עד לשנה הבאה.

Planetary Society: אחרי שיגור כושל ב-2005, תבצע עמותת החלל ניסיון שני להכניס השנה למסלול לווייני את ה- LightSail-1- לוויין בלתי מאוייש המונע על ידי מפרש סולארי.

Bigelow AeroSpace: ההרפתקה של הביליונר רוברט ביגלו, הכניסה שני אבות-טיפוס בלתי מאויישים של מלונות חלל מתנפחים למסלול לווייני, והיא מתכננת לשגר גרסה ראויה למגורים בשנת 2014.

XCOR: חברת החלל הקליפורנית הקטנה המחזיקה במטוס מונע הרקטה האמריקני הראשון. עכשיו היא מפתחת חללית תיירות דו-מושבית לשימוש חוזר לטיסה במסלול תת-לווייני הנקראת Lynx.

Blue Origin: הפרויקט הצדדי הסודי ביותר של ג'ף בזוס, מייסד amazon.com, ספינת חלל בצורת סוכרית גומי, שתוכננה להמראות ולנחיתות אנכיות, צפוייה להכניס אנשים למסלול טיסה תת-לווייני עד 2012.

AD Astra Rocket Co: החברה של האסטורנאוט בדימוס פרנקלין צ'אנג דיאז מתכוונת לבחון רקטת פלזמה 200-קילו-וואט, שתוכננה לטיסה לחלל העמוק, על תחנת החלל הבינלאומית בסוף 2013.

InterOrbital Systems: הסטארט-אפ של הזוג רודריק ורנדה מילירון, בונה רקטות המיועדות לשאת לוויינים למסלול בחלל; שיגור ראשון צפוי השנה.

ARCA: העמותה הרומנית בונה כלי טיס תת-לווייני שנקרא Stabilo. כדור פורח יעלה את כלי הטיס לגובה 22,000 מ' ואז מנוע גרירה יהדוף את תא החלל המאויש אל החלל.

פרויקט דה וינצ'י: – קבוצת DreamSpace החברה הקנדית מתכננת לחשוף השנה כלי טיס חד מושבי לטיסה תת-לוויינית. לאחר מכן מתכננת החברה כלי טיס המיועד לשלושה נוסעים עד שנת 2012.

Space Adventures: במקום לבנות מעבורות ורקטות, משמשת הקבוצה כסוכנת נסיעות לטיסות אל תחנת החלל הבינלאומית על סיפון ה-Soyuz הרוסי.

7 תגובות

  1. איך זה יכול להיות? האם אלו לא שתי חברות מתחרות? (בתחום טיסות החלל במימון פרטי?)

  2. האם המטוס “האביר הלבן” ו “ספיסשיפ 2” תוכננו וניבנו ע”י ברט רוטאן מסקיילד קומפוזיטס?

    או ריצ’ארד ברנסון מוירג’ין גלקטיק?

  3. בסופו של דבר קיימת חברה אחת ברשימה שהיא בליגה הלאומית מבחינת מתן מענה לנאסא וזוהי SpaceX, וגם הם זקוקים לעוד זמן וכסף רב כדי לייצר טיסות מאויישות בטוחות. אך למרות זאת במישור האזרחי תעשיית תיירות החלל תורמת עור וגידים עם וירג’ין גלקטיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.