מדידה מדויקת ראשונה של מסת כוכב לכת במערכת שמש אחרת

החוקרים השתמשו בטלסקופ החלל האבל כדי לצפות בכוכב המזגז בשמים כאשר הוא נע קדימה ואחורה בשל כוח המשיכה של כוכב לכת המקיף אותו.

כוכב לכת שנתגלה הרחק מעבר למערכת השמש נשקל לראשונה בדיוק רב יותר, שקילה שאישרה את ההערכה הקודמת לגבי מסתו – שיטת WOBBLE המשמשת לאיתור כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.

הכוכב, Gliese 876, נמצא 15 שנות אור מכדור הארץ. כוכב הלכת שלו, Gliese 876b התגלה קודם לכן תוך שימוש בשיטות בלתי ישירות המודדות את התזוזה של גלי האור המראה על כך שהכוכב נע לקראת או מתרחק מכדור הארץ. שיטת דופלר זו מאוד פופולארית והיא ידועה בשם wobble method וכן היא מכונה גישת המהירות הרדיאלית, והיא שרתה במשך שבע שנים ככלי היחיד המאפשר לאשר גילוי של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש.
ואולם לשיטת הדופלר יש מגבלות. היא אינה יכולה לגלות תזוזה מצד לצד של כוכב (אלא כאמור רק אם הזוית היא כזו שמדי פעם הוא מתרחק או מתקרב, אם כוכב הלכת נמצא בצידו המרוחק או אם הוא מקיף את הכוכב במעכל מושלם בשמים עבורנו כלומר שאנחנו ניצבים למישור המלקה שלו. כמו כן, גם בשאר המקרים קשה לדעת את המסה המדויקת, אלא רק לספק גבול תחתון ומשאיר פתוחה את האפשרות שהמלווה הוא משהו גדול יותר מכוכב לכת, כמו למשל כוכב שלא התפתח המכונה ננס חום.

התצפיות החדשות המכונות אסטרומטריה תוכננו ובוצעו בידי ג’ורג’ פריץ בנדיקט מאוניבריסטת טקסס באוסטין. הם חשפו את הצורה המדויקת של המסלול וכך איפשרו לאסטרונומים לחשב במדויק את מסת כוכב הלכת. מסתו של Gliese 876b מוערכת כעת בין 1.89 ל-2.4 מסות צדק. הערכות קודמות נתנו אמדן בין 1.9 לפי 100 מצדק.
השיטה עובדת כמו במאזניים. יש לך משהו בצד אחד ומוט קצר, ואתה צריך לגלות מה יש בצד השני כדי שהמאזניים יתאזנו. בנדיקט ועמיתיו ידעו כמה זמן לוקח לכוכב הלכת להקיף את השמש שלו – 61 ימים לפיכך הם צפו במיקום הכוכב כאשר כוכב הלכת היה בשתי נקודות מנוגדות של הכוכב. הם העסיקו את חיישני המיקום המדויק של האבל המשמשים בדרך כלל למקם וליצב את המצפה.
“הרעיון היה למדוד את מידת התנועה של הכוכב בשמים” אמר בנדיקט. “באמצעות מדידת הזגזוג שלו בשמים וצורת המסלול נוכל לאתר את המסה של העצם המקיף אותו.” הצוות מצא חתימה שיכולה להיות מפורשת כעדות מוצקה לקיומו של עצם בעל מסה פלנטרית סביב הכוכב. אמר. כוכב לכת שני אמור להקיף אף הוא את הכוכב אך הנוכחות שלו לא אותרה ולא נחקרה.

לידיעה בספייס.קום

ידען כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש

שי צוקר, השותף לתגליתו של פרופ’ צבי מאז”ה מסב את תשומת ליבנו כי במסגרת איתור האטמוספירה, גם נעשתה הערכה מדויקת של מסת כוכב הלכת בשיטה דומה לזו הנסקרת בידיעה זו. יש לציין כי ההתעלמות מעבודתם של מאז”ה וצוקר היתה בידיעה ממנה לקחתי את החומר ועמם הסליחה.
בזכות החתימה האישית של הנתרן – איך התגלתה לראשונה אטמוספירה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש