סיקור מקיף

בית חדש למעבורת ישנה

האנטרפרייז – מעבורת ששימשה רק לאימוני נחיתה וכמחסן חלקי חילוף תוצג החל מהחודש הקרוב במוזיאון תעופה וחלל חדש בוירג'יניה

אבי בליזובסקי

האנטרפרייז – המעבורת הנסיונית שנבנתה ב-1976 ולא טסה לחלל- לתצוגה בוירג'יניה
האנטרפרייז – המעבורת הנסיונית שנבנתה ב-1976 ולא טסה לחלל- לתצוגה בוירג'יניה

מעבורת החלל הראשונה היא כעת מוצג מוזיאוני. המעבורת אנטרפרייז, שנגללה בידי חברת רוקוול אינטרנשונל בפלמדייל, קליפורניה ב-1976, הועברה להאנגר החלל של מקדונל במוזיאון האוויר והחלל החדש אודבאר-הייזי בנמל התעופה דולס בצפון מדינת וירג'יניה.

המעבורת תהיה האטרקציה המרכזית בהאנגר. אומר יוזם המוזיאון ואלרי ניל. “כאשר המוזיאון יאוכלס לחלוטין יהיו בו עוד 125 טילים, משגרים ומטוסים כמו גם כמה לווינים, כמה טלסקופים והרבה עצמים קטנים.”

אף כי הכלי מכונה מעבורת, אנטרפרייז מעולם לא היתה בחלל. ב-1977 הוכנס הכלי לשירות במרכז מחקר הטיסה של נאס”א דרידן. אנטרפרייז היתה בעיקר רכב ניסוי שנתן לטייסים נסיון בהנחתה לקראת טיסות המעבורות האמיתיות ואיפשר לנאס”א לבצע בדיקות חיוניות על מערכות ומאפייני ביצועים.

מאז טיסת הקולומביה באפריל 1981 הפכה אנטרפרייז למוצג מוזיאוני, כאשר היא הופיעה למשל בתצוגת האוויר של פאריס ב-1983 ובאתרים אחרים באירופה. היא גם היתה האטרקציה העיקרית ביריד העולמי שנערך ב-1984 בניו אורלינס ואף כי היא מאוחסנת מאז 1986 בדולס היא איפשרה לפתור בעיות בתוכנית המעבורות. בכל כנף שלה חסר קטע כאשר הכלי נגרר לתוך ההאנגר.

“קטע מהקצה הקדמי של הכנף חסר”, אמר ניל” משום שנאס”א הלוותה את הימנית לאחר אסון הקולומביה כדי להשתמש בהם לקירת התאונה. כמו כן חסרים מאותה סיבה פנלים מהקצה הקדמי של שתי הכנפיים שנעשה בהם שימוש למדידת השפעת פגיעת קצף. הם יוחזרו אלינו בשנה הקרובה”. אמר. גורמים במוזיאון אמרו כי החללית שימשה בנק חלפים למעבורות האחרות במשך שנים רבות.

המוזיאון צפוי להפתח ב-15 בדצמבר והוא יכיל פריטים רבים שלא נראו עדיין במוזיאונים כמו למשל המטוס השלם אנולה-גיי – מפציץ ה-B-29 שהטיל את הפצצה האטומית על יפן במהלך מלחמת העולם השניה.

לידיעה בסי.אן.אן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.