סיקור מקיף

זרז חדיש סולל את הדרך לתאי-דלק מבוססי-אתאנול

צוות מדענים ממשרד האנרגיה בארה”ב, בשיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת דלאוור והמכון “ישיבה יוניברסיטי” פיתח זרז חדיש שיאפשר את היישום של תאי-דלק מבוססי-אתאנול.

הקטליזטור המשמש לתאי דלק מבוססי אתאנול
הקטליזטור המשמש לתאי דלק מבוססי אתאנול

צוות מדענים ממשרד האנרגיה בארה”ב, בשיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת דלאוור והמכון “ישיבה יוניברסיטי” פיתח זרז חדיש שיאפשר את היישום של תאי-דלק מבוססי-אתאנול. הזרז היעיל מאוד מבצע שני שלבים חיוניים הדרושים לחמצון אתאנול, שעד כה היו בלתי-מושגים, ומאפשר הפקת אנרגיה נקייה בתגובות של תא-דלק. ממצאי המחקר פורסמו ברשת בגיליון ינואר של כתב-העת המדעי .Nature Materials

כמו סוללות שלעולם אינן נגמרות, תאי-דלק מימניים ממירים מימן וחמצן למים, וכחלק בלתי נפרד מהתהליך – מפיקים חשמל. אולם, לא קל להשיג ייצור יעיל, אחסון בטוח ושינוע של מימן לשם שימושיו בתאי-דלק. כחלופה לכך, מדענים בוחנים את הכללתן של תרכובות עתירות-מימן, כגון השימוש באתאנול נוזלי במערכת המכונה תא-דלק ישיר מאתאנול.

“אתאנול הוא אחד מהמגיבים האידיאליים עבור תאי-דלק,” אומר הכימאי Radoslav Adzic. “קל לייצרו, הוא בלתי-מתכלה, בלתי-רעיל, נוח לשינוע ובעל תכולת אנרגיה גבוהה. בנוסף, לאחר שינויים קלים בלבד, נוכל להשתמש בתשתיות האחסון והשינוע של גז, הקיימות כבר היום.”

משוכה עיקרית לשימוש המסחרי בתאי-דלק ישירים מאתאנול הינה החמצון האיטי והבלתי-יעיל של התרכובת, המבקע אותה ליוני מימן ואלקטרונים, הנדרשים להפקת החשמל. במיוחד, מדענים לא הצליחו למצוא זרז המסוגל לשבור את הקשרים הכימיים שבין אטומי הפחמן של האתאנול.

אולם, צוות המדענים הזה הצליח למצוא אותו. הזרז, המורכב מאטומי פלטינה ורודיום המעוגנים על ננו-חלקיקים של בדיל דו-חמצני, מסוגל לבקע קשרי פחמן בטמפרטורת החדר ולחמצן באופן יעיל אתאנול לתוצר העיקרי שלו – פחמן דו-חמצני. זרזים אחרים, לשם השוואה, מפיקים אצטאלדהיד וחומצה אצטית כתוצרים העיקריים – שני חומרים שאינם מתאימים להפקת אנרגיה.

“היכולת לבקע קשר פחמן-פחמן וקבלת פחמן דו-חמצני בטמפרטורת החדר הינה מאפיין חדש לחלוטין של זרזים,” אומר החוקר. “לא קיימים היום כל זרזים אחרים המסוגלים להשיג זאת בפוטנציאלים מעשיים.”

תכונותיו המבניות והאלקטרוניות של הזרז החדש נקבעו באמצעות שיטות עוצמתיות של בליעת קרני-רנטגן, בשילוב עם מידע שהתקבל מאנליזות של ספקטרוסקופיית העברת אלקטרון (TEM). בהתבסס על ממצאים אלו ועל חישובים נוספים, החוקרים הגיעו למסקנה כי היעילות הגבוהה של הזרז השלישוני שלהם מקורה בפעילות המשולבת של כל שלושת המרכיבים יחדיו – פלטינה, רודיום ובדיל דו-חמצני – מידע שיוכל להיות חשוב גם ביישומי-אנרגיה אחרים.

“ממצאים אלו יכולים להביא לאפשרויות מחקר חדשות, לא רק עבור זרזי-חשמל ותאי-דלק, אלא גם עבור תהליכים קטליטיים אחרים רבים,” מציין החוקר. בשלב הבא, החוקרים ייבחנו את ביצועיו של הזרז החדש בתא-דלק ממשי במטרה לצפות במאפייניו הייחודים ממקור ראשון.

הידיעה על המחקר

2 תגובות

  1. שלום לכולם.
    חברתינו משתמשת בפלטינה על מצע של תחמוצת אלומיניום. אנו הופכים מתנול לCO2 ומים. החומר שאנו משתמשים מזוהם בNa2O וכשהוא נמצא באויר החופשי, הוא סופח מים ונהפך לבסיס חזק NAOH שהוא חומר היגרוסקופי ולכן עוצר את התהליך. היצרן אינו מוכן לספק חומר נקי מהבסיס הזה. לכן אנחנו מחפשים ספק נורמלי אחר שיתן לנו חומר נקי. הכמויות שאנו משתמשים לא גדולות והם בערך 30 ק”ג לחודש.
    מי שיודע על ספק בענין זה, שיתקשר למייל: [email protected]
    בברכה לכולם.
    חיים

  2. אתאנול הוא אחד מהמגיבים האידיאליים עבור תאי-דלק קל לייצר אותו הוא בלתי-מתכלה בלתי-רעיל ונוח לשינוע ובעל תכולת אנרגיה
    גבוהה
    וגם לאחר שינויים קלים בלבד אפשר להשתמש בתשתיות האחסון והשינוע של גז הקיימות כבר היום
    צריך להתגבר רק על בעייה אחת ויש ניסיונות וגם הצלחות לכך דוגמה להצלחה כזאת מימוש הקטליזטור לשינוע פונקציונלי
    הזרז מורכב מאטומי פלטינה ורודיום שמעוגנים על ננו-חלקיקים של בדיל דו-חמצני, הבדיל מסוגל לבקע קשרי פחמן בטמפרטורת החדר ולחמצן באופן יעיל אתאנול לתוצר העיקרי שלו
    בקיצור שידברו איתי אני אסביר להם איך כדאי להמשיך מכאן את הניסוי
    🙂
    אושר-

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.