הריון מוקדם – תופעה שנפוצה גם בקרב דינוזאורים

סוג של לשד עצם הפעיל בגוף נקבות העופות בעת הרביה, התגלה בשרידי דינוזואריות צעירות, דבר המעיד על כך שהתופעה של יכולת רביה בגיל צעיר מושרשת הרחק במורד האבולוציה

בעיית הריונות בגיל ההתבגרות אינה המצאה חדשה, היא הופיעה כבר אצל חלק מהדינוזאורים לפני עשרות מיליוני שנים. לשד עצם, סוג של רקמה הנמצאת אצל בעופות המודרניים כאשר הם מתפתחים בביצה, נמצאה בשלושה מאובני דנוזאורים. כך דייוחו החוקרים ביום שני בגליון המקוון של כתב העת “רשומות האקדמיה הלאומית למדעים” (PNAS).

הדינוזאורים היו בני 8, 10 ו-18, והדבר מעיד על כך שהם הגיעו לבגרות מינית מוקדם מאשר סברו עד כה. בעופות של ימינו, לשד העצמות מיישרת את הצמות במשך כמה שבועות בעת שהנקבות מייצרות את הביצים ואז החומר נספג מחדש בגוף. גילוי החומר במאובני דינוזאורים, שהחוקרים סבורים כיום כי הם אבות אבותיהם של העופות, שופכת אור על התנהגויות הרביה שלהם. החוקרים סבורים מרבית הדינוזאורים חיו עד גיל 30 אף כי היו כאלה שהגיעו לגיל 60.

בראש המחקר עמדו שרה וורנינג, ואנדרו לי, שניהם דוקטורנטים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. לי הוא כיום פוסט-דוקוטרנט בבית הספר לרפואה אוסטאופתית (רפואת עצמות ושרירים) באוניברסיטת אוהיו.

“מדובר בממצא מרגש, משום שגיל הבגרות המינית נקבע על ידי כל כך הרבה משתנים” אומר פרופ' קוין פאדיאן, מומחה לביולוגיה אינטגרטיבית ואוצר מויזיאון אוניברסיטת פרגלי לפאלונתולוגיה, שייעץ לחוקרים.

וורנינג כותבת בהודעה שפרסמה האוניברסיטה כי איתור מדויק של גיל הבגרות המינית פותח דרכים משלימות לחקר הדינוזאורים. ניתן יהיה לדבר על פיזיולוגיה של הדינוזאורים, תוחלת חייהם, אסטרטגית הרביה ועוד. כמו כן ניתן להשתמש בטכניקות אלה כדי לבחון תכונות אלה בקרב מגוון רחב של בעלי חיים שנכחדו.

העצמות שחקרו וורנינג ולי היו של אלוזוארוס – דינוזאור אוכל בשר; וטנונטוזאורוס – דינוזאור צמחוני. הממצא גם תקף לגבי טירנוזאורס רקס, הם אומרים. המחקר נעשה בידי החברה הגיאולוגית של אמריקה, האגודה הפלאונתולוגית ואוניברסיטת אוקלהומה; קרן היורה והמחלקה לביולוגיה אינטגרטיבית של אוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

1. האם לקחו בחשבון שאורך השנה היה אז שונה מכיום?, עד כמה שידוע לי הוא היה ארוך יותר.

דבר שני, השם המדוייק של היצור הוא