ביש מזל כפול יצר את הירח

גוף בגודל הירח שלנו מתנגש בכוכב לכת בגודל של כוכב חמה. איור: נאס"א

הירח עשוי היה להיווצר בשל פגיעה כפולה – ביש מזל כפול לפני 4.5 מיליארד שנים. כך עולה מהתאוריה של האסטרופיסיקאי האמריקני רובין קאנופ Robin Canup.
כמו שיאה של תצוגת זיקוקי דינור, האירוע היה שיאו של תהליך בן 100 מיליון שנים, שבו הארץ ושכניה במערכת השמש נבנו במהלך רצף התנגשויות קוסמיות בין תתי כוכבי לכת. היה זה הפיצוץ הגדול ביותר שכוכב הלכת שלנו חווה מעודו.
לפי ד”ר קאנופ, פרוטו-פלנט, משהו בגודל של מאדים התנגש במהירות גבוהה עם כדור הארץ שהיה כמעט שלם לגמרי. ההתפוצצות היתה חדה. היא זעזעה את כדור הארץ, אך אותו כוכב לכת נבלע בתוך כדור הארץ.
סימלוציות הראו כי כוכב הלכת המתנגש התפוצץ במטרה של רסיסים שהקיפו את כדור הארץ ואולם בתוך שעות, מרבית השרידים הללו התאחדו מחדש כדי ליצור כוכב לכת חדש שהתרסק על פני השטח של כדור הארץ בפעם השניה.
בשלב זה העצם המתנגש נהרס, אמר ד”ר קנופ ממכון המחקר דרום מערב בבולדר, קולורדו. מרבית החלקים של אותו כוכב לכת נפלו למטה והחומר השתלב בזה של כדור הארץ כגוף הגדול האחרון ששולב בתוך כוכב הלכת שלנו.
ואולם עשרה אחוזים לערך ממסת אותו גוף, וכן מקצת המסה של שברים שהתעופפו מכדור הארץ עקב ההתנגשות, התפשטו החוצה ויצרה דיסקה שהקיפה את כדור הארץ, משהו הדומה לטבעות שבתאי. היה זה החומר הזה שממנו נוצר הירח בתוך כמה עשרות שנים.
באותו זמן היה הירח קרוב יותר פי 15 מאשר היום, אומר ד”ר קנופ. “כך שאם ניתן היה לעמוד אז על פני השטח של כדור הארץ, ניתן היה לראות משהו שהוא פי 15 הגודל של הירח המלא בימנו.
מייק דרייק מהמכון הפלנטרי והירחי קורא להתנגשות הזו “זמן אפס” של כדור הארץ. כל דבר שהתרחש מבחינה גיאולוגית בכדור הארץ לפני האירוע נמחק בשל ההתנגשות. פני השטח של כדור הארץ הותכו עד לעומק של אלף קילומטרים כשהם כולאים את כדור הארץ בשכבת מגמה – אוקיאנוס אדום לוהט.

גרעינים קטנים של סלעים המלאים בסידן ואולומיניום התגלו בשביטים, שמאמינים שהם השרידים המוצקים העתיקים ביותר לחתיכות הגז והאבק שהרכיבו פעם את השמש הצעירה. גושים אלה מתוערכים לגיל 4.666 מיליארד שנים (פלוס מינוס 2 מיליון שנים) ונראה שהם מייצגים את סוג החומר שממנו נוצרו כוכבי הלכת.
התאריך המדויק שבו נוצר הירח עדיין נתון לויכוח, ואולם המחקר של ד”ר קאנופס, מביא להשערה כי היה זה בסוף תהליך בניית כוכב הלכת, שלקח כ-100 מיליון שנים, באופן מסקרן, המחקרים הכימיים האחרונים הראו כי כדור הארץ התנגש עם תאום שלו, שהמדענים קראו לו תיאיה Theia על שמה של אם הירח במיתולוגיה היוונית.
פרטים בכימיה של הירח נראים דומים לכמה היבטים של כדור הארץ, אף כי היו אלה בעיקר שרידיו של כוכב הלכת המתנגש. הקוסמולוגי אלקס האלידיי אומר כי תיאיה נוצרה במסלול כמעט זהה לזה של כדור הארץ. זמן ארץ עבור כדור הארץ , נראה, היה זמן הסיום של תאומו.

שכבת המגמה, לאחר שהתקררה, שם איפשרה למים של כדור הארץ להשאר על פני השטח ולא להבלע – והדבר נתן לכוכב הלכת את אחד המרכיבים החשובים ביותר לחיים.

1. איזה תאוריות מקריות.כל כמה שנים קם ליצן שזורק תאוריה לאוויר שהיא לא יותר ממקרית ועושה מזה תורה.למדע אין תשובות להיווצרות העולם.הכל תאוריות שאף אחת מהן לא מבוססת.

2. בקיצור, יש כל כך הרבה גורמים שגורמים לכדור הזה אפשרות להיות נושא חיים, שככל הנראה, חרף הגודל העצום של היקום, קומבינציה כזו פשוט איננה. גן העדן זה פה, אצלנו, ואנחנו בדרך להחריב אותו…

3. אבל לא הכל היה רק עניין של הרס. כפי שרובין קאנופ ציין, הירח שנוצר באותה התנגשות נתן לכדור הארץ שינוי זווית לציר שלו ואת היום באורך 24 שעות, וכן דאג לשמירה על הטמפרטורה מהמוצעת של פני השטח כך שלא היה קר מדי או חם מדי לחיים. וכן, הנוכחות של הירח נותנת לכדור הארץ איזון כבידתי וייצב את זוית הכיוון שלו לציר הסיבוב – 23 מעלות – והדבר נותן את חילופי העונות בכל שנה.

הירח דאג, אה? 🙂