“פינצטות-ד.נ.א.” זעירות לוכדות ומשחררות עצמים לפי דרישה

בין השימושים בחומר שהתגלה: מיקרו-כירורגיה, הובלת תרופות וגנים בתחום של ריפוי גנטי ובייצור של ננו-מעגלים חשמליים להתקני אלקטרוניקה עתידניים.

פינצטות DNA מתוך המאמר המדעי

חוקרים מסין מדווחים על פיתוח של “פינצטות” ד.נ.א. חדשות, ראשונות מסוגן, המסוגלות לאחוז ולשחרר עצמים לפי דרישה. לפינצטות המיקרוסקופיות יוכלו להיות מספר שימושים אפשריים, מציינים החוקרים, בכללם – מיקרו-כירורגיה, הובלת תרופות וגנים בתחום של ריפוי גנטי ובייצור של ננו-מעגלים חשמליים להתקני אלקטרוניקה עתידניים.

החוקר Zhaoxiang Deng ועמיתיו מציינים כי גם מדענים אחרים פיתחו פינצטות המורכבות מד.נ.א. – התרכובת הדו-סלילית המהווה את צופן החיים. פינצטות אלו מסוגלות להיפתח ולהיסגר בתגובה לרכיבים כימיים משלימים המצויים בשלד הד.נ.א. אולם, בניית פינצטות מסוג זה, שתוכלנה לאחוז ולשחרר עצמים בדיוק כמו פינצטות אמיתיות, נותרה אתגר ביו-הנדסי – עד עתה.

המדענים מתארים פיתוח של זוג פינצטות ד.נ.א. המורכבות מארבעה גדילי ד.נ.א. – שלושה מתוכם משמשים כ”זרועות”. בניסויי מעבדה המדענים הראו כי הם מסוגלים לאחוז בפיסת ד.נ.א. באמצעות הזרועות של הפינצטה ולשחררה בהתאם לצורך תוך שימוש בסדרות מבוקרות של שינויים בקשרי המימן וברמת ה- pH. המדענים השתמשו בג'ל פלואורסצנטי לאושש את יעילות פעילותה של הפינצטה.

הפרסום המקורי של המחקר