כימאים גילו פרודה בעלת סוג חדש של קישור

מולקולות רידברג. צילום: אלכס מצקין, אוניבריסטת גרנובל

פרודת “רידברג” (Rydberg) נדירה התגלתה ע”י מדענים מאוניברסיטת שטוטגרט ואוניברסיטת אוקלהומה, ותומכת בתיאוריה המדעית שחזתה את קיומה של פרודה מסוג זה. הצוות השתמש בגז של אטומי רובידיום שקוררו לטמפרטורה של כשלוש מיליוניות המעלה מעל האפס המוחלט בכדי לייצר את הפרודה. הפרודה שיוצרה ע”י הצוות שרדה למשך שמונה-עשרה מיקרושניות בלבד.

החוקר James Shaffer, פרופסור במחלקה לפיסיקה באוניברסיטת אוקלהומה, היה שותף לצוות מחקר גרמני אשר הציג את התגלית האחרונה, תגלית שחלק מהמדענים שבתחום טוענים כי היא מדגימה סוג “חדש” של קישור כימי, ואשר הופכת את הפרודה הזו לשונה מפרודות רידברג אחרות. פרודת רידברג הינה צורון כימי מעורר אלקטרונית (לקריאה נוספת מויקיפדיה). תבנית הפיזור האלקטרונית שהתקבלה בגישה זו תוכל לשמש כאמת-מידה עבור חישובים קוונטיים עתידיים של מבנים מולקולאריים ואטומיים.

החוקר מסביר כי קשר כימי חלש נוצר כאשר אלקטרון, הרחוק יחסית מגרעין האטום, ואטום אחר במצב יסוד (“נורמאלי”) מגיבים ביניהם. האלקטרון נמשך חלושות לאטום במצב היסוד, ולהיפך. האלקטרון מושך חזרה את האטום במצב היסוד למצב של אטום רידברג מספיק בכדי שהוא לא ישתחרר מהקשר. התוצאה הינה פרודת רידברג נדירה בדומה לזו שנוצרה ע”י הצוות מגרמניה.

כל זה לא היה מתרחש כלל ללא הטמפרטורות הנמוכות מאוד שהתקבלו תודות לקירור באמצעות לייזר ולכידת צורונים כימיים מתוחכמת באמצעות סוגי המלכודות המתקדמות ביותר הקיימות היום. פרודות אלו מהוות אבן-בוחן חשובה לתיאוריה האטומית שהופיעה לראשונה בשנת 1934 כאשר אנריקו פרמי חזה כיצד אטום עשוי להגיב עם אלקטרון המרוחק מהגרעין “המקורי” שלו. המדענים מאוניברסיטת אוקלהומה תרים אחר אותם הסוגים של פרודות הנוצרות ע”י אטומי צזיום (Cesium), למרות שאטום צזיום שונה במעט מכיוון שיש לו יותר מסוג אחד של פרודה, סוגים אלו תלויים בהיערכות המדויקת של הספינים במערכת. מאפיין זה יכול לתרום להבנת אופי התגובות בין מומנטים מגנטיים של האלקטרון לבין אטומים שונים.
הידיעה מאוניברסיטת אוקלהומה